کد خبر : 44874

افرادی نگذاشتند استقلال قهرمان شود

افرادی نگذاشتند استقلال قهرمان شود

مصاحبه مفصل بیژن طاهری، مربی حال حاضر تیم سایپا و پیشین استقلال از دوران حضورش در جمع آبی پوشان پایتخت.

به گزارش طرفداری ، بیژن طاهری مربی سابق تیم استقلال که در حال حاضر در سایپا فعالیت می کند، یکی از بااخلاق ترین ها در ورزش کشورمان است. او در خصوص کار با وینفرد شفر در استقلال، حضور مربیان خارجی در کشورمان و مسائل مختلف صحبت کرد:

همه فوتبالی ها می دانند که شما از نظر اخلاقی یک الگو هستید. چطور توانستید این خصوصیت را در نسل جوان نیز بیاورید؟ نمی خواهم بگویم اخلاق در نسل فعلی مطرح نیست ولی کمتر از نسل شما مطرح است. کاری کرده اید که در نسل جوان نیز این را داشته باشیم؟

در گذشته خانواده ها به مسائل اخلاقی اهمیت زیادی می دادند و پدر و مادرها برای این مسئله وقت می گذاشتند. در این بین، مسائل اخلاقی برای مربیان نیز مهم بود. به همین دلیل اگر کسی بی اخلاقی هایی داشت، سعی می کردیم در محیطی که ما بودیم، بی اخلاقی نکند. همین مسئله دلیل این است که بچه های گذشته بیشتر به مسائل اخلاقی توجه می کردند. به نظر من تربیت ها بهتر از زمان حال بود. پدر و مادرها اول روی تربیت تاکید داشتند و سپس ورزش ولی اکنون فقط فوتبال را در درجه اول می بینند و بقیه مسائل در درجه های بعدی هستند. به نظرم این یکی از دلایلی بود که در گذشته بازیکنان با اخلاق تر بودند و احترام به بزرگتر و پیشکسوت را رعایت می کردند.

شاید در فوتبال امروز، مسائل مالی یکی از اصلی ترین چیزها باشد. این مسئله در این موضوع دخیل نیست؟

پول که باید باشد. برای یک فوتبالیست این پول، پول خونش است زیرا وقتی به سن و سال ما برسند، دیگر زانو، کمر، دندان و … سالمی نخواهند داشت. پس باید این پول را بگیرند. در زمان ما اصلا پول نبود و فوتبال مجانی بود ولی اکنون که پول است، چرا نباید بگیرند؟ به هر حال بازیکنان نیز زحمت می کشند و حرفه ای کار می کنند. در همه جای دنیا به ورزشکاران اهمیت داده و پول می دهند ولی ای کاش در کنار این مسائل به حرفه ای گری و اخلاق نیز بیشتر توجه می شد.

شما و دیگر مربیان چه کارهایی انجام می دهید که اخلاق در فوتبال حال حاضر کشورمان وجود داشته باشد یا بیشتر رواج یابد؟

من از سال ۱۳۸۲ در لیگ برتر مربیگری می کنم. از آن زمان تا کنون با تمامی بازیکنانی که کار کرده ام، گفته ام که اول اخلاق و سپس ورزش. یک نفر باید ۳۰ سال یک جا فعالیت کند تا بتوان در موردش نظر داد ولی در مورد کسی که تازه از راه می رسد، نمی توان این کار را کرد. باید ۳۰ سال یک نفر را زیر نظر داشته باشیم و سپس قضاوت کنیم که آیا آدم خوبی است یا خیر. امیدوارم مربیان بیشتر به اخلاق اهمیت دهند. فوتبال بالاخره یک روز تمام می شود. شما دنیای ثروت هم داشته باشید، اگر اخلاق نداشته باشید، هیچ گاه محبوب نخواهید شد. خیلی ها در نسل ما بودند که صد هزار نفر آن ها را تشویق می کردند و محبوب بودند ولی زندگی خوبی نه آن زمان و نه اکنون ندارند و این جای تاسف دارد.

شما مدت زیادی حتی خارج از کشور با مرحوم ناصر حجازی کار کردید و او را خوب می شناختید. مهم ترین خصوصیت و ویژگی ناصر حجازی چه بود؟

ناصر خان یک غرور و پرستیژ خاصی داشت که آدم ها را به سمت خود جذب می کرد. آن غرور باعث می شد مثلا دست به هرکاری برای مطرح شدن نزند و این برای من خیلی جالب بود و همچنان به یادش هستم.

شما همچنین با پرویز دهداری کار کردید که او را به عنوان معلم اخلاق می شناختند. خصوصیات پرویز دهداری چه بودند؟

پرویز خان یک شخصیت بی نظیر و یک معلم کامل بود. یک خاطره از او بگویم؛ پس از بازی با کویت، ما می خواستیم پیراهن هایمان را با تیم حریف عوض کنیم. من از نوجوانی بازی فیصل الدخیل را دوست داشتم و پیراهنم را با او عوض کردم. پرویز خان گفت بروید و پیراهن ها را پس بدهید. آن ها باید بیایند و پیراهن شما را بگیرند. شاید خود پرویز خان این را ندید ولی بعدها دیگر فوتبالیست ها از کشورهای دیگر دنبال فوتبالیست هایی مانند علی دایی، خداداد عزیزی، مهدی مهدوی کیا، علی کریمی و … می دویدند تا پیراهن شان را بگیرند. این خاطره قشنگی بود که از پرویز دهداری دارم. این را ندید ولی آرزویش به واقعیت پیوست که بازیکنان آسیایی می خواستند پیراهن بازیکنان بزرگ ما را بگیرند.

در مورد شرایط سایپا بگویید. به دلیل شیوع ویروس کرونا تمرینات تعطیل بود و اکنون مجددا آغاز شده است. شرایط را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما از ابتدا گفتیم که تابع دستورات مقامات بالاتر یعنی ستاد کرونا، وزارت بهداشت و سازمان لیگ هستیم و هر زمان که اجازه دهند، کار خود را شروع خواهیم کرد. زمانی که اجازه شروع تمرین صادر شد، ما تمرینات مان را پیگیری کردیم، اردو رفتیم و یک بازی تدارکاتی را گفتند لغو کنید که لغو کردیم که پس از اینکه مجددا اجازه صادر کردند، با پرسپولیس بازی کردیم. به هر حال ما هیچ اظهارنظری نکردیم و تابع دستورات هستیم ولی باید گفت که شغل ما همین فوتبال است. نه استخدام جایی هستیم، نه حقوق بازنشستگی داریم و نه درآمدی از جایی دیگر داریم. امیدوارم فوتبال مانند گذشته رونق پیدا کند و این بیماری که کسی نمی داند از کجا آمد و در صد سال اخیر بی سابقه بود، هرچه زودتر تمام شود تا مردم دنیا یک نفس راحت بکشند.

بازیکنان مدت ها به صورت انفرادی تمرین کردند. شرایط آمادگی تیم به چه شکل است؟

درست است ما در نیم فصل اول تاوان عدم پختگی تیم مان را دادیم ولی به نظرم جوان بودن، یکی از حسن های تیم ماست و در این مقطع نیز جوابگو بود. این نیروی جوان کمک کرد بازیکنان خیلی زود به مرز آمادگی برسند. همچنین بازیکنان در تعطیلات نیز در قرنطینه تمرین می کردند. از ابتدای فصل نیز گفتم که سایپا دو فصل بعد مدعی کسب سهمیه آسیا خواهد بود.

گذری به دوران حضور شما در استقلال بزنیم. در ابتدا بگویید کار کردن با وینفرد شفر چگونه بود؟

خیلی راحت بود. شفر مربی ای حرفه ای بود که تمام تمرکزش در زمین بود. با اینکه اتفاقات زیادی می افتاد و می دانید که حواشی تیمی مانند استقلال بیرون از زمین زیاد است ولی شفر سعی کرد به این مسائل اهمیت ندهد و تا حدودی نیز موفق بود. نتایج تیم خوب بودند و قهرمانی در جام حذفی را نیز کسب کردیم. در لیگ هم اگر اتفاقاتی رخ نمی دادند، می توانستیم قهرمان شویم. به نظرم دست هایی در کار بودند که اجازه ندهند استقلال قهرمان لیگ شود.

در حال حاضر شفر و کادر فنی اش در استقلال حضور ندارند ولی ابهامات و حتی اتهاماتی همچنان وجود دارند. یکی از آن ابهامات این بود که می گفتند پسر وینفرد شفر مدرک آنالیزوری نداشت و در کار شفر نیز دخالت می کرد. این مسئله صحت داشت؟

البته من که کاره ای نیستم که بخواهم مدرک کسی را ببینم و آنالیزور بودنش را تصدیق کنم ولی شفر از روز اول به تنها کسی که اعتماد داشت، پسرش بود و به حرف های او نیز گوش می کرد. به خصوص در یک کشور بیگانه که همه به او می گویند مواظب باش از دستیارت تا هرکس که کنارت است، زیر آب تو را می زند. پس او نیز باید مراقبت می کرد و چه کسی بهتر از پسرش که به او اعتماد کند. البته کمی که گذشت، به من و آقای اشکان نامداری نیز کمی اعتماد کرد و هر از گاهی به حرف های ما نیز گوش می کرد. ما نیز چیزهایی که به صلاح تیم و باشگاه بود به او اطلاع می دادیم.

اتهام دیگری که به وینفرد شفر زده می شد، این بود که او با ایجنت ها ارتباط داشت و بازیکنانی که خیلی خوب نبودند را با قیمت بالا به باشگاه می آورد. شما این مسئله را در تیم دیدید؟

واقعا چنین چیزی نبود.

اما در مورد مربی خارجی. به نظرتان فوتبال ما نیاز به مربیان خارجی دارد یا اینکه اولویت باید با مربیان داخلی باشد؟

ای کاش که ما چشم دیدن یکدیگر را داشتیم و می توانستیم ببینیم دوست مان پیشرفت کرده و چه مربی خوبی است و می تواند حتی مربی تیم ملی باشد. اگر ما چشم دیدن همدیگر را داشتیم، مربیان خارجی به ایران نمی آمدند که پول مملکت را ببرند. ما خودمان چشم دیدن همدیگر را نداریم واگرنه مربی خوب زیاد داریم.

شما با مربیان خارجی زیادی کار کرده اید. به نظرتان بهترین مربی خارجی که به ایران آمده، چه کسی است؟

به نظرم، کارلوس کی روش بهترین مربی ای بوده که به ایران آمده است. او ۸ سال در ایران بود و زمان کافی داشت تا بداند با ما چگونه برخورد کند.

درست است شما مربی سایپا هستید ولی پیشکسوت استقلال نیز محسوب می شوید. در حال حاضر شرایط استقلال را دنبال می کنید؟

اگر بخواهم جدی بگویم، زیاد دنبال نمی کنم. شاید فقط تیتر خبر را بخوانم ولی آن را باز نمی کنم چون تمام تمرکزم روی سایپا است و می خواهم تمام وقتم برای این تیم باشد.

اگر پرسشی یا صحبتی مانده که مطرح شود، در خدمتتان هستیم.

از شما متشکرم و برای همه مردم ایران آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها