کد خبر : 4487

واکنش به فاصله میان حقوق معلمان و سایر کارمندان دولت

واکنش به فاصله میان حقوق معلمان و سایر کارمندان دولت

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس معتقد است مسائل مالی در آموزش و پرورش به قانون خاصی نیاز دارد و باید به دنبال راهکار عملی برای ازبین بردن تبعیض میان حقوق کارمندان دولت و معلمان بود.

سیدحمایت میرزاده در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به لزوم توجه به مشکلات معیشتی معلمان، گفت: مشکلات آموزش و پروش باید ریشه‌ای حل شود؛ شناسایی موانع قانونی در مسیر افزایش حقوق فرهنگیان به بررسی و کارشناسی نیاز دارد در این شرایط می‌توان از طریق لغو این قوانین یا تصویب قوانین جدید راه را برای حل مشکلات اساسی معلمان باز کرد.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه نتیجه نامه‌ای که وزیر آموزش پرورش به معاون اول رئیس جمهور درباره تبعیض میان حقوق معلمان و کارکنان دولت  فرستاد چه بود، توضیح داد: بطحایی این نامه را برای تاکید بر این تبعیض نوشت باید به دنبال راهکار عملی برای ازبین بردن این تبعیضات بود

علاوه بر تبعیضی که در حقوق معلمان و سایر کارمندان وجود دارد مبالغی به صورت غیرمستقیم و غیرمستمر تحت عناوینی مانند عیدی در مناسبت‌های مختلف به کارمندان داده می‌شود که فرهنگیان از آن محرومند. 

وی با بیان اینکه مسائل مالی در آموزش و پرورش به قانون خاصی نیاز دارد، اظهار کرد: شرایط آموزش و پرورش با سایر وزارتخانه‌ها متفاوت است؛ در وزارت علوم مزایا و حقوق اساتید براساس رتبه تعیین می‌شود در وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های اجرایی نیز حقوق و مزایا کاملا شفاف و واضح است اما علیرغم اینکه آموزش و پرورش عملکردی مشابه وزارت علوم دارد اما در مسائل مالی با معلمان همانند کارمندان و بعضا پایین‌تر از آنها برخورد می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه شرایط کاری معلمان با سایر مشاغل کاملا متفاوت است، بیان کرد: پس از اتمام زمان اداری کارمندان وظیفه و مسئولیتی ندارند در حالیکه معلمان باید با مسائلی مانند طراحی سوال، تصحیح اوراق امتحانی و ... مشغول باشند از سوی دیگر دانش‌آموزان ذهن فعال و کنجکاوی دارند در نتیجه معلم ناگزیر است با مطالعه و جستجو در اینترنت علم خود را به روز کرده تا بتواند پاسخگوی سوالات دانش‌آموزان باشد.

وی اظهار کرد: علاوه بر تبعیضی که در حقوق معلمان و سایر کارمندان وجود دارد مبالغی به صورت غیرمستقیم و غیرمستمر تحت عناوینی مانند عیدی در مناسبت‌های مختلف به کارمندان داده می‌شود که فرهنگیان از آن محرومند.

سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس با بیان اینکه فاصله بین حقوق کارکنان دولت و معلمان بسیار است و این فاصله در زندگی فرهنگیان کاملا مشهود و مشخص است، خاطرنشان کرد: افرادی که با سن، مدارک و توانایی یکسان در دو دستگاه مختلف استخدام می‌شوند از حقوق و مزایای متفاوتی برخوردارند و این مصداق بارز تبعیض است.

وی ادامه داد: تبعیضی که در حقوق معلمان و سایر حقوق کارمندان دولت وجود دارد به قدری ملموس و آشکار است که نیازی به بررسی ندارد؛ این تبعیض باعث شده است که فرهنگیان نتوانند مانند کارکنان دستگاه‌های دیگر مسکن مناسب و امکانات رفاهی درخور برای خود و خانواده فراهم کنند.

میرزاده یادآورد شد: در شرایط فعلی آموزش و پروش نمی‌تواند به اهداف متعالی دست پیدا کند مگر اینکه توجه ویژه‌ای به این وزارتخانه شود یا سیستمی مانند آنچه در دانشگاه‌ها وجود دارد پیاده شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: در صورتی که نیاز است می‌توان برای آموزش و پرورش قانون اداری و مالی جدا تصویب کرد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها