کد خبر : 47997

تحلیل بورس امروز | دو روز پایانی چگونه است؟

تحلیل بورس امروز | دو روز پایانی چگونه است؟

دادوستدهای امروز تحت تاثیر سامانه‌های معاملاتی بود. البته مدیریت بورس تهران از برنامه‌های جدید برای رفع مشکلات مربوط به سامانه‌های معاملات خبر داد.

به گزارش دنیای بورس، روند بازار امروز بیش از هر چیزی تحت تاثیر سامانه‌های معاملاتی بود. در معاملات امروز کار از «اختلال» هم گذشته بود و «قطعی» سامانه‌های معاملاتی، سهامداران و معامله‌گران بازار سرمایه را سردرگم کرده بود. در گام نخست معاملات فرابورس با مشکل مواجه و در حالی که اغلب سامانه‌های آنلاین قطع بودند، فقط برخی سفارشات در هسته معاملات ثبت و حتی انجام می‌شد. البته این بخش از معاملات هم در نهایت با اعلام ناظر بازار، ابطال شد. با این حال بعد از دو بار پیام ناظر در نهایت از ساعت 11:15 دقیقه معاملات در بازار فرابورس آغاز و تا ساعت 14 ادامه داشت.

با این حال سفارشاتی که در بورس ارسال می‌شد، هم با اختلال و کندی در ثبت همراه بود. قرار بود زمان انجام معاملات در تابلوی نارنجی و قرمز بازار پایه هم متعاقبا اعلام شود که این موضوع محقق نشد تا سهامداران یکی از بلاتکلیف ترین روزهای خود را سپری کرده باشند. در این شرایط و یک روز بعد از آن که شاخص کل توانست وارد ابرکانال 2 میلیون واحدی شود، با افزایش شدید عرضه‌ها همراه شد و با افت بیش از 18 هزار واحد، بار دیگر به کانال یک میلیون و 900 هزار واحد بازگشت.  در کنار سهامداران، معامله گران کارگزاری‌ها نیز نسبت به وضعیت سامانه‌های معاملاتی انتقاد داشتند چرا که امکان انجام سفارشات مشتریان برای آن‌ها مهیا نبود.

با اوج گیری انتقادات حالا مدیرعامل بورس تهران از انجام معاملات در دو زمان مختلف و همچنین مجزا شدن هسته معاملات بورس و فرابورس خبر می‌دهد، راهکاری که شاید بتواند مشکلات زیرساختی بازار سرمایه را کاهش داده و به روان شدن معاملات کمک کند. افزایش ساعات معاملات هم راهکار دیگری است که در جهت کمک به کاهش بار ترافیک هسته معاملات در نظر گرفته شده است.

در معاملات امروز «شستا» بیشترین توجه را به سمت خود جلب کرد. از یک سو با وجود اینکه بیش از 416 میلیون سهم از آن عرضه شد بازهم صف خرید خود را حفظ کرد تا هم عنوان بیشترین ارزش معاملات را با اختلاف زیاد به نام خود ثبت کند و هم بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشته باشد. در معاملات بعد از زمان عادی بازار، «خودرو» و «خساپا» با حجم عرضه سنگینی مواجه شدند به نحوی که هر کدام صف فروش یک میلیارد سهمی داشتند. نکته قابل تامل دیگر توقف و بازگشایی برخی نمادهای بورسی بود که حاشیه های فراوانی داشت. برای مثال با پایان یافتن معاملات امروز، «فولاد» جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه متوقف میشد و این در شرایطی بود که بعد از اعلام این خبر، سهامداران فقط 7 دقیقه فرصت داشتند برای خرید یا فروش این سهم اقدام کنند. 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها