کد خبر : 64497

سلطان جدید پرسپولیس در راه است

سلطان جدید پرسپولیس در راه است

یحیی گل‌محمدی فرصت این را دارد که با چند پیروزی متوالی از رکورد علی پروین عبور کند.

به گزارش ورزش سه، از روزی که هیئت مدیره پرسپولیس به این نتیجه رسید که گل‌محمدی باید جانشین مانوئل ژوزه باشد تا امروز که یحیی هدایت تیم صدرنشین را برعهده دارد، حدود ۱۰ سال می‌گذرد اما او همچنان سرمربی آرام، بی‌حاشیه و البته موفق در فوتبال ایران است و توانسته تیمی را بسازد که باوجود جدایی دو مربی خارجی اش، همچنان قهرمانی در لیگ ایران و آسیا را جستجو می‌کند.

تیم یحیی بدون ستاره هایش علاوه بر اینکه پیروز می‌شود، برتری فنی خود را هم تحمیل می‌کند. در تبریز، اصفهان، سیرجان، رفسنجان و دیگر شهرهای ایران، طوری بازی می‌کند که این انگار قرار است آخرین مسابقه تاریخ پرسپولیس باشد.

پرسپولیس حالا که حالا تقابل با تیم‌هایی نظیر تراکتور را به دیدارهایی ساده و بدون استرس برای هواداران این تیم تبدیل کرده است. تیم او مقابل تیم قدرتمند و پرستاره امیر قلعه‌نویی ۵-۰ برنده می‌شود و در اصفهان کامبک می‌زند و مقابل سپاهان تا آخرین لحظات برنده می‌ماند. انتقاد درست بسیاری از کارشناسان این بود که پرسپولیس توانایی کنترل مسابقه و حفظ نتیجه در بازی‌های مهم را ندارد اما در شهرآورد قرمزها از گل خود دفاع کردند و یک پیروزی مهم را به ثبت رساندند.

 

* آمارهایی از یحیی - پرسپولیس که نمیدانستید

حالا آنچه یحیی از خود به نمایش می‌گذارد، علاوه بر نمایش‌هایی مسلط و درخشان، آماری است که او را بالاتر از علی دایی، افشین قطبی و حتی برانکو ایوانکوویچ قرار می‌دهد. یحیی در مجموع 78 بازی توانسته 47 برد کسب کند که آمار 60٪ پیروزی را برای این مربی ثبت می‌کند و به عبارتی از بین مربیانی که بیش از 50 بازی روی نیمکت پرسپولیس نشسته‌اند، فقط علی پروین آماری بهتر از این دارند.

یحیی گل‌محمدی بهترین آمارش را در لیگ نوزدهم ثبت کرد که از 14 بازی در 10 تا به برتری رسید و شاید اگر بازی‌های آخر لیگ هم تشریفاتی نبودند، می‌توانست آماری بهتر را هم از خود به جای بگذارد.

او این فصل نیز در 24 بازی 14 برد به دست آورده تا با ۹ مساوی دیگر، میانگین قهرمانی را حفظ کرده باشد. شاید اگر چند تساوی عجیب و از دست دادن پیروزی در ابتدای فصل نبود، تیم او حالا با اقتدار در صدر جدول قرار می‌گرفت.

 

 

* دوره دوم؛ سلطنت یحیی در پرسپولیس

نکته جالب اینکه اگر آمار دوره اول یحیی گل‌محمدی را کنار بگذاریم، او آمار پیروزی اش از علی پروین هم بهتر می‌شد و به نرخ 65٪ هم می‌رسید.

یحیی در دوره جدید حتی در لیگ قهرمانان هم میانگین امتیازی بیشتر از 2 را داشته که باتوجه به تقابل با تیم‌های قدرتمند نظیر السد، پاختاکور، الوحده و الریان، آماری ویژه به حساب می‌آید.

گل‌محمدی اگر همین روند را ادامه دهد، باید تا پایان فصل 6پیروزی دیگر کسب کند که در این صورت او به آمار ۵۰ برد با پرسپولیس هم می‌رسد و آن هم در شرایطی که هنوز تعداد بازی‌هایش روی نیمکت این تیم سه رقمی نشده است.

 

 

* نتیجه هر بازی: پرسپولیس ۱.۶ - حریف ۰.۶

تیم او در گلزنی هم عملکرد قابل قبولی داشته است. پرسپولیس اگرچه در لیگ نوزدهم و نیم فصل اول لیگ بیستم با مشکلاتی در این زمینه مواجه بود اما در نهایت آماری بالاتر از یک در هر بازی به ثبت رساند.

حالا در مجموع پرسپولیس با هدایت این مربی ۵۰ ساله، آمار 128 گل زده و ۵۱ گل خورده را دارد که میانگین ۱.۶ گل زده در هر بازی و ۰.۶ گل خورده در هر مسابقه را نشان می‌دهد.

باتوجه به درخشش مهاجمانی چون شهریار مغانلو، عیسی آل کثیر و مهدی عبدی، باید دید که در ۱۰ بازی باقی مانده این فصل، سرخپوشان می‌توانند به حدنصاب ۱۵۰ گل برسند یا خیر؟

* عبور از نرخ 60 درصد در فولاد آره نا؟

تیم پرسپولیس اگر موفق به پیروزی برابر گل گهر سیرجان و فولاد خوزستان بشود، یحیی از نرخ 60 درصدی هم عبور خواهد کرد  و می‌تواند با پنج پیروزی در بازی های بعدی، از آمار ۶۲ درصدی علی پروین بگذرد.

نکته جالب اینکه آخرین شکست فولاد در خانه نیز به بازی با پرسپولیس و تیم گابریل کالدرون بازمی‌گردد و حالا یحیی گل‌محمدی می‌رود تا امضای خود را در استادیوم نوساز فولادی ها بزند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها