کد خبر : 54235

بیانی: بازیکن استقلال چه جامی آورده که توقع پول دارد؟

بیانی: بازیکن استقلال چه جامی آورده که توقع پول دارد؟

پیشکسوت باشگاه استقلال گفت: باید خیلی با مدارا با بازیکنان خارجی رفتار کرد چون پول حرفه‌ای می‌گیرند و اگر به آن‌ها احترام گذاشته شود عملکرد خیلی بهتری خواهند داشت.

به گزارش خبرورزشی، شاهرخ بیانی در گفت‌وگوی لایو درباره مسائل روز استقلال اعم از بازی آخر با فولاد، حواشی رخ داده در آن دیدار، دیاباته، کادر فنی جدید، بازیکنان جداشده و تازه‌وارد، کمیته فنی استقلال، مشکلات مدیریتی باشگاه و برخی از خاطرات دوران قدیم درباره دربی اسفند ۱۳۷۰ و قهرمانی استقلال در سال ۱۹۹۰ در جام باشگاه‌های آسیا با ما هم‌کلام شد.

کادر باتجربه بی‌تجربگی کرد

من بازی استقلال- فولاد را می‌دیدیم، متأسفانه کادر فنی در ۱۰ دقیقه آخر بی‌تجربگی کردند! غیر از خود محمود فکری. چون او باید حواسش جمع بازی باشد و نمی‌تواند به اتفاقات دور و بر فکر کند. در این مواقع سرپرست و کمک‌های فکری باید خیلی با حواس جمع کار را دنبال می‌کردند که متأسفانه نکردند. آنجا که محمد دانشگر از بازی بیرون رفته بود مگر آقایان پرویز مظلومی و صمد مرفاوی نبودند؟ آرش برهانی و حنیف هم بودند ولی هیچ یک حواس‌شان به این موضوع نبوده و ما دیدیم که استقلال ۱۰ دقیقه ۱۰ نفره بازی می‌کرد و گل هم خورد. کادر فنی بی‌تجربگی کردند.

ضعف تیم پزشکی توی ذوق زد

هرگز نباید زحماتی که دکتر نوروزی و دکتر ستوده در این سال‌ها برای استقلال کشیدند را فراموش کرد. نمونه بارز این ضعف در کادر پزشکی را می‌شد در دیدار با فولاد دید. وقتی کادر پزشکی برای درمان محمد دانشگر رفتند باید درباره وضعیت این بازیکن به کادر فنی اطلاعات لازم را می‌دادند تا آنها هم بدانند که یا یک بازیکن را به جای او به زمین بفرستند یا نه!

فکری با این تیم نتیجه می‌گیرد

فکری دوست من و همبازی من هم بوده است. او در این چند تیمی که بوده خوب کار کرده ولی استقلال با تیم‌های دیگر فرق دارد و شرایطش سنگین‌تر است. یک باختش از لحاظ روحی روانی تیم را می‌اندازد و با یک بردش تیم روحیه می‌گیرد. البته الان تازه دو بازی رد شده که یکی را هم بردند ولی با همین یک باخت خیلی از هواداران نوشتند که این مربی هم نمی‌تواند کاری کند اما به نظرم او می‌تواند تیم را بالا ببرد ولی باید کمکش کرد.

دیاباته باید در اهواز بازی می‌کرد

باید خیلی با مدارا با بازیکنان خارجی رفتار کرد چون پول حرفه‌ای می‌گیرند و اگر به آنها احترام گذاشته شود عملکرد خیلی بهتری خواهند داشت. دیاباته هم فصل قبل نشان داد بازیکن خیلی تأثیرگذاری است و می‌تواند به تیم کمک کند. من نمی‌دانم شرایط چطور بود که اصلاً او در دیدار با فولاد بازی نکرد و روی نیمکت نشست ولی او ثابت کرده می‌تواند کمک زیادی به تیم بکند و در همه نقاط زمین حضور خوبی داشته باشد. در واقع او یکی از بازیکنانی بوده که با دل و جان برای استقلال بازی کرده است. حفظ توپش فوق‌العاده است. مخصوصاً در این بازی با فولاد می‌توانست توپ را نگه دارد تا خط هافبک ما یک نفسی بکشد.

مشکلات مدیریتی کمرشکن شده است

ظرف این سال‌ها و از تاریخی که مدیران عامل استقلال پشت هم تغییر کرده‌اند بارها گفته‌ام مدیری از جنس استقلال بیاورید. متأسفانه هر بار مدیری را برای استقلال آورده‌اند یا جسارت نداشتند یا توانایی مدیریت بر باشگاهی با این همه ابعاد مختلف و گسترده را نداشتند و یا اینقدر سن و سال‎دار بودند که نمی‌توانستند از پس کارها بربیایند. مدیران ۴، ۵ ماهه که هیچ یک تعهداتشان را انجام نداده‌اند و دائم می‌نالند که پول نداریم و باشگاه بدهکار است به چه دردی می‌خورند؟ خب اگر این مسائل را می‌دانستید برای چه آمدید؟ باز ابتدای فصل شد و ما تازه می‌خواهیم مدیر جدید بیاوریم! مشکلات مدیریتی کمرشکن شده است.

بازیکن چه جامی آورده که توقع پول اضافه دارد؟

آقای بازیکن! مگر چه افتخاری برای استقلال کسب کرده‌ای و چندتا جام آورده‌ای که توقع داری قراردادت از یکی، دو میلیارد به ۱۰، ۱۲ میلیارد افزایش پیدا کند؟ بازیکن یک میلیاردی بشود ۴ میلیارد بعد با منت پیراهن استقلال را بپوشد؟ استقلال تیم بزرگی است و همه دوست دارند بیایند در این تیم بازی کنند!

استقلال به چه روزی افتاده که فرشید باقری برایش ناز می‌کند

شنیدم باقری با منت گفته می‌رود! ببینید استقلال را به کجا رسانده‌اند که فرشید باقری برایش ناز می‌کند! اینها باید آرزو داشته باشند پیراهن جباری، حجازی، پورحیدری و خیلی‌های دیگر را بپوشند و به این موضوع افتخار کنند ولی من حس می‌کنم متأسفانه ارزش این پیراهن خیلی کم شده است.

آقا بدون بازی ملی توقع دستمزد ۶ میلیاردی دارد

صددرصد معتقدم بعضی‌ها حس مسئولیت‌پذیری ندارند. ما در دوران خودمان قهرمان آسیا شدیم، قهرمان باشگاه‌ها شدیم و قرارداد سفید می‌بستیم. سال آخری که فیکس تیم ملی بودم و سابقه‌ام هم از همه بیشتر بود قرارداد ۵۰۰ هزار تومانی بستم و بعد که اولیایی آمد کمی دستمزدهای ما بیشتر شد که من هم نماندم و از فوتبال خداحافظی کردم ولی الان بازیکن بدون یک بازی ملی ۶ میلیارد تومان پول می‌خواهد! اینهاست که ضعف مدیریت را نشان می‌دهد. مدیران‌ عامل می‌دانند که ۶ ماه بعد نیستند ولی دوست دارند تیم گران ببندند و بدهی‌ها را روی دوش مدیر بعدی می‌گذارند.

برهانی نباید دوکاره باشد

آرش برهانی خیلی پسر خوبی است ولی ما خیلی مربی داریم که می‌توانند در تیم‌های پایه کار کنند. مربیگری هم مانند بازی فوتبال باید پله پله باشد. ابتدا مربیگری در تیم‌های نوجوانان و بعد جوانان و بعد امیدها و بعد تازه وقتی به درجه‌ای از دانش مربیگری رسیدید به تیم بزرگسالان بروید. درست مثل بازی کردن است. اگر آرش سرمربی امید است پس چرا در بزرگسالان هم کار می‌کند؟ یعنی ما کمبود مربی داریم که مربی امیدها را در تیم بزرگسالان هم داشته باشیم؟!

استقلال باید به برد عادت کند

برای قهرمان شدن تیم هیچ کاری از دست طرفداران برنمی‌آید. الان کادر فنی باتجربه هستند و مرفاوی، مظلومی و عبداللهی، همه اینها باید کمک کنند. الان چرا پرسپولیسی‌ها می‌گویند ما پرسپولیسیم و حالا حالاها قهرمانیم؟ برای اینکه آنها خودشان را به برد عادت داده‌اند. تیمشان هم خوب بازی می‌کند و سه امتیاز را هم می‌گیرند ولی تیم ما هنوز آن بازی که طرفدار دوست دارد را انجام نداده است. تیم ما هم باید به برد عادت کند.

بازیساز وسط نداریم

باید یک علی کریمی دوم یا چنین نفری برای وسط زمین داشته باشیم وگرنه هیچ کمبودی در سایر خطوط نداریم. مگر بقیه تیم‌ها چه دارند که ما نداریم. آنها سه، چهار سال قهرمان شده‌اند و روحیه بالایی دارند. الان استقلال با یک بازیساز تکمیل می‌شود. علی کریمی و روزبه چشمی رفتند ولی بیشترین بازیکنی که خیلی تأثیرگذار بود علی کریمی بود که باید هر چه زودتر یک نفر را برای آن وسط جایگزین کنند.

اعضای کمیته فنی مسلح به علم روز نیستند

کمیته فنی خودش یک نوع سرمربیگری است که باید برای بودن در آن جمع علم روز فوتبال را داشته باشید. باید بعد از هر بازی از سرمربی انتقاد کند و ایرادات کارش را بگوید ولی بهتر بود به جای یک تعداد از این اعضایی که هستند افرادی می‌آمدند که به روز باشند و بتوانند فنی حرف بزنند. آقای علی جباری پیشکسوت هستند و احترام‌شان واجب است ولی در زیر و بم فوتبال نیستند. متأسفانه برخی رفاقتی پست می‌گیرند یا تا یکی داد می‌زند به او پستی در باشگاه داده می‌شود که ساکت شود ولی معتقدم اگر چندتایی از این نفرات مسلح به فوتبال روز بودند بهتر می‌شد.

فنونی‌زاده برای دیده شدن بامزه بازی درمی‌آورد

مرتضی فنونی‌زاده گفته بود من به دستور علی پروین از استقلالی‌ها خواسته بودم که به پرسپولیس گل نزنند! در بازی دربی اصلاً به کسی اجازه داده نمی‌شود به داخل رختکن برود، به جز بازیکنان و کادر فنی و سرپرست. حالا تصور کنید که ایرج جنگی از اعضای تدارکات تیم پرسپولیس بیاید داخل رختکن استقلال و به من بگوید که دیگر به ما گل نزنید! (خنده) همه بازیکنان آرزو دارند که در دربی گل بزنند. بازیکن از یک ماه قبل از دربی خواب و خوراک ندارد که می‌خواهد در دربی بازی کند تا وارد تاریخ شود. آقای فنونی‌زاده مزاح کرده است. می‌توانید از علی پروین بپرسید. هیچ کس به ما نگفت یواش بازی کنید و یا تند بازی کنید. مگر در دربی‌ای که ما با همین آقای مظلومی ۲ گل جلو بودیم ایمون زاید نیامد و سه گل زد و بازنده شدیم! مگر منِ کاپیتان می‌توانم به بازیکنان تیمم بگویم که گل نزنید. به نظر می‌رسد مرتضی فنونی‌زاده یک مقدار بامزه شده است و دوست دارد دیده شود و به تلویزیون برود. یک حرف‌هایی می‌زند که طرفداران دو تیم را به جان هم می‌اندازد. چطور فقط تو یک نفر شنیدی؟ خدابیامرز آقای پورحیدری اجازه نمی‌داد مدیرعامل به رختکن بیاید بعد ایرج جنگی بیاید؟ دربی بازی لحظه‌هاست. اگر ما گل نزدیم، شما چرا به ما گل نزدید؟ ما در دقیقه سیزده ۲- صفر جلو بودیم و عقب رفتیم تا حفظ نتیجه کنیم. مگر در همین بازی اخیر در اهواز وقتی استقلال یک- صفر پیش افتاد فکری دانشگر را به زمین نبرد تا حفظ نتیجه کند ولی دو گل خورد اما در آن دربی ما گل نخوردیم. مگر کریم باقری از ۳۰ متری به استقلال گل نزد؟ مگر محمود فکری از ۳۰ متری به پرسپولیس گل نزد؟ این حرف‌های بچگانه خوب نیست. اگر این حرف‌ها را من زدم چرا همان ۲۹ سال پیش (اسفند ۱۳۷۰) بیان نکردید؟ بدی کار این است که عده‌ای از هواداران هم این حرف‌ها را باور می‌کنند. خدا را شاهد می‌گیرم که در آن دوران کسی جرأت نمی‌کرد به من بگوید شاهرخ گل نزن! آنهایی که بازی مرا به یاد دارند می‌دانند من دعوا می‌کردم تا گل بزنم.

اولیایی جام دوست داشت

آقای اولیایی خیلی جام را دوست دارد. در آن بازی فینال جام باشگاه‌های آسیا ۱۹۹۰ که ما قهرمان شدیم شاهین کاپیتان تیم بود و معمولاً کاپیتان جام را بالا می‌برد. در آن دوران اینقدر اعضای تیم با هم رفیق بودند که بحث کاپیتانی هم مطرح نبود. یک بازی من کاپیتان بودم یک بازی شاهین برادرم. همه تیم‌ها را هم آن سال شکست دادیم و وقتی قهرمان شدیم قرار بود من و شاهین با هم برویم و جام را بالا ببریم که در کش و قوس این موضوع بودیم ولی دیدیم آقای اولیایی رفت و جام را بالای سر برد و من به شاهین گفتم برو جام را از آقای اولیایی بگیر (خنده) مثل اینکه جام دارد از دستت درمی‌رود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها