کد خبر : 49186

دور برگشت تیم یحیی تهاجمی‌تر از تیم مجیدی بود!

دور برگشت تیم یحیی تهاجمی‌تر از تیم مجیدی بود!

پرسپولیس یحیی گل‌محمدی در دور برگشت بازی‌ها تهاجمی‌ترین تیم بود و این نشان می‌دهد پرسپولیس مدل یحیی تهاجمی‌تر از پرسپولیس مدل کالدرون بود.

به گزارش خبرورزشی، دور برگشت لیگ برتر با قهرمانی پرسپولیس پایان یافت؛ تیمی که در مجموع هم قهرمان لیگ برتر شد و نشان داد شایسته‌ترین تیم برای تصاحب جام است. تیمی که با کالدرون شروع و با یحیی تمام کرد.

پرسپولیس در حمله و دفاع بهترین بود

پرسپولیس یحیی گل‌محمدی در دور برگشت بازی‌ها تهاجمی‌ترین تیم بود و این نشان می‌دهد پرسپولیس مدل یحیی تهاجمی‌تر از پرسپولیس مدل کالدرون بود. ضمن اینکه در فاز دفاعی پرسپولیس به همراه تراکتور و نساجی بیشترین صلابت را داشت. در کارنامه این ۳ تیم و در ۱۵ بازی دور برگشت تنها ۱۰ گل خورده دیده می‌شود. بدون شک اگر یحیی گل‌محمدی از ابتدای فصل سرمربی تیم پرسپولیس بود در پایان فصل می‌توانست برای تصاحب تهاجمی‌ترین تیم لیگ برتر چالش جدی با استقلال داشته باشد. استقلال با ۵۵ گل زده در مجموع ۳۰ بازی عنوان بهترین تیم در فاز تهاجمی را به خود اختصاص داده است. ضمن اینکه عنوان بهترین خط دفاعی فصل هم در اختیار پرسپولیس است با ۱۷ گل خورده در ۳۰ بازی.

فولاد نایب قهرمان دور برگشت

بهترین تیم در دور برگشت بعد از پرسپولیس، فولاد بود؛ تیم جواد نکونام. تیمی که در بیش از نیمی از بازی‌هایش حریفان را شکست داد. در شروع دور برگشت جواد نکونام در یک تصمیم درست و با جذب مهره‌های تهاجمی جدید از جمله فرشاد احمد‌زاده، پاتوسی و... فولاد را با اندیشه تهاجمی روانه میدان کرد. او در بازی با سپاهان از سوی امیر قلعه‌نویی متهم به بازی دفاعی و تقلید از سبک کارلوس کی‌روش شد، اما فولادی که ما در نیم‌فصل دوم دیدیم اصلاً چنین خصیصه‌ای نداشت. جواد نکونام که در ابتدای مسیر مربیگری و کسب تجربه است خیلی زود متوجه شد فوتبال دفاعی یک جایی از حرکت می‌ایستد و مهمترین موفقیت‌ها در فوتبال تهاجمی است. قهرمان دو دوره لیگ برتر حالا با صعود به لیگ قهرمانان آسیا در حال بازگشت به روز‌های خوب است. فولاد با عملکردی که در نیم‌فصل دوم به نمایش گذاشت نشان داد شایستگی صعود به لیگ قهرمانان آسیا را داشت.

فکری با نساجی فوق العاده بود

و، اما نساجی؛ بهترین تیم در فاز دفاعی در دور برگشت به همراه پرسپولیس و تراکتور. تیمی که با محمود فکری به یک تیم دیگر و امتیاز‌گیر تبدیل شد. این تحول در حالی بود که بازیکنان نساجی در دور برگشت یک به یک مصدوم می‌شدند و در بازی پایانی با شهر خودرو این تیم ۱۰ بازیکن خود را در اختیار نداشت. این یک توفیق اجباری برای مازنی‌ها بود به این خاطر که محمود فکری به بازیکنان جوان میدان داد. محمود فکری که اولین فصل حضور در لیگ برتر را به عنوان سرمربی تجربه می‌کرد در نساجی نشان داد اندیشه‌های نویی برای تزریق به فوتبال باشگاهی دارد. نمونه اش بازی با ۳ دفاع در دو دیدار پایانی در برابر ذوب‌آهن و شهر خودرو. تیمی که بیم سقوط داشت در نهایت با رتبه تک‌رقمی به کار خود پایان داد و این در حالی بود که محمود فکری بعد از بر عهده گرفتن هدایت تیم اجازه جذب بازیکن جدید را نداشت و با همان تیم به کار ادامه داد. تیمی که همان‌طور که اشاره شد بازیکنان زیادی را تا پایان بازی‌ها از دست داد. اتفاقی که در نساجی رخ داد به خوبی نشان داد یک مربی تا چه اندازه می‌تواند در موفقیت‌های تیم دخیل باشد.

استقلال مجیدی چهارم شد

تیم استقلال نیز با فرهاد مجیدی ۲۴ امتیاز کسب کرد تا در دور برگشت چهارم شود. آبی‌پوشان در دور برگشت با چند بازیکن مصدوم در خط حمله بعد از پرسپولیس ۲۳ گل زدند ولی در خط دفاع متزلزل بوده و دریافت ۱۶ گل در ۱۵ بازی برای یک تیم مدعی آمار ضعیفی است. استقلال در دور برگشت عملکرد پرنوسانی داشت، شکست مقابل ماشین‌سازی مثل دور رفت، تساوی برابر پیکان مانند دور رفت، تساوی برابر پرسپولیس، شکست مقابل گل‌گهر، شکست مقابل فولاد و تساوی برابر نساجی و شهر خودرو باعث شد تا تیم مجیدی در دور برگشت در رده چهارم قرار بگیرد ولی به لطف نتایج نیم‌فصل اول در پایان فصل توانست نایب قهرمان شود و سهمیه آسیایی را کسب کند.

گل‌گهر جبران کرد

جدول دور برگشت به راحتی نشان می‌دهد چرا تیم‌هایی، چون سپاهان سهمیه حضور در لیگ قهرمانان را از دست دادند. یا چرا تیم‌هایی، چون گل‌گهر در جدول بازی‌ها باقی ماندند. گل‌گهر با مجید جلالی در نیم‌فصل دوم جزو ۶ تیم بالای جدول بود و حتی در جدول بالاتر از تیمی، چون سپاهان ایستاد. موفقیت تیم‌هایی، چون نساجی و گل‌گهر نشان داد اگر تیمی در دور رفت بازی‌ها امتیازات زیادی از دست بدهد با تدبیر و چاره‌اندیشی می‌تواند در دور برگشت بازی‌ها شرایطش را به طور کل تغییر دهد.

ماشین‌سازی و صنعت نفت مدیون نیم‌فصل اول!

سایپا در نیم‌فصل دوم بازی‌ها با ۹ تساوی در نهایت در جدول بازی‌ها باقی ماند. این تیم تنها در سه بازی شکست خورد؛ هر چند باید به این نکته اشاره کرد در هفته پایانی خوش‌شانس بود که سقوط نکرد. این نشان می‌دهد در فوتبال سه امتیازی تساوی با باخت زیاد فاصله‌ای ندارد. صنعت نفت و ماشین‌سازی دو تیم انتهای جدول در دور برگشت بازی‌ها بودند، اما به لیگ یک سقوط نکردند. تیم‌های سقوط‌کننده شاهین و پارس جنوبی بودند. این اتفاق نشان می‌دهد امتیازاتی که آن‌ها در دور برگشت بازی‌ها کسب کردند برای بقا کافی نبوده است. صنعت نفت بدون شک مدیون امتیازاتی است که در دور رفت بازی‌ها کسب کرده بود؛ این تیم با از دست دادن شانس کسب سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا تا رده پانزدهم جدول سقوط کرد!

عملکرد فوق العاده نکونام و فکری
 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها