کد خبر : 45394

جزئیات افزایش حقوق و کمک هزینه مسکن و خواربار بازنشستگان در سال 99

جزئیات افزایش حقوق و کمک هزینه مسکن و خواربار بازنشستگان در سال 99

بالاخره پس‌از کش و قوس‌های فراوان، انتظارات بازنشستگان تأمین اجتماعی به پایان رسید. یکشنبه شب با تصویب هیأت وزیران مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال‌جاری افزایش یافت.

به گزارش روزنامه ایران، بر اساس این مصوبه، حقوق امسال بازنشستگان حداقل بگیر به میزان 26 درصد و برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری به میزان 15 درصد بعلاوه مبلغ ثابت 166 هزار  تومان افزایش پیدا کرد.

البته مسئولان تأمین اجتماعی معتقدند که علاوه بر این میزان افزایش، روش دیگری هم برای افزایش مستمری‌ها مدنظر است. در این خصوص افزایش کمک هزینه‌های جانبی است که همراه با مستمری واریزی اعمال و پرداخت خواهد شد. بنفشه محمودیان، رئیس گروه محاسبات سازمان تأمین اجتماعی در این باره به «ایران» می‌گوید: کمک هزینه مسکن و خواربار از جمله کمک‌هایی است که در حقوق بازنشستگان اعمال خواهد شد و قرار است، این هفته با نمایندگان تشکل‌های بازنشستگی رایزنی شده و آخرین هماهنگی‌های لازم انجام گیرد تا رقم نهایی مشخص شود.  عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی هم درباره رقم افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به «ایران» می‌گوید: بیش از 65 درصد از بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی، حداقل حقوق را دریافت می‌کنند و با افزایش 26 درصدی حقوق در سال‌جاری رقمی معاول 400 هزار تومان به حقوق آنها اضافه خواهد شد و حداقل حقوق این افراد در سال 1399 یک میلیون و 911 هزار تومان است.

اکبر شوکت، در ادامه اضافه می‌کند: ما به رغم افزایش 37‌درصدی اصرار داشتیم که طبق توافق گذشته در شورای عالی کار، سبد معیشت به رسمیت شناخته شود تا هر افزایش حقوقی بر همان اساس تعیین شود. بر این اساس حتی اگر رقمی معادل یک میلیون و 150 هزار تومان به حقوق بازنشستگان اضافه می‌شد باز هم تازه قدرت خرید سال گذشته جبران می‌شد که آن هم محقق نشد. به گفته او، در بحث میزان حقوق بازنشستگان و کارگران تفاوت‌هایی وجود دارد. درست است که هرچقدر به پایه حقوق کارگران اضافه می‌شود به همان میزان باید به حقوق بازنشستگان اضافه شود، اما بعد از اتفاقات امسال که بر اساس آن برای افزایش پایه حقوق کارگران رقم پایینی در نظر گرفته شد و برای جبران مافات حق مسکن و بن خواربار افزایش پیدا کرد، فقط دو راه باقی می‌ماند. شوکت درباره راه‌های پیشنهادی در جهت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، بیان می‌کند: اولین راه پیشنهادی، همسان‌سازی حقوق است که در این خصوص توافق‌هایی هم صورت گرفته است. از آن جایی که باعث و بانی عقب‌افتادگی حقوق بازنشستگان، سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها است و مردم نقشی ندارند، بحث همسان‌سازی حقوق هم همواره وظیفه دولت‌ها به شمار می‌رود.

عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی در خصوص راه دوم پیشنهاد می‌دهد: روش دوم، کسر حق بیمه از حق مسکن و بن خواروبار است که مطرح شده و موردی است که کاملاً قانونی بوده اما متأسفانه تاکنون مغفول مانده است. طبق وعده وزیر، منتظر هستیم تا این اتفاق زودتر بیفتد و حق مسکن و خواربار را هم مانند کارگران به بازنشستگان اضافه کنیم. به اعتقاد من با کمک این دو روش می‌توان تا اندازه قابل توجهی میزان عقب افتادگی حقوق بازنشستگان را جبران کرد. علی دهقان کیا، رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران نیز با بیان اینکه هر آنچه به شاغلین تعلق می‌گیرد باید به بازنشستگان هم تعلق بگیرد، به «ایران» می‌گوید: حق مسکن کارگران به میزان 300 هزارتومان رسیده، بر اساس ماده 111 قانون تأمین اجتماعی، حداقل‌های بازنشستگان نباید از شاغلین کمتر باشد، این در حالی است که میزان رقم حق مسکن بازنشستگان تأمین اجتماعی در حدود 40 هزار تومان است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها