کد خبر : 62638

رتبه بندی معلمان به ازای سنوات خدمت افزایش حقوق ندارد

رتبه بندی معلمان به ازای سنوات خدمت افزایش حقوق ندارد

عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه کشور برای تامین منابع مالی رتبه بندی معلمان مشکل ندارد، گفت:در رتبه‌بندی اینگونه نیست فردی که سنوات خدمت دارد بر اساس آن حقوقش افزایش پیدا کند.

به گزارش تسنیم، محمدمهدی زاهدی در نشست مطالبه گران آموزش و پرورش اظهار کرد: حقوق معلمان نسبت به سابقه کاری که دارند از کارکنان دولت و نه شرکت‌های دولتی که حقوق‌های نجومی می‌گیرند کمتر نیست و از برخی وزارتخانه‌ها نیز بیشتر است.

وی افزود: به معلم نباید نگاه کارمندی داشته باشیم  معلم انسان انسان ساز است وقتی بحث تولید را مطرح می‌کنیم و می‌خواهیم در آینده به بیانیه گام دوم انقلاب برسیم باید بر روی نیروهای مولدی که گام دوم را به واقعیت برسانند سرمایه‌گذاری کنیم اینجا نقش معلم نقش تولیدکننده است. تولید منابع انسانی کارآمد، وفادار به نظام، انقلاب و آرمان‌ها.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اینکه نگاه به معلم مانند قانون مدیریت خدمات کشوری باشد، صحیح نیست همانگونه که نگاه به هیئت علمی دانشگاه با نگاه به کارمند متفاوت است باید توجه داشت، ماموریت انسان‌سازی و تربیت نیروی مولد بسیار متفاوت با کارمندی است بنابراین باید قوانین جدایی برای وزارت آموزش و پرورش تنظیم کنیم.

رتبه بندی به ازای سنوات خدمت افزایش حقوق ندارد

زاهدی با اشاره به اینکه نظام رتبه‌بندی فراتر از قانون مدیریت خدمات کشوری است، متذکر شد: در نظام رتبه‌بندی اصلا نباید این حرف باشد، فردی که سنوات خدمت دارد بر اساس آن حقوقش افزایش پیدا کند بلکه باید افزایش کیفیت براساس جداولی که وجود دارد مدنظر باشد در دانشگاه اینگونه نیست که فرد بعد از 20 سال استاد تمام شود ممکن است فرد 30 سال هم سابقه خدمت داشته باشد اما در مرتبه دانشیاری باشد یا اینکه فردی در کمترین زمان ممکن به مرتبه استاد تمامی برسد.

وی عنوان کرد: این توقع نباید ایجاد شود که در رتبه‌بندی همه به رتبه 5 برسند حتما باید اختلاف حقوق بین رتبه یک تا 5 وجود داشته باشد و شاید اختلاف 3 برابری هم باشد، رتبه‌بندی یک نظام تشویقی است که فرد خود را به رتبه بالاتر برساند اینکه بگوییم یک معلم جوان با فردی در رتبه اختلاف دارد و این باعث می‌شود انگیزه‌اش را از دست بدهد نباید اینگونه باشد بلکه رتبه‌بندی باید محرکی باشد تا فرد بداند اگر بر اساس جداول ارزیابی تلاش کند زودتر ارتقا می‌یابد.

کشور برای تامین منابع مالی رتبه‌بندی مشکل ندارد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه اصل 77 قانون اساسی به مجلس اجازه نمی‌دهد مسائلی را تصویب کند که بار مالی دارد، متذکر شد: مجلس نمی‌توانست نظام رتبه‌بندی را تصویب کند و در برنامه ششم توسعه گفتیم دولت لایحه رتبه بندی را به مجلس بیاورد.

وی تاکید کرد: کشور در اجرای نظام رتبه‌بندی هیچ مشکلی برای تامین منابع مالی نخواهد داشت سال 99 دولت 140 درصد بودجه به آموزش و پرورش داد، 40 درصد بیشتر از بودجه تصویب شده بنابراین نظام رتبه‌بندی انجام می‌شود دغدغه‌ بنده مشکلات دیگر است از جمله اینکه رتبه بندی جامع و مانع تصویب نشود آن وقت درون آموزش و پرورش مشکلات اساسی و اعتراضات جدی وجود خواهد داشت و باید جلوی آن را گرفت و عدالت آموزشی و اجتماعی را رتبه بندی به کار بگیریم.

اضافه حقوق را رتبه‌ بندی بدانیم بی‌احترامی به فرهنگیان است

زاهدی افزود: نظام رتبه بندی باید تبدیل به قانون شود و مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کند و بر اساس آن بودجه های لازم تخصیص داده و اقدامات مقتضی برای درست انجام شدن این نظام انجام شود. این که تنها اضافه حقوق را به عنوان نظام رتبه بندی ببینیم بی احترامی به فرهنگیان کشور است. این مسئله را می‌توان اینگونه تعبیر کرد که می‌خواهیم با پول آنها را فریب دهیم.

وی علت ورود این لایحه به مجلس را در زمان کنونی اینگونه بیان کرد: لایحه‌ای که به مجلس ارسال شد بر اساس همین رویکرد است که بیاید و زمانی را بخرد از فرهنگیان و براساس این خرید زمان  در بازه‌های 5 ساله اضافه حقوق برای آنها در نظر بگیرد، در این لایحه 5 رتبه در نظر گرفته شده است و بر اساس رتبه درصدی به حقوق معلمان اضافه و رتبه آنها ارتقا پیدا می‌کند. اصل شاکله برای دولت در مورد رتبه بندی همین مسئله است.

لایحه رتبه بندی توجهی به منزلت اجتماعی ندارد

وی خاطر نشان ساخت: ما کلیات این لایحه را تصویب کردیم و سریعا در صحن تصویب می‌کنیم که دولت بعدی هم موظف به اجرا آن باشد. مورد اول پاسداشت مقام معلم که در این لایحه رتبه بندی هیچ  خبری از کرامت و منزلت اجتماعی معلم وجود ندارد و به معلم به عنوان یک کارمند نگاه شده است. معلم از نگاه امام خمینی(ره) نقش انبیا را دارد و باید انسان را تربیت کند و این معلم نیاز به جایگاه اجتماعی ویژه ای دارد.

فشار برای تصویب لایحه رتبه بندی

وی با اشاره به تاکیدها و فشارهایی که بر تصویب لایحه رتبه بندی می‌شود، گفت: این یک اشتباه فاحش است که رتبه بندی به صورت کنونی تصویب شود. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به صراحت راجبع به نظام رتبه بندی صحبت شده است و در راهکار 2/10 به این گونه آمده است استقرار نظام سنجش صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه بندی علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنها براساس نظام جمهوری اسلامی ) ذکر شده است. در راهکار 1/10 نیز در مورد برنامه ریزی و بکار گیری امکانات و فرصت های اجتماعی برای اعتلای فرهنگ عمومی در تکریم و پاسداشت مقام معلم با تاکید بر استفاده از ظرفیت رسانه‌ای کشور آمده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره وضعیت منابع انسانی آموزش و پرورش بیان کرد: در ساختار مهندسی منابع انسانی و تامین نیروی انسانی اینکه حتماً بگوییم نیروهای نهضتی باید استخدام شوند بهتر است یا معیارهایی برای تحول در نظر بگیریم و اگر نیروهای نهضتی همین معیارها را داشتند با تسامح و ضریبی از آنها نیز استفاده شود؛ چون فاقد نظام مهندسی منابع انسانی در آموزش و پرورش هستیم برخی مواقع قوانینی تصویب و برخی به عنوان معلم وارد شدند که صلاحیت حرفه‌ای لازم را به عنوان یک معلم نداشتند.

مهندسی منابع انسانی در آموزش و پرورش وجود ندارد

زاهدی با اشاره به اینکه به آموزش مهارتی بهای لازم داده نمی‌شود، افزود: قانون در برنامه ششم تصویب شد اما کافی نبود و نیاز به تصویب قانون نظام جامع آموزش مهارتی بود همچنین می‌توان قانون نظام ارزشیابی را در مجلس تصویب کرد در برنامه ششم توسعه نظام تامین منابع انسانی بحثی است که به مجلس برمی‌گردد؛ دانشگاه فرهنگیان، ماده 28،  استخدام‌های حاشیه‌ای وجود دارد و باید قوانین جامع تصویب شود تا مهندسی منابع انسانی را در آموزش و پرورش سازماندهی کنیم که هم اکنون وجود ندارد.

وی گفت: اصلاح ساختار تشکیلاتی آموزش و پرورش به قانون نیاز دارد آموزش و پرورش برای تصویب این  قوانین باید از مجلس کمک بگیرد و واقعاً همه در مجلس به حوزه آموزش و پرورش توجه دارند و باید از این فرصت طلایی استفاده شود. مطالبات فرهنگیان از نظر مالی و معیشتی، ارتقای منزلت اجتماعی و ارتقای کیفیت آموزشی را باید پیگیری کرد.

زاهدی ادامه داد: دنیا به سمت آموزش سکویی می‌رود، 50 درصد آموزش ما می‌تواند اینگونه باشد و بسیاری از مهارت‌هایی که دانش آموز باید یاد بگیرد را می‌توان از طریق فضای مجازی در محیط مدرسه ارائه کرد مثلاً دانش آموز باید در آزمایشگاه آزمایش‌هایی انجام دهد می‌توان با استفاده از کامپیوتر آن را انجام داد یا اگر قرار باشد بازدید از یک موزه داشته باشد که می‌توان آن را از طریق فضای مجازی پیگیری کرد و چنین موضوعاتی باعث افزایش قدرت خلاقیت و ابتکار دانش آموزان می‌شود تا کنون برای آموزش سکویی گام برنداشته‌ایم فقط به ناچار سیستم شاد را با اشکالات مختلف در دوران ایجاد کردیم.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها