کد خبر : 5314

طرح مجلس برای اعمال چندباره ارتقا مدرک تحصیلی فرهنگیان / تاثیر در نحوه رتبه بندی معلمان

طرح مجلس برای اعمال چندباره ارتقا مدرک تحصیلی فرهنگیان / تاثیر در نحوه رتبه بندی معلمان

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از آماده‌سازی طرحی برای مستثنی شدن فرهنگیان از بخشنامه ممنوعیت اعمال مدرک تحصیلی بیش از یکبار پس از استخدام خبر داد.

فریده اولادقباد با اشاره به تهیه طرحی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مبنی بر لغو ممنوعیت اعمال مدرک بیش از یکبار پس از استخدام برای فرهنگیان، گفت: برای فرهنگیان در تمام دوران کاری آنها فقط یک بار ارتقای مدرک تحصیلی اعمال می‌شود؛ مثلا اگر با مدرک فوق دیپلم وارد آموزش و پرورش شوند، مدرک کارشناسی آنها اعمال می‌شود ولی مدرک تحصیلی ارشد و دکتری - در صورت اخذ- لحاظ نخواهد شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این رویه افزود: آموزش و پرورش یعنی نظام مستمر آموزشی و معتقدیم با توجه به اینکه معلمان باید به علم روز مجهز باشند، محدودیت اعمال بیش از یکبار مدرک برای همکاران فرهنگی برداشته شود.

در این بخشنامه آمده است که آثار اعمال مدارک تحصیلی مأخوذه نسبت به مدارک تحصیلی ارائه شده در بدو استخدام کارکنان رسمی و پیمانی بالاتر در طرح طبقه‌بندی مشاغل قابل احتساب است معلمان برای ارتباط با دانش‌آموزان باید به دانش روز مسلح باشند عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این بخشنامه شامل حال تمامی کارمندان دولت می‌شود، تصریح کرد: این بخشنامه که تمام دستگاه‌های دولتی را شامل می‌شود، با استناد به بند ۷۰ قانون مدیریت خدمات کشوری صادر شده و فرهنگیان هم از آن مستثنا نشده‌اند.

وی درباره این بخشنامه گفت: در این بخشنامه آمده است که آثار اعمال مدارک تحصیلی مأخوذه نسبت به مدارک تحصیلی ارائه شده در بدو استخدام کارکنان رسمی و پیمانی بالاتر در طرح طبقه‌بندی مشاغل قابل احتساب است. اولادقباد توضیح داد: به دلیل آنکه معلمان با دانش‌آموزان در ارتباط هستند و باید به دلیل تغییر و تحولاتی که در محتوای کتب آموزشی اتفاق می‌افتد، به دانش روز مسلح باشند، نظام آموزشی کشور نیازمند به معلمان حرفه‌ای است.

تمام رشته‌های دانشگاهی با شغل معلمی در ارتباط هستند عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به اینکه باید دامنه ارتباط رشته‌های دانشگاهی با درس تدریسی معلمان بیشتر شود، معتقد است تمام مدارک تحصیلی به کار معلمی مرتبط هستند. وی با بیان اینکه علاوه بر کمبود منابع مالی، کمبود منابع انسانی یکی از دغدغه‌های وزارت آموزش و پرورش است، تصریح کرد: از زمانی که دانشگاه‌های تربیت معلم مورد بی‌مهری قرار گرفت و از 470 واحد مرکز تربیت معلم در سراسر کشور به کمتر از 100 مورد تقلیل پیدا کرد، تعداد دانشجویان آن از 100 هزار نفر به 7 هزار نفر در چندین سال گذشته رسید.

اولادقباد گفت: البته امسال وضعیت بهتر شد و پذیرش دانشگاه فرهنگیان به همراه اعمال ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به 40 هزار دانشجو رسید؛ با این حال باید تلاش شود تا نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش نسبت به کسب علم و به روز نگه داشتن دانش خود راغب باشد.

این طرح برای دولت بار مالی دارد؟ وی درباره بار مالی این طرح برای دولت توضیح داد: اگرچه ممکن است این طرح بار مالی کمی برای دولت داشته باشد ولی از آنجا که خود دولت در حال تدوین لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان بر طبق حکم ماده 63 برنامه ششم توسعه است و محور آن بر مبنای صلاحیت‌ها و شایستگی‌های علمی قرار دارد، می‌توان آنها را متقاعد کرد که این بار مالی را تقبل کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرهنگیانی که مدرک آنها اعمال شود جزو لایحه رتبه‌بندی معلمان قرار می‌گیرند، افزود: اگر بخشنامه محدودیت اعمال مدرک برای فرهنگیان لغو نشود، همان مدرک سابق برای رتبه‌بندی آنها اعمال خواهد شد؛ در صورتی که رتبه تحصیلی و مدرک، جزو صلاحیت‌های علمی مورد توجه است.

منبع: خانه ملت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها