کد خبر : 5236

صرافان چهارراه استانبول به رئیس کل بانک مرکزی چه گفتند؟

صرافان چهارراه استانبول به رئیس کل بانک مرکزی چه گفتند؟

بازدید سرزده رئیس کل بانک مرکزی از بازار ارز در محدوده چهارراه استانبول سبب شد تا فعالان ارزی و صرافان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را درباره وضعیت حاکم بر بازار به اطلاع وی برسانند.

به گزارش ایرنا، همتی که بیش از چهار ماه است سکان هدایت بانک مرکزی را در اختیار دارد و در این مدت اولویت اصلی آن ساماندهی بازار ارز بوده، ظهر امروز (دوشنبه) به چهارراه استانبول که بازار اصلی ارز پایتخت به شمار می رود رفت و پای درد و دل صرافان نشست.

در این بازدید که به گفته خود فعالان بازار ارز بی سابقه بود، برخی از صرافان این فرصت را یافتند که نقطه نظرات خود را درباره وضعیت حاکم بر بازار و بخشنامه های بانک مرکزی درباره ساماندهی آن بیان کنند.

یکی از این صرافان در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: به تازگی بانک مرکزی بخشنامه ای را صادر کرده که به صرافی ها اجازه می دهد ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان خرد تا سقف یک میلیون یورو را خریداری کنند.

«این بخشنامه می تواند تا حدود زیادی به تقاضای ارزی موجود در بازار برای ارز خدماتی که صرافی ها امکان فعالیت در این حوزه ها را دارند، پاسخ دهد اما در مقام اجرا همین بخشنامه نیاز به شفاف سازی بیشتری دارد.

یکی دیگر از صرافان نیز به ایرنا توضیح داد: یکی از مشکلات صرافان این است که نمی دانند برای خرید ارز از صادرکنندگان خرد باید چه مدارکی را از آنها تحویل بگیرند؛ یا اینکه ممکن است برای نمونه صادر کننده ای 2 میلیون یورو صادرات داشته باشد و بخواهد یک میلیون یورو به یک صراف بفروشد و یک میلیون یورو باقیمانده را به صرافی دیگر عرضه کند که شناسایی این موارد از عهده صرافی خارج است.

به گفته یکی از فعالان بازار ارز، حضور رئیس کل بانک مرکزی در بازار سبب خوشحالی صرافان شد زیرا نشان می داد که از نظر وی شرایط حاکم بر بازار و وضعیتی که فعالان این عرصه با آن روبرو هستند، اهمیت دارد و می خواهد تنگناها را کم کند.

وی اظهار داشت: از ابتدای امسال صنف صرافان با مشکلات عدیده ای روبرو شد؛ از اوایل امسال به مدت حدود چهار ماه بازار ارز و صرافی تعطیل شد که نه تنها سبب زیان صرافان شد بلکه به فعالیت های زیرزمینی و قاچاق ارز دامن زد.

وی که نخواست نامش در خبر ذکر شود تاکید کرد: با این حال از نیمه مرداد ماه امسال بار دیگر صرافی ها با به رسمیت شناخته شدن بازار فعالیت خود را از سر گرفتند اما هنوز کسب و کارهای آنها رونق نگرفته است در عین حال که باید جوابگوی مردم و افکار عمومی بابت نوسان نرخ ها باشند.

یکی دیگر از صرافان نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون بازار شرایط آرامی را تجربه می کند و نرخ ها در بازار آزاد به اختلاف اندکی با نرخ های اعلامی صرافی بانک ها دارد ولی انتظار داریم که بانک مرکزی با بخشنامه های تسهیل کننده، شرایط را بهتر کند.

یکی از صرافان که واحد صنفی در محدوده میدان فردوسی قرار دارد، به ایرنا اظهار داشت: بانک مرکزی از دو روز پیش اعلام کرد که کسانی که چک تضمینی در اختیار دارند، تا یک ماه فرصت دارند که آن را نقد کنند؛ نقد کردن چک های تضمینی که عمدتا در مبالغ بالا صادر می شود، به معنی آن است که فرد با این رقم یا باید در بازار کالا بخرد یا آن را در بانک سپرده گذاری کند.

به عقیده این فعال بازار ارز، ممکن است بخشی از نقدینگی موجود در چک های تضمینی به سمت بازار طلا یا ارز هدایت شود هرچند که اگر به بازارهای دیگر کالایی برود، به دلیل به هم خوردن عرضه و تقاضا می تواند نظام قیمت گذاری را دچار چالش کند.

وی افزود: یکی از خواسته های فعالان بازار از همتی این بود که این چک های تضمینی در یک بازه زمانی طولانی تری نقد شوند تا به بازار شوک وارد نشود.

به گزارش ایرنا، همتی در بازدید خود از بازار ارز، از چندین صرافی مستقر در چهارراه استانبول بازدید کرد.

صرافی ملی ایران برای امروز بهای فروش هر دلار آمریکا را 11 هزار و 500 تومان و بهای خرید آن را 11 هزار و 450 تومان اعلام کرده است؛ نرخ فروش هر یورو نیز 13 هزار و 30 تومان و بهای خرید آن 12 هزار و 970 تومان است.

نرخ هایی که صرافی ملی ایران هر روز روی تابلو می برد، بیانگر پایین ترین قیمت ها در بازار است و در بازار آزاد، صرافی ها خرید و فروش ارز را اندکی بالاتر از نرخ صرافی های بانکی معامله می کنند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها