کد خبر : 48847

سیگنال مثبت سازمان بورس به بازار/ چرایی عرضه ‌های آبشاری سهام

سیگنال مثبت سازمان بورس به بازار/ چرایی عرضه ‌های آبشاری سهام

دنیای‌اقتصاد – مسعود کریمی : اجرای مصوبه بحث‌برانگیز سازمان بورس درباره کاهش سقف مالکیت سهام در صندوق‌‌های درآمد ثابت متوقف شد. پیگیری‌های خبرنگاران «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد، حد نصاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت با تایید هیات‌مدیره سازمان بورس به سقف ۱۵ درصد بازگشت. براساس مصوبه‌ای که احتمالا ظرف روزهای آینده ابلاغ خواهد شد از این پس مدیران صندوق‌ها می‌توانند دارایی‌های خود را تا سقف مجاز جدید، یعنی ۱۵ درصد، در اوراق سهام سرمایه‌گذاری کنند.

نگاهی به تاریخ مصوبات هیات‌مدیره سازمان بورس نشان می‌دهد در نهم شهریور‌ماه سال ۱۳۹۵صندوق‌‌های درآمد ثابت مجاز شدند به میزان ۱۵ درصد سهام در پرتفوی سرمایه‌گذاری خود داشته باشند، این رقم در ۲۳ آبان‌ماه ۱۳۹۸به ۲۵ درصد رسید.

با این حال در هفدهم فروردین ماه سال ۱۳۹۹ این سقف از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد. در هشتم مرداد ماه امسال سازمان بورس سقف و محدودیت یادشده را به سطح ۵ درصد کاهش داد اما حالا در حالی که فقط ۷ روز کاری به پایان ضرب‌الاجل اجرای این دستورالعمل فرصت باقی مانده بود، با توجه به مقتضیات بازار بار دیگر این سقف به محدوده ۱۵ درصد افزایش یافت. به باور کارشناسان مصوبه جدید سازمان بورس می‌تواند خود به منزله بازگشت سیگنال مثبت سازمان بورس به سرمایه‌گذاران تلقی شود.

بازار تحت‌تاثیر صندوق نیست

راضیه صباغیان سرپرست مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس  به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: افرادی که در صندوق‌های اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند انتظار ریسک کمتری دارند.

میزان سرمایه‌گذاری در سهام و سپرده‌های بانکی، تاثیر شدیدی در ریسک صندوق‌ها دارد. صباغیان با تاکید بر اینکه ریزش چند روز اخیر بازار تحت‌تاثیر فروش صندوق‌ها نیست، اعلام کرد: میانگین ارزش بازار سرمایه (خرید و فروش) از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا پایان تیر ماه در رقم ۱۵ هزار میلیارد تومانی قرار دارد. بنابراین مقایسه نسبت ارزش صندوق‌های درآمد ثابت به کل ارزش بازار سهام نشان می‌دهد که این رقم به یک درصد هم نمی‌رسد.

ورود و خروج پول در صندوق‌های‌ درآمد ثابت

به اعتقاد سرپرست اداره نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در دوره اخیر صندوق‌ها فقط فروشنده نیستند، بلکه مانند شرکت‌‌های سرمایه‌گذاری در بورس فعالیت می‌کنند، با این تفاوت که سرمایه صندوق متغیر و سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری ثابت است.

نگاهی به عملکرد صندوق‌های درآمد ثابت طی روز‌های معاملاتی اخیر نشان می‌دهد، صندوق‌ها در روز شنبه بیست و پنجم مرداد ماه ۷۰ میلیارد تومان فروش و ۷۳ میلیارد تومان خرید انجام داده‌اند. بیست و ششم مرداد ماه نیز ۲۶۰ میلیارد تومان فروش و در نقطه مقابل ۱۰۰ میلیارد تومان خرید انجام شده است. با این حال بیست و هفتم مرداد ماه ارزش فروش ۷۸ میلیارد تومان و ارزش خرید ۱۳ میلیارد تومان به ثبت رسیده است. بر این اساس صندوق‌‌های مختلف با توجه به ماهیتشان در بازار تصمیم به خرید یا فروش می‌گیرند. صندوق‌های درآمد ثابت به دلیل برخورداری از سرمایه متغیر، در صورتی که مورد استقبال فعالان قرار بگیرند با توجه به منابع، ‌صدور واحد جدید خواهند داشت. او تاکید کرد: سیاست‌گذاری‌ها به صورت مرحله به مرحله بوده و فرصت کافی نیز در ابلاغیه‌ها در نظر گرفته شده است.

نحوه حمایت از بازار

صباغیان درباره استراتژی‌های سازمان بورس برای حمایت از روند معاملاتی بازار اعلام کرد: سازمان بورس منابعی برای حمایت از بازار ندارد اما صندوق‌های توسعه و صندوق تثبیت وظیفه حمایت از بازار سهام را بر عهده دارند.

صندوق توسعه با ارزش دارایی ۸ هزارو ۶۰۰ میلیارد تومانی، روزانه مانند یک بازارگردان در معاملات فعالیت می‌کند. صندوق‌ تثبیت براساس مصوبه هیات‌وزیران تشکیل شد و در زمان وقوع بحران نقش آفرینی خواهد کرد.

چرایی عرضه‌های آبشاری

سرپرست مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس درباره چرایی افزایش عرضه‌های سهام عدالت نیز گفت:‌ در آیین‌نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت که مصوبه شورای بورس است، آمده، در طول یک سال باید آزادسازی این نوع سهام صورت بگیرد. مدیریت دارایی‌هایی که به مشمولان سهام عدالت تخصیص داده شده قاعدتا حق سهامداران است و لزوما آزادسازی به معنای فروش و عرضه نیست اما قابلیت عرضه پیدا خواهد کرد. او افزود:‌ دستورالعمل‌‌های معاملاتی با توجه به شرایط بازار به تصویب می‌رسند. به گفته صباغیان درخواست‌های خرید و فروش از طریق سیستم معاملاتی کارگزاری‌ها به بازار ارسال می‌َ‌شود. قاعدتا هر شرکت کارگزاری که درخواست خرید یا فروش داشته باشد، باید در همان زمان مطابق قوانین و مقرراتی که وجود دارد، عمل کند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها