کد خبر : 47349

چشم انداز این هفته بورس / بازار مثبت می شود؟

چشم انداز این هفته بورس / بازار مثبت می شود؟

حالا بسیاری از کارشناسان بورس و تحلیلگران بازار سرمایه پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه بورس هفته دوم مرداد را چگونه اغاز می‌کند، را منوط به مشخص شدن روند حرکت دلار می‌دانند.

به گزارش خبرآنلاین، دلار در روزهای پایانی این هفته با کاهش قیمت مواجه شد و این کاهش قیمت شاخص بورس را نیز قرمز پوش کرد اما با این حال بررسی وضعیت معاملات نشان می دهد تغییرات رخ داده در بازار چندان دلسرد کننده نیست و کوچک‌ترها حالا پیشتازی بیشتری را نسبت به بزرگترها تجربه کرده‌اند.

 نگاهی به عملکرد صنایع ۳۸گانه بورسی نیز دلیل این مدعاست. بر اساس گزارش ارائه شده از سوی پایگاه سنا در مجموع طی معاملات هفته ای که گذشت ۲۷ گروه با رشد میانگین قیمت‌ها و در مقابل ۱۱ صنعت با افت قیمت مواجه شدند. نکته جذاب اینجاست که در هفته منتهی به یک مردادماه، گروه محصولات چرمی با تک نماد «وملی» با رشد ۲۷.۱ درصدی صدرنشین پربازده‌ترین صنایع بورسی بود.

این تنها تک نماد مورد توجه سهامداران بازار نبود. تک نماد «های‌وب» نیز رشد معادل ۲۲ درصد را تجربه کرد. قندی‌ها، مخابراتی‌ها و گروه حمل و نقل از دیگر گروه‌های پربازده بورس تهران در هفته منتهی به یک مرداد بودند. در میان گروه‌های بزرگ کامودیتی‌محور بازار اما به جز پالایشی‌ها که با رشد هفتگی ۹ درصد همراه شدند، دیگر گروه‌ها یا رشد حداقلی را تجربه کردند یا قرمزپوش شدند. بر این اساس گروه فلزات اساسی با افزایش ۰.۵ درصدی همراه شد اما دو گروه کانه‌های فلزی و محصولات شیمیایی به ترتیب با افت یک و ۱.۳ درصدی مواجه شدند.

بورس مثبت می‌شود؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد فشار عرضه در بازار با ریزش قیمت دلار فشار عرضه در بازار افزایش یافت. با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند هنوز فصل سوددهی در بورس به پایان نرسیده است و بی‌تردید کسب سود در این بازار کمی دشوارتر از قبل شده است. در چنین شرایطی مجهز بودن به دانش روز می‌تواند زمینه را برای کسب سود فراهم نماید.

از این روست که محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می گوید: در حال حاضر معمولا بانک‌ها نقش اصلی را در اقتصاد کشور بازی می‌کنند که نکته قابل تاملی است و باید این روند با اعمال سیاست‌های صحیح اقتصادی اصلاح شود. به گفته محسن علیزاده، آموزش به متقاضیان ورود به بازار سرمایه ضرورت دارد ولی این به معنی ورود با تاخیر به بازار سرمایه نیست، بلکه مردم می توانند سرمایه های خود را به شرکت‌های سبد گردان رسمی دارای مجوز از سازمان بورس، بسپارند و خود نیز برای آموزش زمان بگذارند.

از سوی دیگر باید توجه داشت سد مقاومتی دو میلیونی برای شاخص بورس سدی محکم و جدی است و بازار واکنشی روانی نسبت به فتح این قله داراست. وقتی شاخص بورس از یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد عبور کرد، انتظار می‌رفت وارد فاز اصلاحی شود و می‌توان بازگشت شاخص به کانال یک میلیون و هشتصد هزار واحدی را تحت تاثیر این اتفاق نیز دانست. حالا اما کارشناسان معتقدند اصلاح شاخص به پایان راه رسیده است و انتظار می‌رود بورس هفته‌ای مثبت و آرام را در پیش رو داشته باشد.

تاج‌بر، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص پیش‌تر به ایرنا گفته است: نوسانی را که از چند روز گذشته در بازار شاهد هستیم در یک سال گذشته بارها رخ داده و حتی بسیار شدیدتر از این‌ها در بازار اتفاق افتاده است زیرا همچنان حجم معاملات بالا است و به همان میزانی که فروشنده وجود دارد خریدار هم در بازار حاضر است.

وی با تاکید بر اینکه این نوسانات به نفع بازار است و سهامداران نباید ترسی از این موضوع داشته باشد، افزود: از سال گذشته تا کنون با توجه به نوسانات زیادی که در بازار شاهد بودیم بازار بازدهی بسیار خوبی را در اختیار سهامداران قرار داد، به همین دلیل بورس را بهترین مقصد برای سرمایه‌های در اختیار مردم و بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری می‌دانند.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها