کد خبر : 64790

بورس با حذف کامل دامنه نوسان دوباره متلاطم می شود!

بورس با حذف کامل دامنه نوسان دوباره متلاطم می شود!

کارشناس بازار سرمایه گفت: باید به صورت تدریجی هر دو ماه، یک درصد دامنه نوسان را افزایش دهیم؛ این رویه هیجان بازار سرمایه را کاهش می‌دهد.

آراد پورکار کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که، دامنه نوسان نامتقارن چه تغییری در روند بازار سرمایه ایجاد می‌کند؟، اظهار کرد: دامنه نوسان نامتقارن باعث می‌شود که سیگنال‌های نزولی بیشتر از سیگنال‌های صعودی در بازار سرمایه صادر شوند. به طور مثال، در زمانی که، محدود دامنه نوسان بازار سرمایه ۶+ و ۲- بود، بازار سرمایه در حالت پر ریسک خود قرار داشت و در زمانی که سهمی با قیمت پایانی ۶+ درصد با عرضه زیاد رو به رو می‌شد ، قیمت آخرین معامله تا ۵+ و ۴+ کاهش می‌یافت (الگوی ساعت منفی در تابلو خوانی) که افراد متوجه می‌شدند؛ فردا این سهم در صف فروش معامله می‌شود.

او بیان کرد: با افزایش ریسک در سهم بسیاری از افراد دست به فروش می‌زدند و ترجیح می‌دادند از بازار دور باشند و به سمت صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت بروند، ولی زمانی که دامنه نوسان به حالت اولیه خود و به محدوده ۵+ و ۵- درصد بازگشت؛ ریسک بازار سرمایه کاهش یافت و به مرور بازار سرمایه رو به بهبودی پیش رفت؛ و بسیاری از افراد مجددا به بازار سرمایه بازگشتند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: از نظر تکنیکالی نیز دامنه نوسان نامتقارن شکل ظاهری کندل‌ها را تغییر می‌دهد. یکی از مهم‌ترین مباحث طول بدنه کندل‌ها در تحلیل تکنیکال بود که در زمانی که، محدوده دامنه نوسان در ۶+ و ۲- درصد قرار داشت، روند بازار سرمایه نزولی بود و اندازه کندل‌ها بسیار کوچک بودند و این موضوع سبب می‌شد که بازار سرمایه تحلیل پذیر نباشد.

او در ادامه گفت: به همین علت بسیاری از افراد جانب احتیاط را رعایت می‌کردند و در بازه‌ دامنه نوسان نامتقارن، از بازار سرمایه خارج شدند.

پورکار در پاسخ به این پرسش که، بهترین بازه دامنه نوسان برای بازار سرمایه چیست؟، تشریح کرد: بهترین بازه دامنه نوسان برای بازار سرمایه، عدم وجود دامنه نوسان در بازار سرمایه است؛ زیرا با وجود دامنه نوسان معیاری به نام صف خرید و فروش به بازار سرمایه افزوده می‌شود و در زمانی که، نمادی در بازار سرمایه در صف فروش قرار داشته باشد، یک بار روانی برای افراد ایجاد می‌شود و سبب می‌شود که افراد رفتار هیجانی از خود نشان دهند؛ بنابراین به نظر من بهترین حالت برای بازار سرمایه حذف دامنه نوسان است. در حال حاضر به علت اینکه بسیاری از سهام نزدیک به ۶۰ درصد افت داشتند و هنوز بسیاری از سهام قفل صف فروش هستند، برداشتن دامنه نوسان فقط سبب ایجاد هیجان کاذب در بازار سرمایه می‌شود.

او بیان کرد: در زمانی که دامنه نوسان نامتقارن در بازار سرمایه وجود داشت، بسیاری از سهام با وجود اصلاح ۷۰ – ۸۰ درصدی به علت هیجان قالب بر بازار سرمایه و دامنه نوسان نامتقارن در صف فروش قرار داشتند و هنوز هم برخی از سهام در صف فروش قرار دارند.

او افزود: بنابراین در حال حاضر من حرف رئیس سازمان بورس را تائید می‌کنم و برداشتن دامنه نوسان با شرایط حال حاضر مناسب نیست و کمکی به بازار سرمایه نخواهد کرد و شرایط بورس را بدتر خواهد کرد و همان طور که رئیس سازمان بورس گفتند، دامنه نوسان باید ۰.۵ درصد به صورت تدریجی افزایش یابد.

پورکار برای بهبود بازار سرمایه پیشنهاد داد: به نظر من بهتر است، به صورت تدریجی دامنه نوسان را افزایش دهیم، این رویه می‌تواند به نفع بازار سرمایه باشد. به این صورت که، هر ۲ ماه و یا هر ۳ ماه یک درصد به دامنه نوسان اضافه شود. افزودن تدریجی بر دامنه نوسان بسیار به روند بازار سرمایه کمک می‌کند. اگر دامنه نوسان را ۵۰+ و ۵۰- کنیم باز هم صف فروش برای اکثر سهام تشکیل می‌شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها