کد خبر : 50086

جزئیات دستورالعمل بازارگردانی سهام توسط سهامداران بزرگ

جزئیات دستورالعمل بازارگردانی سهام توسط سهامداران بزرگ

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مصوبه جدید شورای عالی بورس ناشران و سهام ‌داران بزرگ را ملزم می‌کند تا در بازارگردانی بازار سرمایه کمک کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جمع خبرنگاران در خصوص نتیجه جلسه امروز شورای عالی بورس اظهار کرد: موضوع جلسه در خصوص تصویب آیین‌نامه و حفظ ثبات بازار و صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران بود. در اصل این آیین‌نامه به دنبال حل یک سری از مباحث و ابزاری بود که خلاء آن به نحوی در بازار سرمایه احساس می‌شد.

او بیان کرد: این آیین‌نامه سبب می‌شود که نهاد‌های های مالی یا سهام‌داران بزرگ که عمدتا اشخاص حقوقی را تشکیل می‌دهند در بازار سرمایه فعال‌تر شوند در ادامه باید به این مسئله اشاره کرد که در بحث ابزار‌ها ما به نتایح خوبی دست پیدا کرده‌ایم به گونه‌ای که بحث بازار گردانی در چندسال پیش به صورت یک طرح در سازمان بورس مطرح شده بود، اما اکنون به عنوان یکی از دستورالعمل‌های اصلی از شنبه به طور وسیع در بازار به کار گرفته می‌شود.

رئیس سازمان بورس گفت: این ابزار‌ها می‌توانند تا حدی روند بازار را در دست بگیرند و از اُفت‌های شدید تا حدودی جلوگیری کنند و سبب متعادل شدن بازار شوند. در آیین‌نامه چند اصل مورد تاکید قرار گرفته است که نخست می‌توان به بحث بازار سازی توسط نهاد‌های مالی و سهام‌داران عمده و دوم به بازار گردانان که خلاء آن به طور اساسی در بازار حس می‌شود، اشاره کرد.

قالیباف اصل بیان کرد: این مصوبه ناشران و سهام‌داران بزرگ را ملزم می‌کند تا در بازار سرمایه بازارگردانی کنند که این کمک می‌کند که بحث نقدشوندگی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. ما از اول سال با نقد شوندگی زیادی مواجه شدیم، اما متاسفانه شرکت‌های بزرگ از این فرصت استفاده نکردند و همین مسئله سبب شد تا عرضه بالا نرود، اما قیمت سهام شرکت سهام‌ها به طور ناگهان افزایش یابد.

او تصریح کرد: استفاده از اوراق اختیار تبعی و سهام خزانه در این مصوبه آمده است. طبق یکی از بند‌های این آیین‌نامه شرکت‌ها می‌توانند از این ابزار‌ها در شرایطی که بازار وضعیت خوبی ندارد بهره بگیرند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: با تصویب این مصوبه بانک‌ها می توانند بدون نگرانی از بحث‌های مالیاتی در بازار سرمایه شرکت کنند و افزایش سهام بدهند و از سهام خزانه استفاده کنند.

قالیباف در پاسخ به سوالی در خصوص صندوق تثبیت سرمایه گفت: صندوق تثبیت سرمایه ابلاغ شد و قرار است از شنبه مورد پیگیری سازمان بورس قرار گیرد به گونه‌ای که صندوق توسعه از سال ۹۴ مکلف شده میزان یک درصد را به صندوق تثبیت واریز کند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها