کد خبر : 44709

حداقل حقوق دریافتی بازنشستگان 2 میلیون و 850 هزار تومان می شود

حداقل حقوق دریافتی بازنشستگان 2 میلیون و 850 هزار تومان می شود

در این روزهای پر خبر درباره حقوق بازنشستگان، نشست خبری دیروز علی ربیعی سخنگوی دولت هم از این خبرهای خوش خالی نبود. این خبر خوش زمانی بود که آقای ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان از رقم دو میلیون و 850 هزار تومان حداقل دریافتی برای بازنشسته های تامین اجتماعی همچون بازنشستگان کشوری خبر داد.

به گزارش روزنامه خراسان، این گزارش حاکی است، سه روز قبل، شورای عالی کار در نشستی، به بررسی مجدد حقوق 99 کارگران پرداخت که با تغییراتی در حق مسکن و دیگر بخش ها، حقوق کارگران از 21 درصد، با افزایش جدید به حداقل 26 درصد رسید .

 طبق قانون، حقوق بازنشستگان نیز از این رقم باید تبعیت کند که درباره جزئیات آن سازمان تامین اجتماعی تصمیم گیری می کند. حالا سخنگوی دولت این موضوع را با ذکر رقم دو میلیون و 850 هزار تومان روایت می کند. پیش از این، رقم حدود یک میلیون و850 هزار تومان بود.

پرسش خراسان چه بود؟

پرسش ما در این نشست از آقای ربیعی این بود که برنامه دولت برای بررسی مجدد حقوق بازنشستگان تامین ‌اجتماعی اکنون در چه مرحله‌ای است و چگونه پیش می‌رود؟

ربیعی چنین پاسخ داد: معمولا تصمیم‌گیری درباره حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی منوط به حداقل دستمزد شورای عالی کار برای کارگران است و این براساس یکی از مفاد قانون تامین اجتماعی است. بنابراین پس از این که شورای عالی کار حداقل دستمزد را نهایی کرد، میان تشکل‌های بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی مذاکراتی صورت می‌گیرد.

پیش بینی دولت

وی یادآور شد: من امروز (دیروز دوشنبه) با آقای سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و با دوستان تشکل‌ها هم که روابطم همواره به صورت سنتی با آن ها حفظ بوده، مذاکراتی داشتم. ان‌شاءا... به سمت تفاهم پیش خواهیم رفت. البته باید اجازه بدهیم این مسئله نهایی شود ولی پیش بینی می کنم حداقل دریافتی بازنشستگان، دو میلیون و ۸۵۰ هزار تومان تعیین خواهد شد و به سنتی که هر سال عمل می‌کردیم احتمالا امسال نیز عمل خواهیم کرد.

سخنگوی دولت با اعلام این که جلسه در این زمینه احتمالا امروز (دیروز دوشنبه) یا فردا (امروز سه شنبه) یا در نهایت اوایل هفته آینده برگزار می‌شود، گفت: این تفاهم صورت خواهد گرفت و امسال بنا داریم این موضوع را نه تنها به عنوان یک آیتم در نظر بگیریم، بلکه در مسیر همسان سازی حقوق بازنشستگان بحث همسان‌سازی را نیز دنبال کنیم.ربیعی درباره بدهی های دولت به تامین اجتماعی که قرار است در قالب شرکت ها به این سازمان واگذار شود، گفت: شرکت هایی که باید تامین مالی شوند معرفی شده‌اند و این شرکت‌ها باید در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرند. سازمان تامین اجتماعی با آمادگی کامل امسال موضوع همسان‌سازی را دنبال خواهد کرد و ما هم بحث همسان‌سازی را اجرایی خواهیم کرد و این هم به حداقل دستمزد اضافه خواهد شد.

 بازنگری در بن خواربار و حق مسکن

وی ادامه داد: دو پارامتر دیگر هم به آن اضافه می‌شود و درباره بن خواربار و حق مسکن هم در اوایل هفته آینده تجدیدنظر خواهد شد. همچنین برنامه همسان‌سازی قطعی و چارچوب آن نیز آماده شده و به محض اقداماتی در انتقال سهام امسال این را هم خواهیم داشت. سازمان برنامه هم  در این زمینه  اقدام  و شرکت‌ها را مشخص کرده است. برخی از منابع نیز مربوط به خود تامین اجتماعی خواهد بود.

پرداخت یارانه به موالید جدید تغییر نکرده است

وی در بخش دیگری از مطالبش همچنین با اشاره به مصوبه دولت درباره «یارانه موالید جدید» و انتقادهایی که برخی رسانه ها مطرح کرده‌اند، گفت: در این مصوبه نحوه پرداخت یارانه به موالید جدید مانند سال‌های گذشته است و تغییر نمی‌کند و جای نگرانی هم نیست. این خبر حاکی است، دولت هفته قبل در مصوبه ای تصویب کرد که پرداخت یارانه به متولدان جدید با تایید سازمان هدفمندی یارانه ها و در صورت وجود منابع صورت خواهد گرفت.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها