کد خبر : 49892

پیش‌بینی بورس در فردا سه شنبه 18 شهریور 99 / سناریوی احتمالی بازار چیست؟

پیش‌بینی بورس در فردا سه شنبه 18 شهریور 99 / سناریوی احتمالی بازار چیست؟

امروز با وجود حمایت‌های دو روز اخیر از بازار سهام، شاخص کل حدود ۲٫۵ درصد ریزش کرد و ۸۸ درصد سهم‌های بازار ریزش داشتند، همچنین دو نماد شستا و خودرو نیز افشای اطلاعات گروه الف داشتند. اما بورس فردا چه می‌شود؟

سهیلا صالحی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: حجم و ارزش معاملات بازار به شدت پایین آمده است برای همین در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار داشت که روند بورس صعودی شود. اما بازار در میان‌مدت صعودی خواهد شد.

به گفته وی برخی نمادهای بزرگ مانند شستا و خودرو افشای اطلاعات الف داشتند و فردا با دامنه نوسان 10 درصد بازگشایی می‌شوند. همین مساله باعث می‌شود افرادی که خواستار خروج از بازارند، راحت‌تر بتوانند از بازار خارج شوند و همین، بازار را در کوتاه‌مدت منفی می‌کند.

وی افزود: نمادهای شستا و خودرو به شدت روی بازار تاثیر می‌گذارند. برای همین دامنه نوسان 10 درصدی برای این سهم‌ها اتفاق مثبتی می‌تواند باشد و بازار را متعادل می‌کند. با وجود افت قیمت شدید در این سهم‌ها هنوز هم عرضه‌کننده دارند، عرضه‌کنندگانی که به هر قیمتی که شده قصد خروج از بازار را دارند، پس اگر جو فروش از روی این سهام‌ها برداشته شود به کل بازار کمک خواهد کرد.

وی در ادامه در رابطه با دلایل افت بازار گفت: سناریوی احتمالی برای افت بازار سهام این است که ریزش بازار پس از اما و اگرهای وزیر اقتصاد در رابطه با عرضه صندوق پالایشی ایجاد شد و نظر من این است که افت بازار دستوری بود تا کسی برای خرید صندوق پالایشی اقدام نکند، زیرا سهم‌های شرکت‌های حاضر در این صندوق برای وزارت اقتصاد به شدت اهمیت دارد.

وی در رابطه با آینده بازار سهام گفت: بازار در درازمدت تمام این ضررها را جبران خواهد کرد. زیرا عوامل بنیادین مانند قیمت دلار و شرایط اقتصاد کلان اهرمی برای پیشرفت بازار خواهند شد و اگر کسی صبور باشد و در سهم‌های بنیادین سرمایه‌گذاری کند قطعا ضرر نخواهد کرد.

وی در رابطه با حمایت از بازار گفت: فعلا برنامه‌ یا خبری برای حمایت وجود ندارد اما پیش‌بینی من این است که فعلا منتظر هستند تا فردا نتیجه دامنه نوسان 10 درصدی در سهم‌های خودرو و شستا مشخص شود.

او افزود: تا زمانی که صف‌های فروش تخله نشوند انتشار گزارش‌های 6 ماهه نیز نمی‌تواند به بازار کمکی کند زیرا بازار بدون دید بنیادین جلو می‌رود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بی‌اعتمادی ایجاد شده در مردم به خاطر روند نزولی بازار سهام و روند صعودی بازارهای موازی است و تا خروج سرمایه از بازار سهام نیز ادامه دارد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها