کد خبر : 6111

جدیدترین اظهارات وزیر اقتصاد در مورد بازار و نرخ ارز

جدیدترین اظهارات وزیر اقتصاد در مورد بازار و نرخ ارز

وزیر اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه بازار ارز به سمت حرکت به نرخ تعادلی است، گفت: وضعیت سامانه نیما نیز مناسب شده است به طوری که تنها روز گذشته ۶۰ میلیون یورو در آن عرضه شد.

به گزارش تسنیم ، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و امور دارایی امروز در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: دولت در اوایل سال بسته‌ای را درباره ارز ابلاغ کرد که البته به دیکته نوشته شده می‌شود ایراداتی وارد کرد.

وی افزود: هیئت 5 نفره‌ای معین شد که این کار را انجام دهد و در آن هیئت نظرات بخش خصوصی گرفته شد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی ادامه داد: روز گذشته 60 میلیون یورو ارز وارد سامانه نیما شد که این حرکت خوبی برای فعالیت این سامانه است و بازار نیز در حال حرکت به سمت نرخ تعادلی ارز است.

دژپسند افزود: صادر کنندگان نیز به تعادل بازار ارز کمک می‌کنند؛ درباره نرخ ارز بنده کمتر صحبت می‌کنم اما این نکته را تاکید می‌کنم که ثبات نرخ ارز از دیگر چیزها مهمتر است بخصوص آنکه صادرات ما واردات پایه است.

وی گفت: اگر ثبات ایجاد شود از فواید آن همه بهره‌مند می‌شویم و با ثبات در بازار ارز به ثبات اقتصادی نیز می‌رسیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در صورتی که بخشنامه‌ها در دولت صادر می‌شود قبل از صدور دقت لازم درباره آن صورت گیرد بعد از آن هم باید همه مواظب باشیم که تغییر نداشته باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به فعالین بخش خصوصی گفت: در بسیاری از موارد به جای اینکه در رسانه‌ها علیه یکدیگر حرف بزنیم بهتر است که این اظهارات به طور مستقیم و حتی به تندترین حالت اما به صورت بدون واسطه صورت گیرد.

دژپسند گفت: باید به سمتی برویم که از گفت‌وگوهای دو جانبه مانند شورای گفت‌وگو، کمیسیون‌های تخصصی و ... بیشتر برای زدن حرف‌هایمان به یکدیگر استفاده کنیم.  البته قرار نیست که در تعامل همه به خواسته‌های خود برسند بلکه معنی آن این است که بخش خصوصی و دولت در گفت‌وگو با یکدیگر منعطف باشند و به صحبت‌های هم گوش کنند. بنده مصمم هستم تا زمانی که در دولت باشم این امر را مبنای کار خود قرار دهم و با بخش خصوصی بیشترین تعامل را داشته باشم.

وزیر اقتصاد با اشاره به کاهش رتبه فضای کسب و کار ایران گفت: رتبه ما در سال گذشته از 150 کشور به صدوهجدهمین کشور بهبود یافت اما دوباره این رتبه در حال افزایش است و عوامل آن نیز عمدتا برون دولتی هستند.

وی افزود: بخش خصوصی نیز خود باید در این راستا نقش فعال داشته باشد تا راههای مناسبی در بخش‌های مختلف اقتصادی به ما معرفی کند.

دژپسند درباره نحوه اخذ مالیات که یکی از گلایه‌های بخش خصوصی از دولت در این جلسه بود گفت: نمی‌توانیم بدون توجه به رشد اقتصادی درباره رشد اقتصادی حرف بزنیم. قرار نیست که برای رسیدن به وضعیت مطلوب به مودیان خوش‌حساب ظلم شود بلکه باید تلاشی شود که آنهایی که مالیات نمی‌دهند شناسایی شوند و از فرارهای مالیاتی کاسته شود که در این ارتباط خواهان کمک به بخش خصوصی هستیم.

وی افزود: بخش خصوصی با توجه به اینکه در دل کار است می‌تواند راحت‌تر از ما این فرارهای مالیاتی را تشخیص و اعلام کند البته این به این معنا نیست که ما نیز بیکار نشسته‌ایم و از طریق الکترونیکی و ساماندهی ممیزی و ... پیگیری می‌کنیم.

وزیر اقتصاد درباره گلایه‌های دیگر بخش خصوصی در ارتباط با بزرگ بودن دولت گفت: بخش خصوصی نیز در این ارتباط می‌تواند ما را یاری کند؛ تمام واگذاری‌ها تبدیل به چالش شده است به همین دلیل چند مورد از این واگذاری‌ها در دقیقه 90 متوقف شد.

دژپسند گفت: در این ارتباط انجام واگذاری‌های اشتباه مشخص شد که این اشتباه‌ می‌تواند به بحران‌های فرهنگی و اجتماعی مانند هفت تپه تبدیل شود. البته می‌توان به شکلی واگذاری داشت که هم کارآیی لازم را داشته باشند و هم مشکلات را ایجاد نکند که بخش خصوصی به ما کمک کند و راهکار ارائه دهد.

برای واردات مواد اولیه فرش قرمز پهن می‌کنیم

وی همچنین در ارتباط با موضوع رسوب کالا در گمرکات گفت: ما برای واردات مواد اولیه، قطعات و کالاهای سرمایه‌ای فرش قرمز پهن می‌کنیم اما چون باید این موضوع در بستر قانونی صورت گیرد و مانع ورود کالاهای غیرمجاز باشد لازم است که چشم عقاب داشته باشیم.

وزیر اقتصاد افزود: به نظر من کالاهایی که در گمرک آمده باید بدون بهانه ترخیص شود و نباید بهانه‌ای برای فرآیند ترخیص آنها صورت بگیرد اما باید توجه داشت که اگر سازمان توسعه تجارت و گمرک کم کاری کرد آن موقع بیایید یقه گمرک را بگیرید.

دژپسند همچنین بر لزوم جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی تاکید کرد و گفت: این موضوع به سازمان‌های استانی واگذار شده و آنها با توجه به شناختی که دارند بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند. بخش خصوصی نیز در این ارتباط می‌تواند یاریگر دولت باشد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها