کد خبر : 58057

دامنه نوسان بورس از منفی ۲ تا مثبت ۶ شد / نقش دامنه نوسان نامتقارن در صف های خرید و فروش

دامنه نوسان بورس از منفی ۲ تا مثبت ۶ شد / نقش دامنه نوسان نامتقارن در صف های خرید و فروش

دامنه نوسان آنچنان که شورای عالی بورس به تصویب رسانده ، از شنبه آینده به صورت نامتقارن از منفی ۲ تا مثبت ۶ تغییر خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) این تصمیم از همان دقایق نخست اعلام از سوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با واکنش مثبت فعالان و تحلیلگران مواجه و گامی در ترمیم اعتماد به بازار تفسیر شد. بازار نیز امروز با روی خوش به پیشواز این تصمیم رفت و رشدی ۳۵ هزار واحدی را رقم زد. پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) اثرات احتمالی این اقدام بر روند کلی بازار را با تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه به بحث و گفت و گو گذاشته است .

عسکری:  تصمیم شورای عالی بورس ، هیجانات کاذب را کنترل می کند

معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید، تصمیم جدید شورای عالی بورس را در خصوص تغییر دامنه نوسان در کنترل هیجانات کاذب بازار موثر خواند .

احسان عسکری به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت:  ایجاد هر نوع محدودیت در قیمت گذاری در بلند مدت به نفع بازار نیست ؛ چرا که در نهایت عرضه و تقاضاست که در بازار تعیین کننده است؛ اما تصمیم جدید در برهه زمانی فعلی، هیجانات فروش را کاهش خواهد داد .

 وی افزود: از آنجا که بازار از مسیر منطقی خود خارج شده بود  و بعضی سهامداران بدون توجه به عوامل بنیادی شرکت ها اقدام به فروش می کردند ، با تغییر دامنه خرید و فروش سهام  به منفی 2 درصد و مثبت 6 درصد درصد  سرمایه گذاران می توانند نگاه منطقی تری به گزارش های فروش و تولید شرکت ها داشته باشند  ودر فضای عقلایی تری معامله کنند .

ثریانژاد: دامنه نوسان نامتقارن ، گامی در کنترل صف های خرید و فروش 

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات ، اجرای دامنه نوسان نامتقارن را گام مثبتی در کنترل صف های خرید و فروش  و تقویت تحلیل محوری در بازار دانست .

محمد ثریانژاد در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) اظهار داشت : تصمیم اخیر شورای عالی بورس در تعریف دامنه نوسان خرید و فروش سهام منفی ۲ درصد و مثبت ۶ درصد ، همچنین فضا را برای کنترل هیجانات و بازگشت اعتماد به بازار آماده خواهد کرد .

وی افزود: اگرچه از تابستان گذشته که بازار در بسیاری از روزها نزولی بوده، پشنهادهایی در خصوص افزایش دامنه نوسان یا حتی حذف کلی آن  مطرح شد، اما اعمال دامنه نوسان ۱۰ درصدی روی برخی نمادها تجربه خوبی برای سازمان بورس و اوراق بهادار نبود؛ از طرفی از آنجا که همگان اطلاعات کافی از ارزش ذاتی سهام را در اختیار ندارند و  خود موضوع هم ممکن است نسبی باشد، چه بسا  بازگذاشتن دامنه نوسان در مقطع فعلی ، به هیجانات بیشتر دامن می زد و ریزش ها را تشدید می کرد ؛ لذا به نظر می رسد تصمیم شورای عالی بورس در اجرای دامنه نوسان نامتقارن به بهبود بازار کمک کند .

اشتیاقی: ترمز نوسان گیری کشیده می شود

احمد اشتیاقی معتقد است که دامنه نوسان نامتقارن، ترمزی برای نوسان گیری است و منجر به بازگشت سهامداری در بازار می شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، با اشاره به موضوع دامنه نوسان نامتقارن که روز گذشته در شورای عالی بورس به تصویب رسید، گفت: در چند ماه اخیر بسیاری از  افراد به جای سهامدارای نوسانگیری را در بازار گسترش دادند، به گونه ای که قیمت را به رقمی که ارزش ذاتی سهم بود می رساندند و مجددا با یک ریزش قیمت را به زیر ارزش ذاتی می کشیدند و معاملات خود را بر پایه چنین کاری پیش می بردند؛ به عبارتی نوسان گیری بر سهامداری غالب بود.

وی افزود: دامنه نوسان نامتقارن که از شنبه به مرحله اجرا می رسد،  می تواند از این دستکاری قیمت سهام که به منظور نوسان گیری انجام می شد، جلوگیری کند، چرا که این افراد  اگر بخواهند قیمت را به پایین ترین حد برسانند نیاز به زمان دارند و اگر پول قابل توجهی به بازار تزریق شود یا روند صعودی به بازار برگردد، سفته بازان از این موضوع جا می مانند.

اشتیاقی بیان کرد: باید در یک زمان این اقدام صورت می گرفت و مانعی برای نوسان گیری برخی افراد در نظر گرفته می شد، بنابراین چنین تصمیمی در شرایطی که برخی معاملات زیر ارزش ذاتی بازار انجام می شود، امری بجا و مناسب بود.

صفری: تغییر دامنه نوسان، بازار هیجانی را منضبط می کند

در مواقعی که بازار به صورت افراطی یک جهته می شود و به جهت کارشناسی و تحلیلی غیرقابل پذیرش است، مقام ناظر با دامنه نوسان بازار را به نحوی منضبط می کند که از هیجانات کاسته شود.

مدیرعامل شرکت سبدگردان تصمیم نگار ارزش آفرینان، در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) با بیان این مطلب گفت: با تصمیم اخیر شورای عالی بورس ، اگر بازار کاهشی باشد ، فروشندگان زمان بیشتری در اختیار دارند تا تصمیم خود را با تفکر همراه سازند  و  کمتر در گیر هیجانات شوند ؛ از آن سو،  اگر طرف تقاضا هم بخواهد به بازار کمک کند، این اتفاق در فضایی دور از هیجان رخ خواهد داد.

محمد صفری در عین حال تصریح کرد که دامنه نوسان در بازار هیجانی به  تشدید رفتار هیجانی سرمایه گذاران دامن می زند و  بهتر است در بلندمدت به سمت حذف دامنه نوسان حرکت کنیم .

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها