کد خبر : 64841

اعلام جزئیات نحوه مشارکت دانشگاه‌ ها در تربیت معلم + متن کامل آیین نامه

اعلام جزئیات نحوه مشارکت دانشگاه‌ ها در تربیت معلم + متن کامل آیین نامه

آئین‌نامه نحوه مشارکت دانشگاه‌ها در تربیت نیروی انسانی آموزش و پرورش در شورای عالی آموزش و پرورش تدوین و در انتظار برای تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

به گزارش تسنیم؛ حسن روحانی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه جلسه 833 شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 27 آبان 1399 با عنوان ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» را به هیئت وزیران، وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد.

هم‌اکنون شورای عالی آموزش و پرورش «آیین نامه نحوه مشارکت دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و حوزه‌های علمیه در تربیت منابع انسانی آموزش و پرورش» را تدوین و تصویب و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرده است.

متن این آیین نامه بدین شرح است:

این آیین‌نامه با توجه به تایید شورای عالی آموزش و پرورش در جلسه مورخ 20 اردیبهشت 1400 و در راستای اجرای مفاد تبصره یک ماده واحده نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی تربیتی مصوبه جلسه 833 مبالغ 27 آبان 99 شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و حوزه‌های علمیه در جهت و تربیت منابع مورد نیاز آموزش و پرورش در مشاغل آموزشی و تربیتی به شرح زیر به تصویب می‌رسد.

ماده 1. تعاریف

اصطلاحات این آیین نامه در معانی مشروح زیر به کار می‌رود:

دانشگاه‌های تربیت معلم: منظور از دانشگاه‌های تربیت، معلم دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی متعلق به وزارت آموزش و پرورش است.

سایر مراکز: منظور از سایر مراکز، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و و غیردولتی و حوزه‌های علمیه است.

ماده 2.سیاست اصلی

سیاست اصلی این نامه تأکید بر توسعه نقش راهبری دانشگاه‌های تربیت معلم به عنوان مرجع اصلی تربیت حرفه‌ای تخصصی معلمان کشور با جلب مشارکت حداکثری و استفاده از ظرفیت و توانمندی‌های سایر مراکز برای انجام بهینه مأموریت ملی تربیت معلم است. این دو دانشگاه فقط در رشته‌های مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش مجاز به جذب دانشجو هستند.

ماده 3. زمینه‌های مشارکت و همکاری

زمینه‌های استفاده از ظرفیت علمی سایر مراکز عبارت است از:

 ارائه رشته‌های مصوب و دروس مورد نیاز دانشگاه‌های تربیت معلم به صورت مشترک حسب درخواست.

ارائه رشته‌های مصوب تربیت معلم برای تربیت داوطلبان آزاد و متقاضیان اشتغال در مدارس و سایر مراکز غیردولتی و برای متعهدین خدمت حسب درخواست.

ایجاد زمینه استفاده از امکانات فیزیکی، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها و منابع یادگیری.

استفاده از توان علمی و تخصصی برای پشتیبانی جامع  از نظام تربیت معلم کشور (پشتیبانی پژوهشی، اعطای فرصت‌های مطالعاتی، تدریس، ارتقای علمی هیئت علمی و تقویت منابع یادگیری)

ابعاد تفصیلی زمینه‌های فوق و همه ملاحظات اجرایی آنها در 4 تا 9 این آیین‌نامه مشخص شده است.

ماده 4. روش‌های مشارکت در تربیت و توانمندسازی

تربیت و توانمندسازی منابع انسانی در مشاغل آموزشی تربیتی با رعایت شرایط عمومی و اختصاصی بر اساس روش‌های زیر انجام می‌شود:

1. برگزاری دوره چهارساله تربیت معلم:

 1.1 برای متعهدین خدمت توسط دانشگاه‌های تربیت معلم.

1.2 برای متعهدین خدمت توسط دانشگاه تربیت معلم با مشارکت سایر مراکز (در این شیوه دروس تربیتی- حرفه‌ای توسط دانشگاه‌های تربیت معلم و آموزش‌های تخصصی- موضوعی توسط سایر مراکز ارائه می‌شود).

1.3 برای متعهدین خدمت در رشته‌های خاص و کم جمعیت توسط سایر مراکز.

1.4  برای داوطلبان آزاد و غیر متعهدین خدمت در رشته‌های مصوب تربیت معلم توسط سایر مراکز.

2. برگزاری دوره یک ساله:

2.1 برای دانشجویان مستعد و علاقه‌مندی که در رشته‌های تخصصی مورد نیاز آموزش و پرورش در سایر مراکز مشغول به تحصیل هستند، توسط دانشگاه‌های تربیت معلم با برگزاری  دوره یک ساله مهارت آموزی (براساس اساسنامه‌های دانشگاه‌های تربیت معلم).

2.2 برای دانش آموختگان سایر مراکز توسط دانشگاه‌های تربیت معلم با برگزاری دوره یک ساله مهارت آموزی (براساس اساسنامه‌های دانشگاه‌های تربیت معلم).

3. برگزاری دوره کارشناسی ارشد:

3.1 برای دانش آموختگان سایر مراکز در دانشگاه‌های تربیت معلم با رویکر آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای.

3.2 برای شاغلان آموزش و پرورش به ویژه معلمان در دانشگاه‌های تربیت معلم و سایر مراکز در رشته‌های آموزش تخصصی و حرفه‌ای.

تبصره 1: مسئولیت صدور گواهینامه صلاحیت معلمی در تمامی روش‌های فوق به عهده وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه‌های تربیت معلم خواهد بود.

تبصره 2: وزارت بهداشت با به‌کارگیری حداکثر توان و ظرفیت خود در سراسر کشور در آموزش رشته‌ها و دروس حوزه سلامت و بهداشت با دانشگاه‌های تربیت معلم همکاری خواهد داشت.

تبصره 3: پذیرش دانشجو در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با اولویت جذب دانش آموختگان هنرستان‌ها حداقل به میزان 50 درصد ظرفیت پذیرش انجام خواهد شد.

تبصره 4: دانشگاه فنی و حرفه‌ای با به‌کارگیری حداکثر توان و ظرفیت خود در سراسر کشور در تامین استادکار و هنرآموز مورد نیاز هنرستان‌ها با دانشگاه تربیت معلم همکاری خواهد داشت.

تبصره 5: حوزه‌های علمیه برای آموزش رشته‌های مرتبط و دروس معارف دینی با به‌کارگیری حداکثر توان و ظرفیت خود با دانشگاه تربیت معلم همکاری خواهند داشت.

تبصره :6 بررسی صلاحیت سایر مراکز در ارائه یک یا چند رشته مصوب تربیت معلم و ظرفیت پذیرش دانشجو در هر یک از مراکز در گروه هماهنگی برنامه‌ریزی تربیت معلم مورد بررسی و تایید قرار می‌گیرد.

ماده 5. فضا، تجهیزات و فناوری

در فرایند تربیت و توانمندسازی معلمان، سایر مراکز، زمینه استفاده دانشگاه‌های تربیت معلم از امکانات، فضاهای آموزشی، فرهنگی و ورزشی به ویژه در رشته‌های علوم پایه، فنی و حرفه‌ای و مهارتی، فضاها و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی را در چارچوب تفاهم نامه فراهم خواهند کرد.

ماده 6. هیئت علمی

دانشگاه‌های تربیت معلم، مدرسان و اعضای هیئت علمی مورد نیاز خود را اساساً از بین معلمان دارای تحصیلات عالی و حائز شرایط، جذب می‌کند در عین حال برای ایفای مأموریت این دانشگاه‌ها ضروری است از روش‌های زیر برای تکمیل و ارتقای سطح هیئت علمی استفاده شود.

 سایر مراکز حسب درخواست دانشگاه‌های تربیت معلم با انتقال یا مأموریت (تمام وقت یا پاره وقت) اعضای هیئت علمی واجد صلاحیت خود به عنوان استاد وابسته همکاری و موافقت کنند.

 سایر مراکز از طریق برگزاری دوره‌های دکتری  در رشته‌های مورد نیاز برای ارتقای صلاحیت کارکنان آموزشی دانشگاه‌های تربیت معلم اقدام و هیئت‌های ممیزه در تبدیل وضعیت معلمان واجد شرایط به عنوان اعضای هیئت علمی این دانشگاه‌ها تسهیلات لازم را فراهم نمایند.

وزارت علوم تحقیقات و سازمان اداری و استخدامی کشور موظفند حداکثر تا پایان برنامه هفتم توسعه تمهیدات و ساز و کارهای لازم را برای ارتقای شاخص نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو در دانشگاه تربیت معلم در حد استاندارد فراهم کنند.

وزارت آموزش و پرورش موظف است آیین نامه ویژه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های تربیت معلم ( در حدا استاندارد) را حداکثر 6 ماه پس از تصویب این آیین نامه تدوین و به تصویب مراجع ذیصلاح برساند.

ماده 7. پشتیبانی علمی پژوهشی

وزارت علوم و سایر مراکز موظفند با اقدامات زیر برای تقویت بنیه علمی ظام تربیت معلم کشور و دانشگاه‌های تربیت معلم مشارکت فعال داشته باشند:

ایجاد کرسی‌های نظریه پردازی تولید علم و روزآمدی نظام تربیت معلم کشور.

پشتیبانی‌های علمی پژوهشی و هدایت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی به سوی مسائل آموزش و پرورش.

طراحی و اجرای دوره‌های توانمندسازی برای ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های تربیت معلم

فراهم کردن فرصت‌های مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه‌های تربیت معلم

ایجاد زمینه استفاده اعضای هیئت علمی و دانشجویان از پایگاه‌های اطلاعاتی سایر مراکز

متناسب سازی فرایند پذیرش آثار علمی پژوهشی اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه‌های تربیت معلم در نشریات معتبر مربوط با مأموریت اصلی آنان.

تولید محتوا و مواد آموزشی، طراحی برنامه‌های درسی و توسعه فناوری های آموزشی.

ماده 8. الزامات اجرایی

وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه‌های تربیت معلم و سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و حوزه‌های علمیه با تامین منابع مالی و پیش‌بینی بودجه مورد نیاز همه ساز و کارها و تمهیدات لازم را برای اجرایی و عملیاتی کردن مفاد این آیین‌نامه فراهم خواهند کرد.

دانشگاه‌های تربیت موظفند در تعامل با وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش در مدت 6 ماه پس از تصویب این آیین‌نامه شاخص‌های ناظر بر اجرایی شدن مفاد آن را در تمامی فرآیند‌ها بازطراحی و پس از تصویب در هیئت امنای مربوط، عملیاتی و اجرایی کند.

در فرایند پذیرش دانشجو در دانشگاه تربیت معلم و سایر مراکز، رعایت شاخص‌ها و استانداردهای مورد تایید وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش الزامی است.

ماده 9. نظارت

وزارت آموزش و پرورش موظف است گزارش اجرای مفاد این آیین نامه را به صورت دو سالانه از مسیر شورای عالی آموزش و پرورش به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها