کد خبر : 5081

رتبه معلمان در طرح رتبه بندی چگونه مشخص می شود؟ / نحوه اثر در حقوق ها

رتبه معلمان در طرح رتبه بندی چگونه مشخص می شود؟ / نحوه اثر در حقوق ها

این روزها شاید مهمترین اخبار مربوط به فرهنگیان حول نظام رتبه بندی معلمان دور می زند. لایحه ای که البته هنوز به مجلس نیامده و اجرای آن از سال 98 در هاله ای از ابهام قرار دارد. حمایت میززاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی چندی قبل درباره میزان و تاثیرات اجرایی شدن نظام رتبه‌بندی فرهنگیان توضیحاتی ارائه کرد که بازخوانی آن می تواند اهداف این طرح را روشنتر سازد.

میرزاده درباره نحوه اجرای نظام رتبه‌بندی فرهنگیان و تاثیرات آن، گفت: از نظر کمیسیون آموزش مجلس نظام رتبه‌بندی تاکنون اجرا نشده است اگرچه افزایش حقوق فرهنگیان اقدامی پسندیده است و ممکن است در صورت اجرای نظام رتبه‌بندی یکی از الزمات و زیرمجموعه‌های آن باشد اما افزایش حقوق  به تنهایی نشاندهنده اجرای رتبه‌بندی نیست.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای نظام رتبه‌بندی فرهنگیان با توجه به سند تحول بنیادین و برنامه ششم چیزی فراتر از افزایش حقوق معلمان است، افزود: افزایش حقوق معلمان یکی از اهداف این نظام است و وزیر آموزش و پرورش و سخنگوی دولت باید درصد آن را مشخص و بیان کنند.

رتبه معلمان براساس سابقه تدریس و مدرک تحصیلی مشخص شود

میرزاده بیان کرد: همانگونه که در دانشگاه های کشور مربی، استادیار، دانشیار و استاد وجود داشته و هر کدام جایگاه و رتبه مخصوص به خود را دارند در مدارس و در میان فرهنگیان نیز باید درجه و رتبه هر کدام براساس تجربه، مدرک تحصیلی و... مشخص شود.

اجرای نظام رتبه بندی فرهنگیان و جایگاه علمی معلمان را ارتقا می‌دهد

سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس با بیان اینکه با اجرای نظام رتبه‌بندی فرهنگیان جایگاه آنان به درستی مشخص می‌شود، عنوان کرد: در صورتی که نظام رتبه بندی اجرا شود امید بسیاری در فرهنگیان به وجود می آید، شان اجتماعی آنها بهبود پیدا می‌کند و جایگاه علمی فرهنگیان ارتقا می‌یابد و با توجه به رتبه و توانایی خود از حقوق و دستمزد بهره مند می‌شوند.

وی ادامه داد:  فرهنگیان مدارک تحصیلی متفات مانند دکتری، کارشناسی ارشد و لیسانس دارند از سوی دیگر نیز سوابق کاری آنها نیز با یکدیگر تفاوت دارد بنابراین باید با توجه به این مسائل درجه و رتبه آنها مشخص شود و متناسب با آن مزایا و حقوق دریافت کرده و محل خدمت انتقالی آن  مشخص شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است نظام رتبه بندی نظامی جامع است که مسائل مالی بخشی از آن است.

به زعم وزیر آموزش وپرورش در نظام رتبه بندی فرادی که شایستگی بیشتری دارند از مزایای بالاتر و افرادی که شایستگی کمتری دارند از مزایای کمتری برخوردار می‌شوند متاسفانه همکاران فرهنگی تصور می‌کنند در رتبه‌بندی یک مرتبه حقوق آنها ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند که به هیچ عنوان چنین چیزی نخواهد بود.

منبع: خانه ملت

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها