کد خبر : 63077

پیش بینی بورس در فردا دوشنبه 10 خرداد 1400

پیش بینی بورس در فردا دوشنبه 10 خرداد 1400

بازار سرمایه امروز ۹ خرداد ۱۴۰۰ با روندی صعودی به کار خود پایان داد و شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و ۱۵۶ هزار واحد به کار خود پایان داد. اما امروز با وجود روند مثبت بازار بسیاری از نمادها باز هم در صف فروش قفل بودند. باید دید کارشناسان روند بازار را برای این هفته مثبت پیش‌بینی می‌کنند یا منفی.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سرمایه امروز ۹ خرداد ۱۴۰۰ با روندی صعودی به کار خود پایان داد و شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و ۱۵۶ هزار واحد به کار خود پایان داد. اما امروز با وجود روند مثبت بازار بسیاری از نمادها باز هم در صف فروش قفل بودند. باید دید کارشناسان روند بازار را برای این هفته مثبت پیش‌بینی می‌کنند یا منفی.

محمد خیری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: ریزشهای اخیر در بازار، افزایش قیمت‌های کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و افزایش قیمت نفت از دلایل خارجی و مهم موثر بر بازار بوده که در روند مثبت بازار در روزهای گذشته موثر بوده است اما از دلایل داخلی مهم می‌توانیم به گزارش‌های ماهانه شرکت‌های بزرگ مانند  فولادی، پتروشیمی و پالایشی اشاره کنیم که به لحاظ بنیادی p/e بین ۴ و ۵ دارند و نشان می‌دهد بازار به لحاظ بنیادی در وضعیت خوبی قرار گرفته است.

این کارشناس بازار در بخش دیگری گفت: در هفته‌های گذشته فشار فروش هیجانی و تصمیمات نادرست سازمان بورس بدون توجه به وضعیت بنیادی شرکت‌ها از عوامل مهم ریزش بازار بوده است اما در حال حاضر به دلیل مشخص شدن تکلیف انتخابات و تایید صلاحیت‌ها وضعیت بازار تا حدی متعادل‌تر شده است. وی درباره همین موضوع افزود: عامل اصلی ریزش و روند منفی بازار ناپختگی در تصمیمات اقتصادی وزیر اقتصاد بوده است به عنوان مثال تغییر نرخ تسعیر ارز بانک ملت آسیب گسترده‌ای را به بدنه بازار در روزهای گذشته وارد کرد.

خیری درخصوص تغییر نرخ دلار بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات گفت: با مشخص شدن نتیجه انتخابات به نظر نمی‌رسد دلار ریزش گسترده‌ای را داشته باشد و  احتمال زیاد نرخ ارز بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان نوسان خواهد کرد و تورم انتظاری بر روی نرخ دلار در افق یکساله حتی با شرط توافقات برجام نداریم.

این کارشناس بازار در بخشی دیگر درباره تاثیر مالیات بر عواید سرمایه بر روی بازار گفت: این طرح اگر عملی شود و قابلیت اجرایی پیدا کند بر روی قیمت‌ سهم‌های بزرگ بازار تاثیر مثبتی می‌گذارد و برای سرمایه‌گذاری جذاب خواهند بود.

وی در پایان درباره اصلاح در بازار و دخالت نکردن عوامل خارجی در آن گفت: تئوری اصلی و مهم بازارهای مالی در جهان این است که بازارها از درون خودشان را اصلاح می‌کنند و دستکاری در آنها به ایجاد ناهماهنگی و عدم تعادل می‌انجامد در حال حاضر شواهد نشان می‌دهند شر عامل خارجی از بازار کم شده است؛ اما نمی‌توانیم با وجود این عوامل بگوییم که بازار تا آخر هفته جاری رشد شارپی و مثبتی را دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان هفته فشار فروش در برخی از سهم‌ها زیاد شود اما آمدن نقدینگی به بازار و افزایش حجم معاملات می‌تواند این معادله را عوض کنند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها