کد خبر : 47173

چشم انداز اثر کاهش نرخ ارز بر روند بازار سرمایه

چشم انداز اثر کاهش نرخ ارز بر روند بازار سرمایه

سال ۹۹ تا به اینجای کار به گونه‌ای پیش رفته که قرعه تورم در آن به نام تک تک بازارها افتاده است. با این حال بازار سرمایه روندی صعودی را به ثبت رسانده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، این بازار در حالی به محور سودآوری در اقتصاد ایران بدل شده است که نرخ ارز نیز یکی از پیشران‌‌های این بازار بوده است.

این محرک در روز‌های اخیر نوسان‌های زیادی را تجربه کرده و روز گذشته پس از رشدی شدید کاهش قیمت را تجربه کرده است. دو تن از کارشناسان بازار سرمایه درباره اثر نوسان نرخ ارز در روز دوشنبه بر بورس نظر می‌دهند.

احسان طیبی:  در شرایط فعلی وجود تقاضا در بازار سهام بیشتر تحت تاثیر خوش‌بینی به نمادهای شاخص‌ساز، مخصوصا سهم‌هایی است که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله دولت عرضه شده یا در شرف عرضه قرار دارند. همین رویکرد سبب شده تا تقاضا در نمادهای پالایشی، خودرویی و فلزی بیش از سایر نمادهای بازار باشد. بنابر این فکر می‌کنم که بازار حداقل در شرایط فعلی چندان از کاهش قیمت‌ ارز اثر نپذیرد. به نظر می‌رسد  مسیر صعودی در نمادهای شاخص ساز تداوم داشته باشد و در آینده نیز شاهد رشد قیمت در این نمادها باشیم. البته باید به خاطر داشت که تداوم صعود این دسته از سهام در بازار سرمایه منوط به نبود عرضه‌های سنگین در معاملات نمادهای شاخص ساز است. به شخصه فکر نمی‌کنم که با توجه به رشد سریع قیمت در نمادهای پالایشی، فلزی و خودرویی وقوع اصلاح در این نمادها بعید باشد، با این حال آنچه در بازار رخ می‌دهد حکایت از تداوم تقاضا برای این نمادها دارد.

حمید میرمعینی : فکر نمی‌کنم که تغییرات قیمت ارز در روز گذشته بتواند منجر به افت قیمت‌ها در بازار سرمایه شود. در حال حاضر افزایش رخ داده در بازار ارز طی هفته‌های اخیر نتوانسته تاثیر چندانی روی قیمت‌های موجود در بازار سهام داشته باشد. به همین دلیل نمی‌توان گفت که بازار سرمایه در حال حاضر بازتاب دهنده قیمت‌هایی است که در بازار سرمایه وجود دارد. بنابراین می‌توان گفت که اگر در روز جاری شاهد افت قیمت در بورس یا فرابورس باشیم، تغییرات منفی احتمالی بیشتر از عرضه‌های رخ داده در بازار سرمایه نشات گرفته است. در روز گذشته شاهد بیشتر شدن عرضه‌ها در بازار بودیم که عمدتا به دلیل افزایش فروشی است که در ساعات پایانی معاملات رخ داده است. کاهش احتمالی حجم معاملات یا افت شاخص در روز جاری بیشتر به دلیل عرضه‌های سنگین و اصطلاحا آبشاری است که در  روز یکشنبه انجام شده است.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها