کد خبر : 59209

تصاویر | این آنالیز بود که کار دست فکری داد

تصاویر | این آنالیز بود که کار دست فکری داد

اخراج محمود فکری یک روز پس از آن رخ داد که تیم او از پیروزی مقابل تیم میانه جدولی مس رفسنجان هم بازماند.

به گزارش "ورزش سه"، تساوی ۱-۱ در رفسنجان به معنای تشکیل جلسه‌ی هیئت مدیره‌ی استقلال و قطع هم‌کاری توافقی با محمود فکری بود. کاپیتان باسابقه‌ی استقلال در دهه‌ی ۸۰ که خاطرات خوبی را برای هواداران آبی‌پوش رقم زده بود، علی‌رغم هفته‌ها صدرنشینی، در چند هفته‌ی پایانی نیم‌فصل قافله را به سپاهان و پرسپولیس واگذار کرد. اتفاقی که بسیاری از کارشناسان و اهالی فن، با توجه به سبک بازی استقلال و مقاومت فکری و کادرفنی‌اش نسبت به هرگونه تغییر و انتقاد، پیش‌بینی‌اش را می‌کردند.

استقلال در همین بازی با مس، که حال باید آن را آخرین بازی‌اش تحت هدایت فکری قلمداد کنیم، باز هم آرایش پایه‌ی خود را تغییر داده بود و این بار با آرایش ۱-۳-۲-۴ بازی می‌کرد.( تصویر ۱) این پنجمین آرایش اتخاذشده توسط فکری و کادرش در این ۱۶ هفته بود که خود گویای عدم شناخت این مجموعه روی ظرفیت‌های بازیکنان تحت نظرش است. در روز نیمکت‌نشینی مهدی‌پور و رضاوند، این ریگی و باقری بودند که همانند چند هفته‌ی ابتدایی لیگ، به عنوان «Double pivot» جلوی ۴ مدافع استقلال بازی می‌کردند. استقلال امسال به تعداد تغییر آرایش‌های طول فصلش، زوج هافبک‌های دفاعی‌‌اش را هم تغییر داده و فکری بعد از چندین هفته آزمون و خطا با زوج‌های مختلف، به ترکیب دونفره‌ای بازگشته بود که کار را با آن آغاز کرده بود.

 

تصویر ۱: آرایش ۱-۳-۲-۴ استقلال هنگام دفاع در زمین خودی؛ آرایش پایه‌ی استقلال هم همین بود.

 

آن سوی میدان، محمد ربیعی با آرایش همیشگی ۱-۳-۲-۴ کار را آغاز کرد، اما در تصمیمی شجاعانه، علی‌رضا و میثم نقی‌زاده را نیمکت‌نشین‌ کرد تا قائم اسلامی‌خواه تکنیکی را یک خط عقب‌تر آورد و در کنار مهرداد رضایی به عنوان Double pivot قرار دهد. حضور محمد قاضی کهنه‌کار در ترکیب اصلی رفسنجانی‌ها هم از نکات جالب توجه این میدان بود. ربیعی، قاضی را با هدف زدن ضربه‌ی سر اول در میدان گذاشته بود، زیرا با توجه به پرسینگ مؤثر عناصر تهاجمی استقلال در جلوی زمین، ربیعی عملاً برنامه‌ای برای بازی‌سازی از عقب زمین نداشت و تقریباً همه‌ی ضربات شروع مجدد را به نوشی‌صوفیانی سپرده بود تا بلند بزند( ۲۵ ضربه‌ی شروع مجدد بلند توسط این دروازه‌بان). در نتیجه لازم بود مهاجمی بلند‌قامت و تنومند به عنوان هدف این ارسال‌های بلند در زمین حاضر باشد. قاضی هم با ۷ نبرد هوایی موفق، بهترین بازیکن مس از این حیث بود.

 

 

تصویر ۲: حضور اسلامی‌خواه در فضای بین دو دفاع و تشکیل یک عرض ۳ نفره در فاز اول بازی‌سازی.

 

 

 

تصویر ۳: چند‌ ثانیه قبل از ارسال پاس مرادمند برای باقری؛ به فاصله‌ی قاضی با باقری دقت کنید.

 

 

تصویر ۴: لحظه‌ی توپ‌ربایی قاضی از باقری و در ادامه اعلام خطا به سود مس که در نهایت منجر به گل رفسنجانی‌ها می‌شود.

 

 

 

تصویر ۵: درست چند دقیقه بعد از گل مس، این بار سه بازیکن مس روی پای باقری می‌روند.

 

 

 

تصویر ۶: باقری باز هم در مرکز زمین توپ را از دست می‌دهد.

 

 

 

تصویر ۷: دفاع تیمی عالی مس با آرایش ۲-۴-۴. فشردگی طولی و عرضی کامل دیده می‌شود و بازیکنان مس در ناحیه‌ای که توپ در جریان است، جمع شده‌اند؛ امام‌علی برای پوشش تا نیمه‌ی خودی عقب آمده و این باعث شده تا کعبی بتواند به مرکز متمایل شود، رضایی، یکی از دو هافبک دفاعی مس، با مرادی حرکت می‌کند، در حالی که اسلامی‌خواه، دیگر هافبک دفاعی مس، در مرکز و فضای جلوی مدافعان حضور دارد تا نگذارد اسماعیلی صاحب توپ شود.

 

 

 

تصویر ۸: ۱۵ ثانیه از شروع حمله‌ی استقلال گذشته، اما امام‌علی، آذرباد و رضایی هنوز نتوانسته‌اند کامل به دفاع بازگردند، در نتیجه فضاهای بسیار خوبی برای بازیکنان استقلال ایجاد شده است.

 

 

تصویر ۹: صحنه‌ای که کرنر منجر به گل استقلال اتفاق می‌افتد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها