کد خبر : 46882

رمزگشایی از علت لغو عرضه اولیه سهام زر ماکارون برای دومین بار

رمزگشایی از علت لغو عرضه اولیه سهام زر ماکارون برای دومین بار

دیروز برای دومین بار در سال جاری برنامه عرضه اولیه سهام زر ماکارون لغو شد. پیش‌تر قرار بود عرضه اولیه سهام شرکت یاد شده در روز چهارشنبه وارد چرخه معاملات بازار سهام شود. این شرکت پیش‌تر یک بار نیز در تاریخ ۷ خرداد ماه برای عرضه در بورس تهران آماده شده بود. با این حال افزایش قیمت ماکارونی در بازار باعث تعویق عرضه شرکت در تاریخ مقرر شد.

به گزارش دنیای اقتصاد، چند روز پس از لغو عرضه محسن امینی، مدیرعامل زر ماکارون به رسانه‌ها گفت: «افزایش قیمت در کدال ابهاماتی ایجاد می‌کرد که باید اطلاعاتی نسبت به آن اصلاح می‌شد، پس از انجام این اقدامات عرضه اولیه غزر انجام خواهد شد.»

گفته‌هایی از این دست سبب شد تا پس از درج اطلاعیه عرضه شرکت برای دومین بار بسیاری نسبت به خرید سهام آن در روز اخیر امیدوار شوند.  با این حال تکرار متفاوت تاریخ در روز عرضه این نماد گروه «غذایی» سبب شد تا مشتاقان عرضه اولیه در بازار سرمایه بار دیگر از خرید سهام «غزر» باز بمانند.

محمود گودرزی، معاون بازار بورس اوراق بهادار به رسانه‌ها گفته است: دلیل لغو دوباره عرضه سهام زرماکارون به بررسی آخرین وضعیت ترهین دارایی‌های این شرکت مرتبط است.    بررسی گذشته نه چندان طولانی شرکت صنعتی زر ماکارون که روی تابلوی معاملات بورس با نماد «غزر» درج نماد شده است، نشان از هیاهویی بسیار در مدتی کوتاه دارد که سبب شده تا حواشی بورسی شدن نماد زر ماکارون نسبت به سایر عرضه‌های سال جاری بسیار بیشتر باشد.

در طول چندماه اخیر بارها درباره قیمت کارشناسی عرضه «غزر» شبهاتی مطرح شده، بررسی استدلال‌های موافق و مخالف حکایت از آن دارد که ناراضیان از قیمت‌گذاری زر ماکارون آن‌طور که باید جانب انصاف را در ایرادات وارد شده رعایت نمی‌کنند. آنچه مخالفان قیمت گذاری «غزر» با تلاش زیاد به بزرگنمایی آن پرداخته‌اند، بالا بودن قیمت ۳ هزار و ۹۷۵ تومانی مندرج در اطلاعیه عرضه اولیه است در حالی که این دسته از افراد معیار نسبت قیمت به درآمد برای ۱۲ ماه گذشته (P/ E TTM) را در محاسبات خود مدنظر قرار می‌دهند.  به نظر می‌آید آنچه در تحلیل این فعالان بازار مورد توجه قرار نمی‌گیرد انتظارات تورمی بالایی است که در طول ماه‌های اخیر توانسته قیمت‌ها در صنعت غذایی را به کلی تغییر دهد. نقطه مفقوده در انتقاد این افراد توجه نکردن به تحلیل‌های آینده‌نگر است که قیمت محصول تولیدی شرکت را برای سال‌های آینده در ارقام بالاتر از آنچه که هم‌اکنون در بازار مواد غذایی شاهد هستیم، لحاظ می‌کند. همین امر می‌تواند توجیه مناسبی برای رد نظرات مخالف و پیوستن به آن دسته از افرادی باشد که «غزر» ۴ هزار تومانی را برای عرضه مناسب تلقی می‌کنند.  دلیل این لغو عرضه‌ها هرچه که باشد باید توجه داشت که بروز اتفاقات این‌چنینی در بلند مدت بیش از آنکه به ضرر شرکت‌ها باشد به ضرر بازار سرمایه است.  هم اکنون آنچه که پس از دوبار لغو در نماد «غزر» مورد ابهام است بیش از آنکه ناشی از محدودیت‌های شرکت‌ها باشد، ابهامی است که مشخص نبودن رویه‌ها در فرآیند عرضه نمادهای بورسی را  نشان می‌دهد و به ضرر اعتماد شکل گرفته نسبت به بازار سرمایه است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها