کد خبر : 44708

زمان واریز تسهیلات کرونایی اعلام شد

زمان واریز تسهیلات کرونایی اعلام شد

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار از برداشته شدن شرط حفظ تمام نیروهای کار برای پرداخت تسهیلات کرونا خبر داد و گفت: متقاضیان وام و تسهیلات کرونا از روز شنبه باید به شعبی که در سامانه بیمه بیکاری اعلام کرده مراجعه و تسهیلات خود را دریافت کنند.

به گزارش ایسنا، عیسی منصوری در نشست تشریح جزییات پرداخت تسهیلات کرونا اظهار کرد:تا کنون ۷۵ هزار پرونده در بانک‌های بیست گانه کشور تشکیل و در توافق با بانک مرکزی انتخاب شده است. از روز سه شنبه افراد متقاضی ثبت نام کرده در سامانه که پرونده هایشان به بانک معرفی شده باید به شعبی که خودشان در سامانه معرفی و اعلام کرده اند مراجعه و تسهیلات خود را دریافت کنند.

مساعدت با وام گیرندگان و پرهیز از هرگونه سخت گیری

 وی تصریح کرد: طی رایزنی های صورت گرفته مقرر شد تا در گرفتن ضمانت از افراد تسهیلات و مساعدت لازم صورت گیرد و سختگیری نشود.

معاون اشتغال وزیر کار در ادامه از برداشته شدن شرط حفظ اشتغال تمام نیروهای کار برای  پرداخت وام خبر داد و گفت: پیش از این مقرر شده بود که در صورت حفظ ۹۰ درصد اشتغال تسهیلات کرونا به بنگاهها پرداخت شود که در حال حاضر این شرط برداشته شده و اگر بنگاهی حتی یک نفر را حفظ کرده باشد به ازای نیروی کار شاغل تسهیلات دریافت می کند.

منصوری در عین حال از دستور کار امروز ستاد ملی مقابله با کرونا برای حمایت از کسب و کارها و مشاغل بیمه نشده خبر داد و گفت: در صورت نهایی شدن با همکاری دستگاههای تخصصی مربوطه برای آنها هم ارسال پیامک صورت خواهد گرفت و امکان ثبت نام آنها فراهم شده است.

ثبت نام ۲۲۸ هزار نفر در سامانه کارا

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار تصریح کرد: تاکنون ۲۲۸ هزار نفر از افراد و بنگاهها در سامانه کارا ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۲۶ هزار بنگاه واجد شرایط بوده و ۲۳۸ هزار نفر مشمول حمایت از طریق تسهیلات قرار گرفته اند.

پرداخت وام ۶ میلیون تومانی به رانندگان مسافربری و برون شهری

منصوری به میزان وام و تسهیلات پرداختی اشاره کرد و گفت: در این زمینه سه نوع پرداخت تسهیلات داریم اول وام ۱۶ میلیون تومانی به بنگاههایی که به دستور دولت و به اجبار تعطیل شده اند مثل سینماها که به ازاری هر کارکن ۱۶ میلیون تومان وام به این کسب و کارها پرداخت می شود؛ دوم وام ۱۲ میلیون تومانی به بنگاههای شدیدا آسیب دیده از کرونا که به ازای هر نفر کارکن مبلغ ۱۲ میلیون تومان وام در اختیار واحد کسب و کار قرار می گیرد و سوم، تسهیلات ۶ میلیون تومانی که برای رانندگان مسافری و برون شهری جاده ای درنظر گرفته شده است.

ضمانتهای لازم برای دریافت وام کرونا

وی درباره ضمانتهای دریافتی برای تسهیلات مذکور گفت: طی رایزنی های صورت گرفته برای کسانی که رقم وامشان زیر ۱۶ میلیون تومان باشد تنها سفته یا چک کفایت می کند، برای تسهیلات ۱۶ تا ۴۸ میلیون تومانی سفته با یک ضامن، تسهیلات تا ۱۶۰ میلیون تومان سفته با دو ضامن، تسهیلات ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان سفته با سه ضامن و بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان با عده ای که با بانک توافق می شود تسهیلات در اختیار بنگاه گذاشته می شود.

حمایت از بنگاهای فاقد کد بیمه و نیروی کار بیمه نشده

معاون اشتغال وزیر کار در بخش دیگری از اظهارات خود تعداد بنگاههای آسیب دیده از کرونا را دو میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاه ذکر کرد که در بردارنده حدود ۶ میلیون اشتغال است و افزود: این تعداد بنگاه، یک میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاه دارای کد بیمه هستند و از طریق اطلاعاتی که در تامین اجتماعی داشتیم، آنها را شناسایی و نیروی کار تحت پوشش آنها را احصا کردیم و یک بخش از بنگاهها دارای کد بیمه نیستند و نیروی کار آنها در کارگاه تحت پوشش بیمه نبودند که آنها را به طور جداگانه پیگیری می کنیم و قرار است که امروز در ستاد اقتصادی کرونا نحوه حمایت از این کسب و کارها و بنگاهها بررسی و مشخص شود.

منصوری متذکر شد: از ۶ میلیون نفری که متأثر از کرونا هستند ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر فاقد بیمه و ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیمه شده اند. این افراد چند دسته هستند به این صورت که یا خویش فرما هستند یا رابطه کارکنی-کارفرمایی بین آنها وجود دارد که قابل اثبات نیست و یا رابطه کارکنی-کارفرمایی وجود داد که قابل اثبات است و ما برای حمایت از این افراد دستورالعملی را تهیه و امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب نهایی خواهیم رساند.

حذف شرط حفظ تمام کارگران در بنگاهها

وی در خصوص حذف شرط حفظ تمام کارگران و نیروهای کار در یک بنگاه برای دریافت تسهیلات کرونا توضیح داد: از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاهی که اطلاعات آنها را در اختیار داشتیم پیامک داریم و کارفرمایانی که تمایل داشتند و پیامک را دریافت کرده بودند در سامانه کارا ثبت نام کردند و در این دوره کرونا مشمول وام ۱۲ درصدی می شوند.

منصوری ادامه داد: در ابتدا اصرار ما این بود که بنگاهها نیروی کار خود را حفظ کنند تا وام به آنها تعلق بگیرد ولی در حال حاضر این شرط برداشته شده و اگر بنگاهی با حداقل نیروی کار مشغول کار باشد به ازای تعداد نیروهای شاغل در بنگاه وام می گیرد؛ یعنی اگر کارفرمایی قبلا ۱۰ نفر کارکن داشت با توجه به وام ۱۲ میلیون تومانی، ۱۲۰ میلیون تومان وام دریافت می کند ولی اگر یک نفر را هم حفظ کرده باشد معادل آن یک نفر به او تسهیلات پرداخت می شود.

۱۴ رسته و ۵۵۰ زیر رسته مشمول تسهیلات کرونا

معاون اشتغال وزیر کار خاطرنشان کرد: در حال حاضر با ۱۴ رسته اصلی و ۵۵۰ زیررسته مواجه هستیم که یک میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاه می‌شوند. وزارت کار رسته های اصلی را از ابتدا مورد مطالعه قرار داد تا به ۱۰ رسته رسید و پس از تلفیق آنها با ۱۴ رسته و حدود ۵۵۰ زیر رسته مواجه شدیم که از شیوع ویروس کرونا شدیدا آسیب دیده اند و برخی از این رسته ها در حوزه گردشگری، مراکز اقامتی، رستورانها، اغذیه فروشی ها بودند، برخی آموزشگاههای رانندگی، آرایشگاهها و سالنهای زیبایی، مراکز تولید و فروش صنایع دستی، کیف و کفش، پوشاک، مراکز عرضه آجیل و خشکبار، باشگاهها و مجتمع های ورزشی و تفریحی و حمل و نقل مسافری برون شهری و بین شهری که در این ۱۴ رسته می گنجیدند.

پرداخت تسهیلات کرونا به واحدهای پرورش مرغ مادر و محصولات گلخانه‌ای

وی گفت: در ادامه واحدهای حوزه پرورش مرغ مادر گوشتی، محصولات گلخانه ای و صیفی جات و گیاهان زینتی هم اضافه شده و موسسات خصوصی دارای پروانه از وزارت بهداشت هم مشمول شدند و تا به امروز با کوشش دستگاهها، سیستم بانکی و سازمان تامین اجتماعی و با نقش آفرینی محوری وزارت کار ۲۲۸ هزار واحد  در سامانه کارا ثبت نام کردند و ۱۵۶ هزار واحد کسب و کار واجد شرایط بودند و بخشی از این ها علاوه بر ثبت نام اطلاعاتشان را تکمیل کردند.

دلیل واریز اندک بیمه بیکاری کرونا

منصوری در ادامه در پاسخ به ایسنا در خصوص اینکه واریز بیمه بیکاری کرونا به مشمولان با چه معیاری صورت گرفته و چرا بعضا مبالغ واریزی ناچیز بوده است؟ گفت:علیرغم پیشنهاد وزارت کار نظر سازمان برنامه و بودجه این بود که میزان کار در ماه این افراد در قیاس با فردی که تمام وقت کار می‌کند آن‌قدری نیست که بیمه بیکاری را دریافت کند لذا سازمان برنامه میزان بیمه بیکاری ناشی از کرونا را تعدیل کرد. به گفته وی وزارت کار مایل بود که واریز بیمه بیکاری کرونا به روال قانون بیمه بیکاری صورت گیرد ولی مجموع جمع بندی ها به این سمت رفت که این مقرری بر اساس شرایط کرونا واریز شود چرا که بسیاری از این افراد مجدد به سر کار خود بر می گردند.

تدوین بسته پساکرونا با سه سناریو

معاون اشتغال وزیر کار در پایان از تدوین برنامه پساکرونا خبر داد و گفت: بنا به نظر رئیس جمهور و وزیر کار مبنی بر تدوین یک بسته حمایت از کسب و کار برای دوران پساکرونا، بررسی‌های لازم را انجام داده ایم و دوران پسا کرونا را در سه سناریو تعریف کرده ایم، سناریوی اول این است که واحدهای اقتصادی همراه با رونق به حالتی بهتر از حالت قبل از کرونا برگردند؛ سناریوی دوم پیش بینی یک دوره افول و سپس بازگشت سریع به رونق است و سناریوی سوم بازگشت به روال قبل اما درگیر شدن دوباره با کرونا است که ما بر اساس این سه سناریو ۱۱ مؤلفه در قالب برنامه پساکرونا تدوین کردیم که به محص تصویب اطلاع رسانی خواهیم کرد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها