کد خبر : 6373

افزایش حقوق کارمندان و کارگران چقدر باید باشد؟

افزایش حقوق کارمندان و کارگران چقدر باید باشد؟

تابناک نوشت: آن ‌گونه که از اظهارنظر مسئولان دولتی به گوش می‌رسد، عیدی کارمندان دولت برای سال آینده در بودجه سال 98 افزایش 20 درصدی خواهد داشت. از آنجایی‌ که افزایش حقوق کارگران نیز همیشه تحت تأثیر میزان افزایش حقوق کارمندان دولت است، در خوش‌بینانه‌ترین حالت، این امکان وجود دارد که دستمزد کارگران با افزایش حدود 20 تا 25 درصدی روبه رو شود.

این در حالی است که دولت قیمت دلار در بودجه را ـ با وجود آنکه توسط بانک مرکزی حدود 12 هزار تومان به فروش می‌رساند ـ حدود 5700 تومان در نظر گرفته است؛ به ‌عبارت ‌دیگر، اگر قیمت دلار در بودجه 5700 تومان باشد و دولت ارز را به 10 هزار تومان عرضه کند، حدود دو برابر مازاد درآمد دولت خواهد بود.

از سوی دیگر، با افزایش نرخ ارز در کشور، بهای کالاهای مصرفی به‌ شدت افزایش پیدا خواهد کرد، به گونه ای ‌که قیمت برخی کالاها تا چهار برابر نیز گران‌تر می شود؛ اما از آنجایی ‌که مبنای محاسبه تورم توسط دولت، میزان تورم بر اساس افزایش برخی کالاهای خاص است، دولت میزان تورم را حدود 45 درصد اعلام کرده است.

مطابق قانون برنامه ششم توسعه، افزایش حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان باید بر اساس نرخ تورم باشد؛ اما به دلایل گوناگون و حمایت از تولیدکنندگان، سال‌هاست این قانون در کشور اجرا نمی‌شود و افزایش‌ها بر اساس نظریات شخصی افراد و تحت تأثیر کارفرمایان افزایش اندکی پیدا می‌کند.

اکنون اما دولت توپ را به زمین مجلس انداخته و البته نمایندگان مجلس نیز کم‌ و بیش از این موضوع حمایت می‌کنند و قرار است موضوع افزایش حقوق کارمندان دولت در لایحه بودجه 98 توسط نمایندگان مجلس چکش‌کاری شود.

حال با توجه به گرانی‌های اخیر این پرسش ها مطرح می‌شود که؛

* آیا افزایش حقوق 20 درصد پاسخگوی مشکلات کارمندان دولت می‌شود؟

* افزایش حقوق کارگران و کارمندان باید چقدر باشد تا بتواند در شرایط بحرانی موجود، پاسخگوی نیازهای خانوار شود؟

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها