کد خبر : 53263

ورود شرکت‌ های بورسی به محدوده جذاب قیمتی سهام

ورود شرکت‌ های بورسی به محدوده جذاب قیمتی سهام

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون بورس به محدوده‌ای جذاب برای ورود افرادی رسیده است که نقدینگی‌های در اختیار خود را همچنان وارد هیچ بازاری برای سرمایه‌گذاری نکرده‌اند و اکنون می‌توانند متناسب با ریسک‌پذیری که دارند، سرمایه‌های خود را وارد این بازار کنند.

هومین عمیدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به روند معاملات بورس در هفته گذشته اشاره کرد و افزود: بازار سرمایه در هفته ای که گذشت،  متناسب با رایزنی‌ها در مورد سرنوشت سیاسی ریاست جمهوری در کشور آمریکا دچار افت و نوسان شد اما معاملات این بازار روز چهارشنبه در مسیر رشد قرار گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به نظر می‌رسد صرف‌نظر از دلایل متعدد مطرح شده در مورد ریزش بازار، قیمت سهام به محدوده‌ای جذاب برای ورود افرادی رسیده است که نقدینگی‌های در اختیار خود را همچنان وارد هیچ بازاری برای سرمایه‌گذاری نکرده‌اند. آنها اکنون می‌توانند متناسب با ریسک‌پذیری که دارند سرمایه‌های خود را وارد این بازار کنند.

عمیدی با بیان اینکه با توجه به نوسان قیمت دلار در محدوده ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان، می‌توان شرایط را برای رشد ۱۰ تا ۲۰ درصدی بازار سهام، مناسب اعلام کرد، اظهار داشت: با توجه به تحولات مربوط به سیاست های خارجی، احتمال بهبود شرایط و حتی بازگشت آمریکا به برجام وجود دارد.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی در بازارهای موازی مانند مسکن، افزایش قیمت‌ها به اوج رسیده است،  افزود: به نظر می‌رسد فقط بازار سرمایه در قیمت و حجم معاملات دچار نوسان و افت شده باشد، به همین دلیل در نمادهای موثر بر شاخص بورس باید به مرور شاهد اجماع سهامداران حقوقی و حقیقی برای حمایت از این نمادهای شاخص‌ساز باشیم.

عمیدی بر احتمال اقبال سهامداران به سمت بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: ممکن است گزارش‌های مناسب ارائه شده از سوی شرکت‌ها و تایید آن توسط حسابرس در گزارش ۶ ماهه نخست سال بتواند تا حدودی اطمینان به خرید را در بین فعالان بازار ایجاد کند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، مسئله اصلی بازار سرمایه، عدم ثبات در روندهای صعودی بازار است که به صورت کوتاه‌مدت و گذرا رخ می‌دهد و در ادامه، اصلاح‌های عمیق ایجاد شده در بازار زمینه افت سنگین شاخص بورس فراهم شد.

 وی یادآور شد: طبق دستورالعمل‌های نظارتی،  ایجاد هیجان‌های کاذب منفی و همچنین ایجاد صف های فروش‌های سنگین به منظور افت قیمت سهام ممنوع اعلام شده است و با متخلفین برخورد خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در این زمینه، باید منتظر ماند و مشاهده کرد که قرار است تا چه میزان با این حجم از تخلف‌ها که در بازار هم، کم نیستند برخورد محکم و مقتدرانه صورت می‌گیرد.

عمیدی با اشاره به اینکه مسئله قانون‌مند شدن عرضه‌ها در بورس کالا و پرهیز از رانت برای عده‌ای خاص و سودجو از نکات مثبت بازار تلقی می‌شوند که باید آنها را مورد توجه قرار داد، گفت: با توجه به سطح عمومی تورم، ممکن است شاهد افزایش نرخ‌هایی در اکثر صنایع باشیم که از زمان اجرا شدن تا دیده شدن اثر آنها در صورت‌های مالی به سه تا ۶ ماه زمان نیاز است، بنابراین، این تاثیر در صورت‌های مالی سال آینده به چشم خواهد خورد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: الزام اعلام پیش‌بینی سود شرکت‌ها برای سال مالی پیش‌رو از پیشنهادهای مثبت و کمک کننده به شفافیت در صورت‌های مالی شرکت‌ها و ارزش‌گذاری سهام تلقی می شود که این امر نیز باید مورد مطالعه کلیه فعالان بازار سرمایه قرار گیرد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها