کد خبر : 48767

همه اخراجی‌های استقلال در کوران لیگ برتر

همه اخراجی‌های استقلال در کوران لیگ برتر

یکی از نکات جالب در تاریخ استقلال، به بن‌بست رسیدن بازیکنان بزرگی از این تیم در کوران مسابقات با سرمربی و اخراج شدن آن‌ها در خلال روز‌های حساس لیگ برتر بوده است.

به گزارش خبرورزشی، فرهاد مجیدی یک روز پس از تساوی استقلال مقابل پیکان دست به تحولات وسیعی در جمع آبی‌پوشان زد و دو بازیکن خود را به دلیل بی‌انضباطی و آنچه که «رفتار نامناسب» تشخیص داده، از حضور در تمرینات منع کرد.

محمد دانشگر و فرشید باقری حالا با حکم اخراج موقت مواجه شده‌اند و باید ببینیم طی روز‌های آینده چه تصمیمی برای آن‌ها اتخاذ خواهد شد. البته احتمال دارد باقری بخشوده شده و بازگردد ولی در مورد دانشگر بعید به نظر می‌رسد چنین اتفاقی رخ بدهد، چون این بازیکن ماه گذشته نیز دچار مشکل شده و برای مدتی حق شرکت در تمرینات را نداشت. یکی از نکات جالب در تاریخ استقلال، به بن‌بست رسیدن بازیکنان بزرگی از این تیم در کوران مسابقات با سرمربی و اخراج شدن آن‌ها در خلال روز‌های حساس لیگ برتر بوده است.

اتفاقی که به جرأت می‌توان گفت تقریباً در دوران همه مربیان استقلال از ابتدای لیگ برتر تاکنون رخ داده و به نظر نمی‌رسد ماجرا‌های یک‌شنبه نیز آخرین وقایع مشابه آن باشد. به بهانه کنار گذاشته شدن دانشگر و باقری که البته بازیکنان بزرگی نیستند در خلال مسابقات، بد نیست سابقه اخراج شدن بازیکنان استقلال توسط مربیان در گرماگرم رقابت‌های لیگ برتر را مرور کنیم.

استارت با نیکبخت و زرینچه

سرشناس‌ترین بازیکنان استقلال که در طول سال ۸۱ و طی برگزاری دوره اول و دوم لیگ برتر مهر اخراج را در کارنامه‌شان دیدند، علیرضا نیکبخت‌واحدی و جواد زرینچه بودند. نیکبخت در بهار آن سال قبل از جدال مقابل ذوب‌آهن مورد غضب منصور پورحیدری فقید قرار گرفت و به دلیل اینکه سرمربی وقت از رفتار انضباطی او رضایت نداشت، در اختیار باشگاه گذاشته شد. البته چند روز پس از آن اتفاق، قضیه فیصله پیدا کرد و واحدی دوباره به استقلال بازگشت.

ماجرای جواد زرینچه، اما متفاوت بود. رولند کخ، سرمربی استقلال در ابتدای دومین دوره لیگ برتر تمایل زیادی به کار کردن با این مهره باتجربه نداشت و سرانجام در اوایل زمستان سال ۸۱ حضور زرینچه در تمرینات استقلال را ممنوع اعلام کرد. این حرکت بازتاب رسانه‌ای بسیار زیادی داشت و کاپیتان آبی‌پوشان نیز دیگر هرگز تا آخرین روز حضور این مربی آلمانی به استقلال برنگشت. البته کخ در بهار سال آینده برکنار شد و زرینچه این بار در کسوت مربی همراه با پورحیدری به جمع آبی‌پوشان بازگشت.

ماجرا‌های نوازی و طالب‌لو

محمد نوازی هم در داستان‌های مربوط به اخراج در کوران مسابقات ماجرا‌های خاص خود را داشته است. این بازیکن اسفند سال ۸۰ پس از شکست استقلال مقابل پاس، به دلیل اتفاقاتی که در داخل رختکن آبی‌پوشان رخ داد، برای چند روز توسط پورحیدری از حضور در تمرینات محروم شد. اتفاقاً ۶ سال بعد و زمانی‌که فیروز کریمی هدایت آبی‌پوشان پایتخت را برعهده داشت، نوازی دوباره مغضوب شده و توسط سرمربی اخراج شد ولی با وساطت علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل وقت باشگاه دوباره به تمرینات بازگشت. البته نوازی و وحید طالب‌لو هم توسط کریمی به‌طور موقت اخراج شده بودند.

همه اخراجی‌های استقلال در کوران لیگ برتر؛ از زرینچه و نیکبخت تا جباری و عنایتی

اخراج پولادی

مهرداد پولادی هم از جمله بازیکنانی است که طی دوران حضورش در جمع استقلالی‌ها طعم تلخ اخراج موقت را چشید. این بازیکن در زمستان سال ۸۷ پس از آنکه استقلال به دلیل خطای هند عجیب و غریب علی علیزاده، برتری مقابل پرسپولیس را در آخرین لحظات از دست داد، از جمله نفراتی بود که مورد غضب امیر قلعه‌نویی قرار گرفت و اعلام شد حق شرکت در تمرینات را ندارد. البته این ماجرا ۴۸ ساعت بعد جمع‌وجور شد و مهرداد هم برگشت.

دندان پوسیده

یکی از عجیب‌ترین و پرسروصداترین اخراج‌های غیر فنی استقلال در کوران مسابقات، کنار گذاشتن رضا عنایتی در سال ۸۸ بود. بازیکنی که با مدیران وقت باشگاه دچار مشکل شد و در نهایت صمد مرفاوی سمت مدیریت را گرفت و استقلال نیز این بازیکن را با انتشار بیانیه‌ای که لفظ «دندان پوسیده» برای عنایتی در مورد آن به کار گرفته شده بود (و انصافاً زیبنده این باشگاه و خود عنایتی نبود) از جمع نفرات خود کنار گذاشت. جالب اینکه عنایتی چند روز قبل از اخراج، توسط باشگاه تحت فشار قرار گرفته بود تا مصاحبه انتقادی خود با خبرورزشی علیه شرایط موجود را تکذیب کند ولی این ملی‌پوش سابق زیر بار نرفت و به همان دلیل ۸ میلیون تومان جریمه شد.

خداحافظی با مرد عراقی

اخراج جاسم کرار در اواسط یازدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر نیز سروصدای فراوانی به‌پا کرد. درگیری این بازیکن با مجتبی جباری در خلال یکی از دیدار‌های جام‌حذفی استقلال کار را به‌جایی رساند که در نهایت پرویز مظلومی در سال ۹۰ ترجیح داد هافبک عراقی خود را کنار بگذارد، چون جباری تهدید کرده بود اگر کرار بماند، او از استقلال خواهد رفت. البته در آن مقطع بعضی کارشناسان، باشگاه استقلال را متهم به اتخاذ موضع انفعالی و کمک کردن به رشد بازیکن‌سالاری کردند ولی فراموش نکنیم که جاسم کرار کلاً بازیکن دردسرسازی بود و تقریباً در همه تیم‌هایی که حاضر شده، جنجال به پا کرده است.

داستان‌های دنباله‌دار رحمتی

بدون شک اخراج‌های موقت مهدی رحمتی جزو پرسروصداترین اتفاقات حاشیه‌ای استقلال طی سالیان اخیر بوده است. مهدی رحمتی که خیلی‌ها معتقدند نقش بسیار پررنگی برای سرمربی شدن علیرضا منصوریان در استقلال طی روز‌های پایانی بهار سال ۹۵ ایفا کرد، اواخر پاییز همان سال به‌طور جدی با این مربی دچار چالش شد طوری که منصوریان طی یک مصاحبه تلفنی زنده در برنامه ۹۰ صراحتاً اعلام کرد با رحمتی به خاطر اتفاقاتی که در فرودگاه اصفهان رخ داده، دچار مشکل شده و این بازیکن را در لیست فروش قرار داده و به همین خاطر سنگربان استقلال می‌تواند برای دریافت رضایتنامه به ساختمان باشگاه مراجعه کند. البته ماجرا چند روز بعد فیصله پیدا کرد و طرفین با همدیگر آشتی کردند، اما تابستان سال ۹۶ پس از شکست استقلال مقابل پارس جنوبی، رحمتی دو بار توسط منصوریان کنار گذاشته شد و رابطه آن‌ها تا آخرین روزی که علی‌منصور از جمع آبی‌پوشان جدا شد، اصلاً گرم نبود.

هشت شاکی

اما برسیم به بازیکنی که تکنیک فوق العاده‌ای داشت ولی به لحاظ اخلاقی با اغلب مربیان استقلال کنار نیامد. صحبت از مجتبی جباری است. هافبک بسیار خوش‌تکنیک آبی‌پوشان که در نهایت به خاطر اخراج در کوران مسابقات ترجیح داد فوتبال را کنار بگذارد. جباری سابقه درگیری لفظی و حتی فیزیکی با مربیان و مدیران وقت استقلال را داشته و چند مرتبه مصاحبه‌های بسیار تندی علیه آن‌ها انجام داد. مجتبی یک‌بار در روز‌های پایانی سال ۸۷ و پس از شکست استقلال مقابل الاتحاد عربستان به‌خاطر مصاحبه تند خود مغضوب امیر قلعه‌نویی شده و در تابستان سال ۹۷ نیز پس از ناکامی استقلال مقابل پارس جنوبی، توسط باشگاه و با هماهنگی منصوریان از حضور در تمرینات محروم شد. او همراه با رحمتی به‌صورت موقت اخراج شده بود. البته رحمتی بخشیده شد ولی اختلاف با جباری بالا گرفت و در نهایت اجازه بازگشت به این بازیکن داده نشد.

همه اخراجی‌های استقلال در کوران لیگ برتر؛ از زرینچه و نیکبخت تا جباری و عنایتی

اخراج موقت، جواب اعتراض

فرشید اسماعیلی و روزبه چشمی نیز در پاییز سال ۹۷ مهر اخراج موقت را در کارنامه خود دیدند. این دو بازیکن پس از ناکامی استقلال در جام‌حذفی مقابل سایپا، صراحتاً علیه امیرحسین فتحی، مدیرعامل وقت باشگاه استقلال موضع گرفتند و در حضور او شرایط را به نقد کشیدند. فردای آن روز باشگاه اعلام کرد اسماعیلی و چشمی حق شرکت در تمرینات را ندارند البته شفر هم که آن زمان جایگاه متزلزلی داشت، فقط ایستاد و تماشا کرد!

هافبک رکورددار

به جرأت می‌توان گفت فرشید باقری با توجه به میزان حضورش در استقلال و استفاده از این بازیکن در ترکیب ثابت، به نوعی در اخراج‌های میانه فصل رکورددار محسوب می‌شود. این بازیکن که عصر روز یک‌شنبه گذشته با دستور فرهاد مجیدی از شرکت در تمرینات محروم شده، فروردین سال گذشته نیز به دلیل اتفاقاتی که در خلال دو نیمه بازی استقلال و پرسپولیس رخ داد، برای مقطعی از همراهی آبی‌پوشان پایتخت محروم بود. اتفاقاً در آن زمان هم فرهاد مجیدی داخل مجموعه استقلال حضور داشته و دستیار شفر محسوب می‌شد.

حالا باید ببینیم این بار باقری دوباره مورد عفو قرار می‌گیرد یا باید تیم جدیدی پیدا کند؟

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها