کد خبر : 49560

گذر استقلال دوباره به مشهد افتاد


گذر استقلال دوباره به مشهد افتاد

استقلال پنج‌شنبه شب می‌تواند به اولین تیم ایرانی بدل شود که هر دو جام قهرمانی لیگ برتر و حذفی را در مشهد بالای سر برده است.

به گزارش خبرورزشی، استقلال پنج‌شنبه برای قهرمان شدن در جام‌حذفی باید تراکتور را مغلوب کند.

جدالی بسیار دشوار که به میزبانی مشهد برگزار خواهد شد؛ شهری مقدس که اتفاقاً استقلال از آن خاطرات بسیار زیادی دارد و یکی از شیرین‌ترین وقایع آبی‌ها طی ۳۰ سال گذشته به میزبانی این شهر رقم خورده است.

حالا در آستانه پرواز کاروان آبی‌پوشان به سمت مشهد، بد ندیدیم حاشیه‌ها و اتفاقات مهم رخ داده برای استقلال طی فصول گذشته در این شهر را به اتفاق همدیگر ورق بزنیم.

فیکس شدن قاسمی

۴ روز پس از نایب‌قهرمانی استقلال در جام باشگاه‌های آسیا (اردیبهشت سال ۷۸) این تیم حالی برای جدال با ابومسلم راهی مشهد شد که به واسطه قهرمان نشدن در قاره‌کهن به شدت زیر فشار قرار داشت. در آن مقطع رابطه مرحوم حجازی با پرویز برومند شکرآب شده بود و سرمربی وقت استقلال ترجیح می‌داد از محمدعلی یحیوی هم استفاده نکند بر همین اساس یک گلر جوان به نام مسعود قاسمی را در ترکیب ثابت آبی‌پوشان روانه مسابقه کرد. استقلال بازی را با حساب ۲ بر یک به سود خودش خاتمه داد و حجازی پس از پایان بازی مدعی شد، قاسمی می‌تواند یک روز بزرگترین دروازه‌بان ایران شود، اما شرایط به گونه‌ای پیش رفت که مسعود از مسیر پیشرفت خارج شد و نتوانست پیش‌بینی ناصرخان را محقق کند.

گل سالم!

احمد مؤمن‌زاده در تابستان سال ۷۸ طی یک فرآیند بسیار طولانی و پیچیده به استقلال پیوست و همین مسئله انتظارات از او را فوق العاده افزایش داده بود ولی این بازیکن بلافاصله پس از شروع رقابت‌های لیگ آزادگان به نوعی طلسم شده و پایش به گلزنی باز نمی‌شد. اتفاقی که تا پایان فصل هم تداوم پیدا کرد. البته آبی‌ها در هفته پایانی فصل ۷۹-۷۸ مهمان ابومسلم بودند و در همان بازی مؤمن‌زاده دروازه میزبان را گشود، ولی داور وسط و کمک‌داور به دلیل پاره بودن تور دروازه دچار اشتباه شدند و گل صحیح این مهاجم، مردود اعلام شد تا مؤمن‌زاده از این بابت دچار یک بدشانسی بزرگ شود.

کتک‌کاری پس از پیروزی

استقلال اسفند ۸۳ در حالی برای تقابل با ابومسلم رهسپار مشهد مقدس شد که چند روز قبل از آن پرسپولیس را شکست داده بود و در شرایط روحی بسیار مناسبی قرار داشت. آبی‌پوشان که آن زمان در کورس قهرمانی رقابت شانه به شانه‌ای با ذوب‌آهن و فولاد داشتند، در مشهد ابتدا با دو گل از میزبان خود عقب افتادند ولی پس از آن ورق برگشت و در نهایت استقلال با حساب ۳ بر ۲ مسابقه را به سود خودش تمام کرد. البته در پایان بازی میان بازیکنان درگیری فیزیکی ایجاد شد و ماحصل این کتک‌کاری، محروم شدن یک جلسه‌ای سیاوش اکبرپور بود! در آن مقطع آندرانیک تیموریان و مجتبی جباری جزو بازیکنان ابومسلم محسوب می‌شدند.

شیرین‌ترین قهرمانی

بدون هیچ شک و تردیدی، بهترین خاطره استقلال و استقلالی‌ها از سفر به مشهد مربوط می‌شود به بهار سال ۸۸. زمانی که آبی‌پوشان در این شهر مقدس آب رفته را به جوی بازگرداندند و قهرمان لیگ برتر شدند. شرایط در آخرین هفته هشتمین دوره رقابت‌های لیگ به گونه‌ای بود که ذوب‌آهن حتی با کسب یک مساوی مقابل فولاد در اهواز می‌توانست قهرمان شود ولی استقلال حتماً باید در مشهد، پیام را شکست می‌داد و البته امیدوار می‌ماند تا سبزپوشان اصفهانی نیز در خوزستان شکست بخورند. اتفاقی که در نهایت شگفتی همگان به عجیب‌ترین شکل ممکن رخ داد. آبی‌پوشان در مشهد میزبان خود را شکست دادند و ذوب‌آهن نیز در اهواز با حساب ۴- یک مغلوب فولاد شد تا استقلال ناامید از خوشحالی سر به آسمان بساید. آبی‌پوشان تهرانی روز هشتم اردیبهشت ماه سال ۸۸ فاتح هشتمین دوره رقابت‌های لیگ برتر شدند و امیر قلعه‌نویی همچنان این اتفاق خجسته برای مجموعه استقلال را از برکت برگزاری آخرین مسابقه آن فصل در مشهد مقدس می‌داند. البته پیروزی استقلال مقابل پیام مشهد اگرچه باعث قهرمانی شاگردان امیر شد ولی در عین حال حکم سقوط پیامی‌ها به لیگ آزادگان را نیز صادر کرد.

پایان کار مرد آلمانی

۱۰ سال پس از قهرمانی شیرین استقلال، دوباره در اردیبهشت‌ماه سر و کار این تیم در یک مسابقه حساس به مشهد افتاد و اتفاقاً وقایع رخ داده پس از آن بار دیگر به سرفصل مهمی در تاریخ باشگاه استقلال بدل شد. سال گذشته در دومین ماه فصل بهار استقلالی‌ها که همچنان برای قهرمانی امیدوار بودند، به مشهد مقدس سفر کردند تا مقابل پدیده صف‌آرایی کنند. آن بازی با یک گل به نفع میزبان تمام شد و مدیران وقت باشگاه استقلال همان شب تصمیم گرفتند وینفرد شفر را عزل کنند. ساعاتی پس از اخراج مرد آلمانی، حکم سرمربیگری فرهاد مجیدی زده شد تا سرمربی کنونی آبی‌پوشان برای اولین بار در مشهد طعم شماره یک شدن در استقلال را بچشد. هنوز هم برخی از کارشناسان معتقدند با توجه به نتایج خوبی که فرهاد پس از عزل شفر گرفت، بهتر بود به روند حضورش در استقلال تداوم پیدا می‌کرد. اتفاقی که اگر رخ می‌داد، باشگاه هم‌اکنون با معضل بزرگی به نام دستمزد و قرارداد استراماچونی دست و پنجه نرم نمی‌کرد.

جام هشتم

استقلال پرافتخارترین تیم جام‌حذفی ایران محسوب می‌شود و تاکنون هفت مرتبه با کاپ قهرمانی این مسابقات عکس یادگاری گرفته است. حالا این تیم برای هشتمین قهرمانی عازم شهر امام هشتم (ع) می‌شود و اگر پنج‌شنبه‌شب بتواند تراکتور را شکست بدهد، علاوه بر قهرمانی در لیگ برتر، فتح جام‌حذفی را نیز در مشهد به کارنامه خودش اضافه می‌کند و خاطراتش از این شهر مقدس به مراتب بیشتر و البته زیباتر خواهد شد. در واقع استقلال پنج‌شنبه شب می‌تواند به اولین تیم ایرانی بدل شود که هر دو جام قهرمانی لیگ برتر و حذفی را در این شهر بالای سر برده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها