کد خبر : 44697

افزایش حداقل 26 درصدی حقوق بازنشستگان

افزایش حداقل 26 درصدی حقوق بازنشستگان

جلسه شورای عالی کار شنبه شب گذشته برگزار و سرانجام تکلیف حقوق کارگران طی امسال مشخص شد که در پی آن بازنشستگان تامین اجتماعی نیز باید در انتظار مشخص شدن میزان افزایش حقوق باشند و البته این رقم برای حداقلی بگیران نباید کمتر از 26 درصد باشد.

به گزارش روزنامه خراسان، شورای عالی کار برای تجدید نظر در تعیین حقوق کارگران شنبه شب گذشته تشکیل جلسه داد و در این نشست حق مسکن کارگری از ۱۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت؛ در عین حال مبلغ حق سنوات که تا پیش از این، ۱۷۵ هزار تومان بود به ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافت  و ۷۵ هزار تومان تفاوت آن به حداقل دستمزد افزوده شد؛ با این حساب، حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۹، ۲۶ درصد افزایش یافت.

با این حال بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز منتظرند ببینند رقم افزایش حقوق آنان در سال جاری چقدر خواهد بود و این رقم چه زمانی در هیئت دولت به تصویب می رسد.

افزایش حداقل 26 درصدی حقوق بازنشستگان

علی خدایی عضو شورای عالی کار روز گذشته در گفت و گو با خراسان درباره تعیین میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری اظهار کرد: تعیین حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بر عهده هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی است و بر عهده شورای عالی کار نیست.

وی افزود: میزان حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پس از تصویب در هیئت مدیره این سازمان، برای تصویب نهایی به هیئت وزیران ارسال می شود.

خدایی ادامه داد: ارتباطی میان حقوق کارگران شاغل و بازنشستگان تامین اجتماعی وجود دارد که حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نباید کمتر از حداقل حقوق کارگران شاغل باشد.

این عضو شورای عالی کار با بیان این که هر اتفاقی برای حقوق کارگران بیفتد بر حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز موثر است، اضافه کرد: با توجه به این که حداقل حقوق کارگران طی سال جاری 26 درصد افزایش یافته است، حقوق بازنشستگان حداقل بگیر نیز دست کم  26 درصد باید افزایش یابد.

وی ادامه داد: با توجه به مصوبه اخیر شورای عالی کار، مجموع حقوق و مزایای کارگران که مشمول بیمه می شود، بیش از 40 درصد افزایش یافته و طبیعی است که سازمان تامین اجتماعی می تواند از محل این حق بیمه، حقوق بازنشستگان را افزایش دهد.

خدایی خاطرنشان کرد: اکنون نوبت کانون های بازنشستگی است تا چانه زنی برای افزایش بیش از 26 درصدی حقوق بازنشستگان را آغاز کنند.

وی افزود: در جلسه شنبه شب شورای عالی کار درباره حقوق بازنشستگان اعلام کردیم که باید یا حداقل مزد یا بن و حق مسکن افزایش یابد.

او ادامه داد: در قانون بودجه حداقل حقوق بازنشستگان، دو میلیون و 800 هزار تومان ذکر شده است.

این عضو شورای عالی کار با اشاره به این که هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی پیش از این، پیشنهاد افزایش 21 درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را برای وزارت کار ارسال کرده بود که الان باید حداقل به 26 درصد اصلاح شود، افزود: طبق قانون، حداقل میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی طی امسال برای افرادی که حداقلی بگیر هستند، 26 درصد است و تامین اجتماعی بیش از این رقم می تواند حقوق بازنشستگان را افزایش دهد.

وی ادامه داد: الان وقت آن است که کانون های بازنشستگان دوباره برای افزایش حقوق بازنشستگان مذاکره کنند.

امیدواری برای اعمال افزایش حقوق تا پایان خرداد

عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی نیز دیروز در گفت و گو با خراسان درباره زمان تشکیل جلسه برای تصمیم گیری درخصوص میزان افزایش حقوق بازنشستگان اظهار کرد: مقرر شده این موضوع معطل هیئت امنا نماند و شخص مدیرعامل و هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی و کانون های بازنشستگان با هماهنگی دبیر هیئت امنای این سازمان و وزیر کار، پیشنهاد خود درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان را برای تصویب به هیئت وزیران ارسال کنند.

اکبر شوکت افزود: امیدواریم با همت سازمان تامین اجتماعی، افزایش حقوق بازنشستگان تا پایان خرداد اعمال شود.

با تصویب شورای عالی کار و در صورت تصویب نهایی هیئت دولت انجام می شود

رشد 12 درصدی حداقل مزد کارگران از تیرماه

شورای عالی کار در آخرین جلسه خود با اعمال تغییراتی در حداقل مزد و بن مسکن کارگران، حداقل دریافتی کارگر مجرد بدون سابقه را به دو میلیون و 600 هزار تومان افزایش داد که نسبت به مصوبه قبلی که هم اکنون اجرایی می شود 12 درصد بیشتر است. به این ترتیب رشد حداقل مزد سالانه نسبت به سال قبل به حدود 44 درصد می رسد. مصوبه جدید شورای عالی کار برای تصویب نهایی به هیئت وزیران ارسال شده و در صورت تصویب از ابتدای تیرماه اجرایی خواهد شد.به گزارش خراسان و بر اساس اظهارات وزیر کار و نمایندگان کارگری، به طور کلی سه تغییر در مصوبه دستمزد برای اعمال از تیرماه انجام شده است: حداقل مزد روزانه با رشد 75 هزار تومانی از یک میلیون و 835 هزار تومان به یک میلیون و 910 هزار تومان در ماه (ماه 30 روزه) رسیده است. حق مسکن از 100 به 300 هزار تومان رسیده و پایه سنوات ماهانه هم از 175 هزار تومان در مصوبه قبلی به 100 هزار تومان کاهش یافته است. حق اولاد هم متناظر با رشد پایه حقوق حدود 5 درصد رشد کرده و به 191 هزار تومان به ازای هر فرزند رسیده است.به این ترتیب حداقل دریافتی کارگر مجرد بدون سابقه 275 هزار تومان نسبت به مصوبه قبلی رشد می کند. اما با توجه به کاهش 75 هزار تومانی پایه سنوات، رشد دستمزد برای کارگران دارای سنوات حدود 200 هزار تومان است. تمام تغییرات نسبت به مصوبه اولیه سال 99 محاسبه شده است و رشد دستمزد از تیرماه امسال نسبت به سال 98 بیشتر از موارد فوق است. مثلا حداقل دریافتی کارگر ساده بدون سابقه از یک میلیون و 806 هزار تومان در سال قبل به دو میلیون و 610 هزار تومان رسیده که حدود 804 هزار تومان معادل 44 درصد رشد دارد. جزئیات مربوط در جدول زیر ارائه شده است.

وزیر کار در خاتمه جلسه شورای عالی کار اعلام کرد که تصمیم افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران با حضور اعضای دولتی، کارگری و کارفرمایی شورا گرفته شد و این مصوبه برای تایید اجرایی شدن باید به هیئت وزیران ارسال  شود. شریعتمداری ضمن اشاره به کاهش پایه سنوات و رشد حداقل مزد ابراز امیدواری کرد که نتایج این دو تصمیم در شورای عالی کار، در سال جهش تولید به ایجاد شرایط مطلوب کار و تولید در کشور کمک کند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها