کد خبر : 44861

چرا حقوق بازنشستگان افزایش پیدا نمی کند؟

چرا حقوق بازنشستگان افزایش پیدا نمی کند؟

در حالی به پایان خرداد می رسیم،که افزایش حقوق بازنشستگان هنوز تعیین تکلیف نشده؛مدیرعامل تامین اجتماعی هم افزایش حقوق بازنشستگان در خرداد را منتفی می داند،در این شرایط باید از آقای رئیس جمهور محترم پرسید که، چرا دولت بی خیال بازنشستگان شده است؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ماه سوم سال هم رو به پایان است و هنوز بحث افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تعیین تکلیف نشده است، ظاهراً دولت فعلاً خیال تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان را ندارد.

ماجرای پرداخت حقوق مستمری بگیران تأمین اجتماعی جالب است، ‌نیروی کار در زمان خدمت حق بیمه بالایی را پرداخت می کند اما زمانی که به سن مستمری بگیری می رسد از میزان حقوقش کاسته می شود. نکته مهمتر این است که میزان حق اولاد، بن مسکن و بن بازنشسته ای برای این افراد هم متفاوت است. حق اولاد و حق مسکن و حتی سنوات بازنشستگان نسبت به شاغلان کمتر است.

کارشناسان بازار کار می گویند، مگر اجاره بهای بازنشستگان و خرج و مخارج فرزندان بازنشستگان نسبت به شاغلان کمتر است که وضعیت حقوق این افراد این چنین است؟ همین مسئله اعضای شورای عالی کار را به اصرار بر افزایش حقوق پایه وادار می کند. نمایندگان شورای عالی کار نیز معتقدند با توجه به اینکه بازنشستگان از این مزایا یا بهره مند نیستند یا میزانش بسیار اندک است ضرورت دارد، میزان افزایش دستمزد هر ساله بر روی پایه حقوق باشد تا حق الناسی از بازنشستگان برگردن سازمان نباشد. 

فرامرز توفیقی، فعال و کارشناسان کارگری با اشاره به ماده 111 قانون تأمین اجتماعی بیان می کنند:این ماده تأکید بر این دارد که حداقل مستمری بازنشستگان باید به گونه ای تعیین شود که از حداقل دستمزد تعیین شده شورای عالی کار کمتر نباشد. شاید یکی از دلایل عدم تعیین تکیلف حقوق مستمری بگیران همین موضوع باشد.

*متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در دستور کار است

 سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در این باره می گوید: پیشنهادات در خصوص  افزایش حقوق بازنشستگان به هیئت دولت ارائه شده و افزایش حقوق بازنشستگان بعد از تصویب هیات دولت در واریزی ماه های بعدی اعمال می شود. نمی توان قول داد که این افزایش با حقوق خرداد ماه پرداخت شود, اما به محض تصویب چند روز بعد به عنوان ما به التفاوت به حساب بازنشستگان واریز می شود چرا که حقوق های خرداد در حال واریز است. 

 وی در خصوص بازنگری در بن خوارو بار و حق مسکن گفت: مقرر شده رقم مورد نظر ظرف 10روز آینده با همفکری کانون بازنشستگان مشخص و نهایی شود گرچه اواخر سال 98 در بودجه سال 99 افزایشی در این خصوص لحاظ شده است.

سالاری گفت: متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی کشور در دستور کار است و اگر این مهم به تصویب دولت برسد در مدت یک ماه اجرایی می شود. توافق اولیه در بحث متناسب سازی حقوق بازنشستگان با دولت صورت گرفته که بخشی از مطالبات سازمان  از دولت از طریق واگذاری سهام شرکت های دولتی معادل حداکثری 500 هزار میلیارد ریال و در هر شرکت حداکثر 40 درصد به این سازمان بیمه گر داده شود.

 هزینه سالانه مناسب سازی حقوق بازنشسته ها 130 تا 150 هزار میلیارد ریال است که باید یا از طریق فروش سهام تامین شود یا اگر زمان برای فروش کافی نبود از طریق پشتوانه تسهیلات و روش های تامین مالی انجام گیرد.

در حالی برخی فعالان بازار کار معتقدند که تاخیر در تصمیم گیری برای افزایش حقوق بازنشستگان به دلیل عدم تصمیم گیری شورای عالی کار در خصوص دستمزد کارگران بوده است که در حال حاضر مزد کارگران هم نهایی و ابلاغ شده، و دولت محترم توجیه دیگری برای تاخیر در تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان ندارد. ضمن اینکه میزان افزایش حقوق این قشر هم باید متناسب با هزینه های آنها باشد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها