کد خبر : 47062

با ۱۰ میلیون چطور در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

با ۱۰ میلیون چطور در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

یکی از کاربران روز گذشته در شبکه اجتماعی توییتر سوال جالبی مطرح کرد. او در توییتی نوشت: «اگر بخواهم ۱۰میلیون تومان سهام در بورس بخرم، باید چه سهامی را بخرم؟» این پرسش سرآغاز بحث و جدل در میان بخش بزرگی از فعالان بازار سرمایه در شبکه اجتماعی توییتر بود.

به گزارش دنیای اقتصاد، یکی از کاربران در پاسخ به این پرسش نوشت: «در کل بهتر است با ۱۰میلیون تومان پولی که داری، سهام یک شرکت خاص را نخری و این مبلغ را بین سهام‌ شرکت‌های مختلف پخش کنی و البته مدنظر داشته باش که یکسری کانال‌ها و گرو‌ه‌های تلگرامی هستند که معمولا روزانه سهام‌ خوبی را معرفی می‌کنند که می‌توانی از آنها کمک بگیری. البته در هر صورت بورس یعنی ریسک و نمی‌توان نظر قطعی داد.»

کاربری هم در پاسخ به این موضوع که بهتر است با مشورت شرکت‌های کارگزاری و مشاوران در بورس سرمایه‌گذاری کرد، نوشت: «اصولا این‌قدر موسسه و دانشگاه مدرک مدیریت بازرگانی و کسب و کار صادر می‌کنند که نمی‌توان دیگر به مدرک دانشگاهی استناد کرد. برخی کاسب‌های شیاد بورس چیزی از اقتصاد نمی‌فهمند.» یکی دیگر از کاربران هم نوشت: «در کل اگر پول کمی دارید، پول‌هایتان را ۳ یا ۴ قسمت کنید و از چند صنعت مختلف خرید کنید.» اما یکی از جواب‌ها که چندی پیش خیلی مورد استقبال کاربران قرار گرفت این بود: «از معجزات ریال این است که خرجش کنی، پس‌انداز کردی، پس‌اندازش کنی، خرجش کردی.»

یکی دیگر از کاربران هم با بازنشر این سوال نوشت: «دلار تقریبا نوسان مشابهی داشته است. بنابراین سرمایه‌گذاری در بورس در این مدت از نظر ارزی بازدهی برابر با صفر داشته است. اگر مواردی مانند نقدشوندگی و ریسک سرمایه را نیز لحاظ کنیم، فعالیت در بورس توجیه منطقی ندارد. همواره سناریوی تغییرات سیاسی را درنظر داشته باشید.»

مهدی مهرپور

خبرنگار

اگر بورس همین‌طور به روند رو به رشد خود ادامه بدهد، تولید در ایران ورشکسته خواهد شد و هیچ صاحب کارخانه‌ای پولش را در تولید سرمایه‌گذاری نخواهد کرد! سوال: اگر فردی، هفته‌ای 20 درصد در بورس سود کند، پولش را وارد تولید می‌کند؟ آقای روحانی، تا حالا به این موضوع فکر کرده‌اید؟

رضا غلامی

پژوهشگر پول و بانک

هم رشد ممتد بازار در ماه‌های گذشته و هم ریزش آن در مقاطع زمانی مختلف، نتیجه تصمیمات دولت است. اگر تغییرات بازار ناشی از رفتار واقعی سرمایه‌گذاران بود، دست ‌کم نوع ریزش بسیار متفاوت بود.

داود سوری

اقتصاددان

چندین روز صف خرید و سپس چندین روز صف فروش؛ این رفتار مثلثی شکل قیمت و صف‌نشینی مشکل معامله‌گران نیست. نقص سازوکار حاکم بر اداره بازار است. مسوول بازار سرمایه به خود بیا، این علائم را بگیر، وظیفه تو اصلاح این سازوکار مخرب است نه باز و بسته کردن مکرر نمادها و اعمال نفوذ در قیمت‌ها.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها