کد خبر : 5468

پیشنهاد جدید در مورد لغو ممنوعیت اعمال مدرک تحصیلی بیش از یکبار فرهنگیان

پیشنهاد جدید در مورد لغو ممنوعیت اعمال مدرک تحصیلی بیش از یکبار فرهنگیان

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به بار مالی طرح «لغو ممنوعیت اعمال مدرک تحصیلی بیش از یکبار برای فرهنگیان»، پیشنهاد داد این موضوع در لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان مورد توجه قرار گیرد.

سیدمحمدجواد ابطحی درباره آماده‌سازی طرحی برای مستثنی شدن فرهنگیان از بخشنامه ممنوعیت اعمال مدرک تحصیلی بیش از یکبار در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: دو نکته در تهیه و آماده‌سازی این طرح باید مورد بررسی و توجه ویژه صورت گیرد؛ نخست بودجه لازم برای اجرای آن پیش‌بینی شود و مساله دوم تناسب مدرک است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: البته پیش از این و در سال‌های دورتر، تمامی مدارک تحصیلی مقاطع بالاتر در رتبه کارمندان دولت اعمال می‌شد ولی به موجب بخشنامه اجرایی بند ۷۰ قانون مدیریت خدمات کشوری مقرر شد تمامی دستگاه‌های اجرایی از جمله آموزش و پرورش فقط یک بار مجاز به اعمال مدرک تحصیلی بالاتر کارکنان و پرسنل خود هستند.

وی تصریح کرد: در شرایطی که ادامه تحصیل فرهنگیان در مقاطع بالاتر اعمال نشود، این کار انگیزه را از معلمان و اساتید آموزش و پروش و دانشگاه که بستر فعالیت آنها برای کارهای علمی و پژوهشی است، از بین می‌برد.

مدرک فوق لیسانس حدود 150 هزار تومان به حقوق معلم اضافه می‌کند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه معلمی که تلاش می‌کند دانش خود را به روز نگه دارد و مدرک مقطع تحصیلی بالاتر را کسب کند، قابل احترام است، تاکید کرد: باید این مدرک مانند گذشته در رتبه و دریافتی او تاثیر گذار باشد.

وی گفت: اگرچه ایراد برخی مبنی بر اینکه موظف کردن انجام این کار برای دولت بار مالی دارد و مجلس نمی‌تواند طرح‌هایی را در دستور کار قرار دهد که به مخارج دولت اضافه کند، صحیح است ولی باید برای بار مالی این طرح پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد.

ابطحی ادامه داد: البته بار مالی تحمیلی این طرح به دولت زیاد نیست؛ زیرا اگر مثلا مدرک فوق لیسانس معلمی اعمال شود، فقط حدود 150 هزار تومان به حقوق او اضافه خواهد شد لذا بار مالی آنچنانی نخواهد داشت.

مرتبط بودن مدرک تحصیلی معلمان در مقاطع بالاتر با دروس مورد نیاز آموزش و پرورش

این نماینده مجلس، همچنین به مورد مرتبط بودن مدرک با دروس مورد نیاز در آموزش و پرورش اشاره کرد و توضیح داد: مرتبط بودن رشته تحصیلی مقطع بالاتری که معلم در آن مشغول به تحصیل است با نیاز و درس‌های آموزش و پرورش نیز مورد بحث است؛ مثلا اگر یک معلم شیمی برود فوق لیسانس ریاضی بگیرد، ایرادی ندارد زیرا آموزش و پرورش به آن نیاز دارد ولی اگر مثلا برود گیاه پزشکی بخواند، از آنجا که آموزش و پرورش به آن نیاز ندارد، ضرورتی به اعمال مدرک او نیست.

ابطحی تاکید کرد: این موارد در مراحل چکش‌کاری است و طرح مستثنی شدن فرهنگیان از بخشنامه ممنوعیت اعمال مدرک تحصیلی بیش از یکبار هنوز نهایی نشده است.

دولت در لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان به ممنوعیت اعمال مدرک تحصیلی توجه کند

وی همچنین با اشاره به آماده‌سازی لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان در هیئت دولت، گفت: اگر نکات مورد تاکید این طرح در لایحه رتبه بندی معلمان گنجانده شود، بهتر است زیرا از وجود قانون‌های پراکنده و متعدد جلوگیری خواهد شد؛ ضمن آنکه یکی از فاکتورهای مهم در رتبه بندی معلمان، مدرک تحصیلی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: پس بهتر است ممنوعیت اعمال مدرک تحصیلی بیش از یکبار برای فرهنگیان در لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان مورد توجه قرار گیرد تا دولت به بار مالی و نحوه تأمین اعتبارات مورد نیاز آن فکر کند./

منبع: خانه ملت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها