کد خبر : 66240

قرارداد پرسپولیسی‌ها باید بیشتر از استقلالی‌ها باشد

قرارداد پرسپولیسی‌ها باید بیشتر از استقلالی‌ها باشد

داغ ترین خبر روز فوتبال جدایی مسی فوق ستاره بارسلونا به دلیل قوانین سقف قراردادهای لالیگا است. قانونی که اگر در ایران عملی می‌شد پرسپولیس باید گرانترین بازیکنان را جذب می‌کرد.

به گزارش خبرورزشی ، باشگاه بارسلونا اعلام کرد به دلیل بالا بودن دستمزد بازیکنانش نمی تواند با مسی ادامه همکاری دهد. دستمزد بازیکنان یک تیم با توجه به قوانین لالیگا باید ۷۰ درصد کل درآمد یک باشگاه باشد. بارسا بدون مسی ۹۵ درصد درآمدهایش را به بازیکنان و کادر فنی خود دستمزد می دهد و جایی برای حفظ مسی وجود ندارد.

***

با وجود قانون جدید لالیگا شرایط اقتصادی تیم‌ها قرار است کنترل شود. قانونی که جلوی ضرر دهی باشگاه ها را می گیرد تا باشگاه ها با تصمیمات شخصی برخی مدیران ورشکسته نشوند. باشگاه هایی که سهام مردمی دارند با این قانون ثبات در سرمایه گذاری خواهند داشت و مردم خیالشان از خرید سهام این تیم ها راحت می شود.

***

بیایید این قوانین را در کشور خودمان بررسی کنیم. ابتدا باید گفت سقف قراردادها نباید انفرادی باشد و باید برای باشگاه سقف خرید فروش گذاشت. شاید یک باشگاه به بازیکنی گران قیمت علاقه مند باشد و قصد داشته باشد ۱۰ بازیکن دیگر را رایگان بازی دهد اما با قانون سقف قرارداد باعث می شویم بازیکنان زیادی از ایران بروند و سطح لیگ داخلی کاهش یابد. از طرفی باشگاه‌ها شروع به پرداخت های زیر میزی می کنند تا بازیکنان راضی به ماندن شوند.

***

در کشور ما پرسپولیس با بیشترین هوادار و بیشترین درآمد از بازی‌های بین المللی باید بیشترین قراردادها را امضا کند. درآمدهای تبلیغاتی این باشگاه را هم اضافه کنید که در لیگ برتر ایران نمونه ندارد و بالاترین واریزی‌ها برای پرسپولیس است. بر خلاف تصور بازیکنان و تیم هایی در لیگ برتر داریم که قراردادهای بالاتری از پرسپولیسی‌ها دارند و درآمد این تیم‌ها اصلا مشخص نیست از کجا به دست می آید و بودجه ها از کجا تامین می شود.

***

پرسپولیس با وجود بیشترین درآمدها و قراردادهای کمتر نسبت به باقی تیم‌ها باز هم هشتش گروی نهش است و مشکلات تامین مالی این باشگاه تمامی ندارد. سیستم مدیریت فوتبال در ایران به خصوص پرسپولیس و استقلال نه تنها قانونی ندارد بلکه بدون شفافیت اجرا می شود. مدیران فعلی حرف از جلوگیری و مبارزه با فساد را می زدند اما نفهمیدیم کدام فساد را می گفتند و اصلا از چه چیزی جلوگیری کردند و با چه کسانی برخورد شد.

***

فوتبال ایران در همه موارد باید از کشورهای صاحب سبک پیروی کند و این قوانین جدید لالیگا هم برای ایجاد ثبات در اقتصاد فوتبال باید در لیگ خلیج فارس اجرایی شود. البته بعید نیست مدیران به زودی چنین وعده هایی را بدهند اما مثل استفاده از سیستم VAR و یا گرفتن میزبانی لیگ قهرمانان آسیا به وعده های خود عمل نمی کنند و عنصر خارجی را مقصر می شمارند.

***

تغییر در دولت و وزارت ورزش می تواند فرصت مناسبی برای تغییر مدیریت و قوانین ورزش کشور باشد و یکی باید به حال ایران ورزش نا امید و پر از رانت رسیدگی کند تا شاید به جایگاهی که بیش از ۴۰ سال است در آسیا از دست داده ایم را باز یابیم.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها