کد خبر : 47761

انتقادات مردم به عرضه اولیه غزر و بگیلان

انتقادات مردم به عرضه اولیه غزر و بگیلان

در عرضه اولیه «بگیلان» و «غزر»، بر خلاف عرضه‌های اولیه پیشین گویا سامانه‌های آنلاین دچار مشکل نبوده و انتقاد مردم متوجه دو موضوع بود؛ اول تعداد سهم‌های متفاوتی که به آنها تعلق گرفته و دوم تعداد بالای سهم کارگزاری‌ها از عرضه‌های اولیه.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نظر می‌رسد بر خلاف چند عرضه اولیه پیشین، سامانه‌های آنلاین کارگزاری‌ها این بار دچار مشکل چندانی نبوده. اما سهامداران دو مشکل داشتند، یکی بلوکه شدن بخشی از پول آنها در روز سه‌شنبه که مانع خرید عرضه اولیه چهارشنبه شده و دیگری تفاوت در تعداد سهم‌هایی که به آنها تعلق گرفته است.

در ادامه بخشی از پیام‌های کاربران را می‌بینید:

«تو رو خدا هر هفته عرضه اولیه ندین. سیستم همش با مشکل مواجه میشه.»

«وقتی شما توانایی اداره دو تا عرضه اولیه پشت سر هم را ندارید چرا برگزار می‌کنید؟ من و دخترم هر جفتمون پول تو حسابمان بود ولی غزر به ما نرسید.»

«نباید تو دو روز کاری پشت هم عرضه اولیه بدن که این خطاها پیش بیاد. پول بیشتر از حد رو برای عرضه اول بلوکه کنند که برای عرضه دوم پولی نمونه بعد هم پول عرضه اول اضافه بیاد و برگرده به حساب در حالیکه عرضه دوم رو نخریده.»

« اول پیام اومده که عرضه اولیه ثبت شده. بعد گفت منقضی شده. دوباره ثبت کرد و دوباره منقضی کرد. چه خبره تو سیستم خدا میدونه.»

توزیع رانت در عرضه‌های اولیه؟

بخش دیگری از انتقادات متوجه تعداد سهامی است که به هر متقاضی رسیده است.

«جمعش کنید. به بعضی‌ها ۳۰۰ سهم بگیلان داده به ما ۵۰ تا داده و حتی نه ۵۱ سهم. کارگزاری‌ها هر کاری دلشون می‌خواد می‌کنند. اصلا از ریشه خراب شده بورس.»

«برای چی برای من یه سهم کمتره؟ جوابش روشنه یک سهم یک سهم جمع شود وانگهی سهم‌ها برای خودشان شود.»

«چرا تعداد سهم‌ها اینطوریه. چرا اینقدر کم؟»

«تا وقتی دولتی و حقوقی هست ما فعلا باید غاز بچرونیم. از ۷/۳۰صبح چهارشنبه مارو گذاشتن سرکار آخرشم هیچی.»

«برای من ۱۳۱ سهم خریداری شده در حالی که برای خیلی از دوستان برگشت خورده. با اینکه ظاهرا به نفع منه ولی از این بی‌نظمی اصلا خوشحال نیستم چون این اتفاقیه که داره برای همه عرضه اولیه‌ها می‌افته به یکی هیچی نمیرسه برای یکی دیگه دولاپهنا حساب می‌کنند!»

هسته معاملات یا هر چی که هست تا اصلاح نشه فقط ضرر زننده است که با این حجم از تقاضا جای تاسف داره

«از ۱۹۲ میلیون سهم غزر ۱۶۰میلیون عرضه عمومی و ۳۲ میلیون برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بود.»

«۱۹۰میلیون سهم رو به ۵ میلیون دادن. یعنی باید به هر فردی ۳۸ سهم می‌رسید نه ۳۳ تا. یه تعدادی هم برا شرکت‌ها و کاگزاری‌ها کنار می‌گذارن. این رانته دیگه.»

بورس تعطیل؟

اما بخش دیگری از انتقادات کاربران و سهامداران هم به روند کلی بورس است. آنها می‌گویند عرضه‌های اولیه و این شیوه تمرکز دولت در بورس، سبب شده که افراد ناآشنا به بورس وارد شوند و احتمال ریسک را افزایش دهند.

«روزنامه تیتر زده که بورس دیگر با تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال تحلیل‌پذیر نیست. با توجه به کامنت‌های غزر و بگیلان فهمیدم سطح آگاهی افراد تازه‌وارد خیلی کم هست. طرف حتی نمی‌دونه باید صبر کنه تا عرضه اولیه وارد سبدش بشه یا نمی‌دونه که باید حداکثر قیمت رو بزنه وگرنه نمی‌تونه عرضه اولیه بخره.»

«این بازار دیگه بازار بشو نیست. مردم تازه‌واردن و مدام هیجانی عمل می‌کنن. واسه همینه که برای بعضی‌ از سهام‌ها یه روز صف خریده یه روز صف فروش. اصلا بدون دلیل یه هو از صف خرید میره تو صف فروش.»

جز این، برخی می‌گویند دولت با دستکاری نمادها بورس را با مشکل جدی مواجه کرده است.

«دولت با دخالت و توقیف نمادها و دستکارها نمادهای شاخص ساز بورس رو به قهقرا برده.»

«حیا کنید دست از این منفی کردن دستوری بکشید.»

«دیروز دستوری نمادها رو برا منفی کردن متوقف کردن. امروز هم عرضه آبشاری حقوقی.»

«توجیه دولت چیه آخه ما هی داریم ضرر میدیم با اصلاح دستوری.»

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها