کد خبر : 4840

چشم انداز بازار سهام در شرایط کاهش قیمت دلار

چشم انداز بازار سهام در شرایط کاهش قیمت دلار

نرخ هر دلار آمریکا در معاملات امروز بازار تهران نیز مسیر نزولی را تجربه کرد. ادامه بازارگردانی مقام ناظر ارزی فضای معاملات را برای دلالان ارزی فرسایشی ساخته است. این فضای فرسایشی باعث شده است که دلالان خود برای فروش ارز خود قیمت را نزولی سازند. در این میان دو نکته از احتمال نزول دلار به یک کانال پایین‌تر وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش دنیای بورس، در حالی‌که صرافی بانک‌ها به عنوان بازی‌سازان بازار ارز نرخ دلار را در سطح 12100 تومان اعلام کرده‌اند، نرخ دلار در بازار و در میان معامله‌گران به مرز 12 هزار تومان نزدیک شده است. برخلاف هفته‌های گذشته که بازی‌ساز ارزی با فشار خود عامل نزول قیمت‌‌ها شده بود اما از هفته گذشته بازی منطقی بازارساز ارزی با دلالان باعث شده که این معامله‌گران خود برای جلوگیری از زیان بیشتر تن به فروش دلار در سطوح پایین‌تر بدهند.

قیمت دلار بر اساس درهم (محاسبه بر اساس نرخ برابری ارزها) به کمتر از 12 هزار تومان رسیده است. کانال‌های تلگرامی نیز از افت نرخ دلار در بازارهای کشورهای همسایه به کمتر از 12 هزار تومان خبر می‌دهند. با این حال در یک سیاست منطقی سیاست‌گذار همچنان اصرار به نگه داشتن کف حمایتی 12 هزار تومان دارد تا با تشدید فضای فرسایشی شرایط نزول پایدار دلار را فراهم آورد. به نظر می‌رسد اگر دلار کف 12 هزار تومان را از دست بدهد به دنبال فضای منفی شکل‌گرفته بر معاملات بازار ارز احتمال افت پرشتاب تا کف 11 هزار تومان وجود دارد؛ البته این امید وجود دارد که رویه بازارسازی ارز برای کنترل نوسان ادامه یابد. با این حال همچنان تاکید می‌شود که بهترین حالت ممکن برای جلوگیری از نوسانات شدید آتی دلار، ادامه حضور منطقی بازارساز و جلوگیری از نوسانات شدید در روزهای آینده است. هر چه از زهر هیجانی بازار و نوسانات شدید کاسته شود ثبات بیشتری را در صورت نزول به سطوح پایین قیمت شاهد خواهیم بود.

در ادامه اما موعد تصمیم‌گیری سیاست‌گذار می‌رسد. آیا سیاست منطقی بر اساس مکانیزم بازار را در پیش خواهد گرفت و همچنان اصرار بر تکرار اشتباهات گذشته را خواهد داشت. اشتباهات گذشته وضعیت اقتصاد کشور و بازار ارز را به شرایط کنونی سوق داده است و رفتار کنونی سیاست‌گذار نیز به نظر می‌رسد از درایت موجود و عدم تکرار رویه پیشین حکایت دارد. بر این اساس وعده‌هایی از سوی مقامات بانک مرکزی برای تشکیل بازار متشکل و حذف فاصله نرخ دلار در بازار نیما و آزاد شنیده می‌شود. تشکیل یک بازار متشکل و حضور بازارساز در قیمت‌های بالاتر از سطوح تعادلی ذهنی، می‌تواند بازار ارز را در برابر ادامه تلاطم ناشی از تحریم یا افت درآمد ارزی کشور در آینده بیمه کند.

پیام سیاست منطقی ارز برای بورس

سیاست منطقی بازار ارز که می‌تواند به بازگشت آرامش و ثبات با دوام منجر شود نیازمند شناورسازی نرخ و حذف گسل ارزی نیما و بازار آزاد است. بورس تهران در ماه‌های گذشته خود را با بازار نیما هماهنگ ساخته است و در این شرایط اصلاح دوباره نرخ دلار بر اساس سیاست‌های منطقی می‌تواند سیگنالی برای فعالان بازار سهام باشد. بر این اساس بار دیگر جهش سهام با فرض ثبات بازار جهانی کالاها در سطوح فعلی دور از انتظار نخواهد بود.

«دنیای بورس» در زمانی‌که نرخ دلار 4200 تومان نیز اعلام شده بود به انتظار شکست زودهنگام این سیاست و جهش قیمت سهام بر اساس اصلاح نرخ دلار اشاره کرده بود. در شرایط کنونی نیز شواهد از این موضوع حکایت دارد. البته این موضوع به شدت به رویه سیاست‌گذاری ارزی اشاره دارد. حال این‌که فضای منطقی برای کنترل نوسانات ارز، سیاست این‌چنینی را می‌طلبد اما باید دید میزان تمایل به اجرای سیاست‌های درست تا چه حد زیاد است. با این حال باید گفت اگر سیاست‌گذار در راستای اجرای این سیاست گام برندارد بار دیگر بازار با سیلی سنگینی احترام به مکانیزم بازار را گوش‌زد می‌کند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها