کد خبر : 56524

رتبه بندی معلمان تا امروز اجرا نشده است / علت افزایش حقوق ها

رتبه بندی معلمان تا امروز اجرا نشده است / علت افزایش حقوق ها

دو وزیر اسبق آموزش و پرورش بر این باورند که رتبه‌‌ بندی معلمان تا امروز اجرا نشده است و افزایش حقوق فرهنگیان ناشی از اعمال امتیازات قانون مدیریت است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ سید محمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش درباره رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: رتبه بندی معلمان همواره به عنوان مهمترین گام برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش مطرح بوده است اما آن چیزی که الان به عنوان رتبه بندی در لایحه بودجه 1400 دیده شده است، رویکردی است که به معلمان پرداختی داشته باشیم که فاصله آنها را با سایر کارکنان کم کند، این خیلی خوب است و باید تشکر کنیم اما رتبه‌بندی نیست.

وی افزود: در رتبه‌بندی معلمان باید ویژگی‌‌هایی را دنبال کنیم که فقط منوط به نظام پرداخت‌ها نیست آن هم با هدف کاهش فاصله دریافتی کارکنان آموزش و پرورش با سایر کارکنان، هم‌اکنون از اسم رتبه بندی به غلط استفاده می‌شود.

بطحایی درباره تحقق رتبه‌بندی معلمان در سال 1400 گفت: رتبه‌بندی معلمان که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده با آن چیزی که در حال اجراست و سال 1400 هم ادامه پیدا خواهد کرد، کاملاً متفاوت است. رتبه‌بندی معلمان به معنای این نیست که فقط حقوق را اضافه کنیم تا فاصله فرهنگیان با کارمندان سایر دستگاه‌ها کمتر شود یعنی عدالت در نظام پرداخت برقرار شود، هدف رتبه‌بندی معلمان فقط این نیست، هم‌اکنون نگاهی که به رتبه‌بندی وجود دارد این است که حقوق معلمان را افزایش دهند.

افزایش حقوق معلمان به دلیل رتبه‌ بندی نیست

وزیر سابق آموزش و پرورش که در نشست بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان صحبت می‌کرد،  ادامه داد: اگر الان حقوق معلمان به نام رتبه‌بندی افزاش پیدا می‌کند، این رتبه‌بندی معلمان نیست و برای سایر کارکنان دولت نیز اتفاق افتاده است، باید رتبه‌بندی که به شکلی که موجب ارتقای شایستگی نیروی انسانی می‌شود،  اجرا شود و اگر این شایستگی بالا نرود تحولی اتفاق نمی‌افتد.

رتبه ‌بندی معلمان تا امروز یک سر سوزن اجرا نشده است

به گزارش تسنیم، حمیدرضا حاجی بابایی؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و وزیر اسبق آموزش و پرورش نیز درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: نظام رتبه‌بندی معلمان در واقع مهارتی کردن آنهاست، تا معلم مهارتی نباشد نمی‌توانیم به دنبال دانش‌آموز مهارتی برویم، ما یک برنامه مهارتی در نظام تعلیم و تربیت داریم که مانند یک سکه دو رو دارد یک روی آن نظام رتبه‌بندی معلمان و روی دیگر مهندسی نیروی انسانی است.

وی افزود: با اجرای امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، تا امروز یک سر سوزن نظام رتبه‌بندی معلمان اجرا نشده است و هر آنچه انجام شده در 50 درصد فوق العاده شغل قانون مدیریت خدمات کشوری است.

حاجی بابایی گفت: نظام رتبه‌بندی معلمان یعنی اینکه باید آنها مانند اساتید دانشگاه نظام پرداخت مجزایی داشته باشند، دربرنامه ششم توسعه آمده است، لایحه رتبه‌بندی معلمان باید از دولت به مجلس بیاید و ما نمی‌توانیم در مجلس آن را بنویسیم چون شورای نگهبان رد می‌کند و باید به شکلی حرکت کنیم 10 سال بعد در دوره ابتدایی یک معلم نداشته باشیم که لیسانس، فوق لیسانس یا دکتری دوره ابتدایی نداشته باشد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها