کد خبر : 5488

انتظارات افزایشی در بازار ارز فرو نشست

انتظارات افزایشی در بازار ارز فرو نشست

دنیای اقتصاد نوشت: در آخرین روز هفته، قیمت دلار به مرز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی رسید و توانست هفته دوم آذر را با بازدهی مثبت به پایان ببرد.

روز پنج‌شنبه، دلار ۱۶۰ تومان افزایش را به ثبت رساند و روی عدد ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار گرفت. این قیمت به معنای رشد ۴ دهم درصدی این ارز نسبت به پنج‌شنبه دو هفته پیش بود. دلار ۲ هفته پیش بیش از ۹ درصد از ارزش خود را از دست داده بود و پس از چنین کاهشی، عده‌ای از فعالان افزایش جزئی هفته گذشته را طبیعی دانسته‌اند.

از نظر آن ها، بازار در هفته‌ای که گذشت بیشتر به دنبال تثبیت قیمت‌ها درکانال ۱۱هزار تومانی بود؛ بازارساز نیز در مقاطعی از نظر معامله‌گران نشان داد که بیشتر از کاهش شدید قیمت‌ها به دنبال بازگرداندن ثبات به بازار و آرامش قیمتی است. به باور شماری از کارشناسان، بازارساز در صورتی که اجازه نزول شدید قیمتی را می‌داد، به سرعت با حملات شدید سفته‌بازانه مواجه می‌شد. امری که می‌توانست بازارساز را ناچار کند بخش زیادی از ارز خود را در شرایط تحریمی از دست بدهد؛ این در حالی است که بیشتر کارشناسان اعتقاد دارند در صورتی که بیش از یک ماه ثبات در بازار ارز برقرار باشد و بازار از گردنه فصل تقاضا عبور کند، به‌تدریج با عرضه ارزهای خانگی رو به رو خواهد شد و بازارساز با هزینه کمتری شاهد افت قیمت‌ها خواهد بود. در کنار این، اگر کاهش قیمت نفت ادامه پیدا کند، برای بازارساز ضروری است که در برابر شوک‌های ناشی از این کاهش، ارز کافی را در اختیار داشته باشد. به گفته برخی فعالان، در صورتی که شرایط بین‌المللی نیزتغییر کند و اروپایی‌ها امکان جا‌به‌جایی پول و فروش نفت را تا حدی فراهم کنند، می‌توان انتظار کاهش کم هزینه قیمت‌ها را داشت.

افزایش دلار پس از ۳ کاهش متوالی

دلار که در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه کاهش قیمت را تجربه کرده بود، روز پنج‌شنبه را با افزایش قیمت پایان برد. به گفته شماری از فعالان، نوسان‌گیران روز آخر هفته را فرصت مناسبی دیدند تا باخریدهای خود قیمت را کمی بالا ببرند. از نظر فعالان، روزهای پنج‌شنبه مداخله بازارساز کمی کمتر از سایر روزهای هفته بود و همین عامل موجب اثرگذاری تحرکات دلالان شد.

به‌نظر می‌رسد علت مداخله کمتر در روز انتهایی هفته تعطیلی زودتر صرافی‌های منتخب بانکی بود. پنج‌شنبه دو هفته پیش نیز دلار افزایش قیمت را تجربه کرده بود. با این حال، برخی فعالان بیشتر از آنکه بر افزایشی بودن روزهای پنج‌شنبه تاکید داشته باشند، باور داشتند، پس از چند روز کاهش قیمت، اصلاح قیمت‌ها طبیعی است، آن هم در زمانی که روز پنج‌شنبه قیمت به حتی بالاترین سطح قیمتی هفته نیز نرسید. روز یکشنبه دلار عدد ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومانی را تجربه کرده بود.

در حالی که عده‌ای افزایش روز پنج‌شنبه را تنها یک اصلاح قیمتی می‌دانستند، گروه دیگری باور داشتند، این رشد ممکن است آغاز روند افزایشی بازار باشد. از نظر آنها هر چقدر از نهمین ماه پاییز بگذرد، میزان تقاضای تجاری و دانشجویی بالاتر خواهد رفت و همین عامل می‌تواند قیمت‌ها را بالاتر ببرد. با این حال، کاهشی‌ها باور دارند، این عوامل در سال‌های گذشته توان تغییر قیمت‌ها را داشتند؛ ولی در سال‌جاری بیشتر افراد ارز مورد نیاز خود را پیش از این تاریخ تهیه کرده‌اند. در نتیجه بازار در این فصل از سال با فشار چندانی مواجه نخواهد شد.

همزمان با افزایش دلار در روز پنجشنبه، سکه تمام بهار آزادی نیز ۱۲۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۳ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان رسید. با این رشد سکه ۹/ ۲ درصد بالاتر از قیمت دو هفته پیش قرار گرفت. این در حالی بود که این فلز گرانبها دو هفته قبل نیز ۷/ ۶ درصد از ارزش خود را از دست داده بود. برخی فعالان باور داشتند، یکی از دلایلی که کمک کرد، سکه بیش از دلار در هفته گذشته رشد کند، بالا رفتن بهای اونس بازارهای جهانی بود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها