کد خبر : 46715

صندوق ETF دارا دوم و دارا سوم در چه صورتی به بورس می آید؟

صندوق ETF دارا دوم و دارا سوم در چه صورتی به بورس می آید؟

بعد از صحبت های اخیر سخنگوی کمیسیون اقتصادی مبنی بر مخالفت مجلس با واگذاری صندوق ETF دارا دوم و دارا سوم ، رئیس سازمان خصوصی در مقابل این اظهارات موضع گرفته و بر واگذاری صندوق های ETF بعدی تاکید کرده و این درحالیست که دارا یکم نیز با حاشیه هایی روبرو است.

به گزارش کاماپرس، واگذاری و فروش واحدهای صندوق ETF توسط دولت نه تنها در میان سهامداران و فعالان بازار سرمایه بلکه در میان مسئولان نیز موافقان و مخالفان جدی دارد.

صندوق ETF دارا یکم بعد از درخشش اولیه در بورس و بازدهی مناسب با مشکلات و تصمیماتی مواجه شد که بازدهی آن را کاهش داد و اکنون که مسئولان دولت و سازمان خصوصی سازی بر واگذاری دارا یکم و دارا دوم از سهام پالایشی و فلزی – خودرویی دولت سخن می گویند، بخشی از سهامداران با دیده تردید به سودآوری این صندوق ها می نگرند.

نمایندگان مجلس نیز همزمان به دنبال تصویب طرحی برای محدود کردن اختیارات دولت در واگذاری این سهام در قالب صندوق های صندوق ETF دارا 2 و دارا 3 هستند چرا که به زعم آنها این منابع متعلق به سهام عدالت است و دولت حق فروش آن را ندارد.

دولت درباره منابع صندوق دارا دوم و سوم نامه رسمی به مجلس بدهد

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره به دنیای اقتصاد گفته است: ما در نشستی که با وزیر اقتصاد داشتیم تاکید کردیم دولت نباید منابع برگشت داده شده سهام عدالت را عرضه عمومی کند. این منابع باید به جاماندگان تعلق گیرد. به عبارت دیگر دولت حق ندارد این منابع را تحت هر عنوانی واگذار کند. الان دولت باید به ما اعلام کند که منابع صندوق‌های دارا دوم و سوم منابع برگشت داده شده به سهام عدالت نیست. البته حرف دولت این است که منابع این صندوق‌ها ربطی به منابع سهام عدالت برگشت داده شده ندارد اما باید در این زمینه نامه رسمی به مجلس بدهد.

وی تصریح کرده است: سازمان خصوصی‌سازی باید به‌صورت مکتوب به ما بنویسد که منابع صندوق‌های دوم و سوم ربطی به منابع برگشت شده سهام عدالت ندارد و آنها جداست. اگر نه ما اصلا کاری به صندوق‌های دارادوم و داراسوم نداریم ولی اگر از منابع آنها استفاده کرده باشند و به ما اطلاع ندهند جلوی واگذاری‌ها را می‌گیریم. از نظر ما این‌ها منابع سهام عدالت است و منابع سهام عدالت باید به‌جاماندگان واگذار شود.

تکلیف دارا یکم چیست؟

طغیانی در پاسخ به این پرسش که اگر منابعی که دولت از دارا یکم واگذار کرده باشد هم مربوط به منابع برگشت داده شده به سهام عدالت باشد چه اتفاقی می‌افتد، تصریح کرد:اگر منابع دارا یکم هم جزو منابع سهام عدالت بوده باشد باید دولت از منابع دیگر آن را برای جاماندگان سهام عدالت جبران کند. سهام عدالت برای محرومان جامعه است، برای شش دهکی است که قانون‌گذار پیش بینی کرده سهام عدالت به آنها واگذار شود و نباید اینها را به غیر واگذار کرد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها