کد خبر : 44574

از حذف وزیر ورزش تا ورود دایی و مهدوی‌کیا به انتخابات فدراسیون

از حذف وزیر ورزش تا ورود دایی و مهدوی‌کیا به انتخابات فدراسیون

نسخه جدید اساسنامه فدراسیون فوتبال با تغییرات مد نظر فیفا آماده ارسال است و تغییرات خوب و مفیدی در آن مشاهده می شود.

به گزارش ایلنا، اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال که از زمان جدایی تاج از مجموعه و تدارکات برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون از سوی فیفا مطرح شد به دلیل طولانی شدن پروسه و نگرانی‌های فدراسیون جهانی فوتبال فاصله‌ای تا ایجاد یک بحران بزرگ برای فوتبال ایران و رفتن به سمت تعلیق نداشت ولی همین موضوع ظاهراً باعث شده انجام اصلاحات مورد نظر سرعت بیشتری گرفته و در نهایت نسخه‌ای که به نظر می‌رسد تمام موارد مد نظر فیفا در آن لحاظ شده آماده ارسال شده است و به گفته مهدی محمد نبی دیگر جای نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

با وجود اینکه مسئولان فدراسیون اعلام کردند نسخه نهایی اساسنامه اصلاح شده را پس از تایید از سوی فیفا در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند ولی توضیحاتی از سوی دبیرکل فدراسیون در مورد این تغییرات داده شده و به نظر می‌رسد تغییراتی اساسی و کارگشا را در اساسنامه جدید شاهد هستیم که بدون شک فوتبال ما را به سمت بهتر شدن پیش خواهد برد و در اینجا به برخی از مهم‌ترین تغییرات اشاره می‌کنیم:

حذف نماینده دولت

مهمترین حساسیت فیفا در سال‌های اخیر، حفظ فوتبال به عنوان یک NGO یا نهاد غیر دولتی در کشورهای مختلف بوده و همیشه شاخک‌های فدراسیون جهانی نسبت به دخالت دولت‌ها در فوتبال کشورهای مختلف تیز بوده و هرجا شائبه‌ای از این موضوع هم دیده شده، مسئولان فیفا به سرعت وارد عمل شدند. عمده‌ترین ایراد اساسنامه قبلی که مصوب سال 90 بود و مورد تایید فیفا قرار نگرفت، نقش پررنگ وزیر ورزش و جوانان و اشخاصی که انتصابشان عهده دار است بود و حالا در اساسنامه جدید این نقش حذف یا به عنوان دیگر به حداقل خودش رسیده است و این موضوع فدراسیون را بیش از پیش به سمت استقلال خواهد برد و از این پس وزیر ورزش و معاونانش در مجمع فدارسیون فوتبال و انتخابات حق رای نخواهند داشت.

مجوز ورود به دایی و مهدوی‌کیا

قوانین شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون هم دستخوش تغییرات مثبتی شده است به این شکل که در اساسنامه ارائه شده قبلی سابقه مدیریتی 10 ساله را برای ریاست فدراسیون در نظر گرفته بودند که در اصلاح جدید حذف شده است و بر این اساس بازیکنانی که سابقه ملی بالایی دارند اما سابقه مدیریت ندارند هم می‌توانند برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال ثبت نام کنند. البته تعداد بازی ملی این بازیکنان باید حدود 100 بازی برای تیم ملی کشورشان باشد. یعنی افرادی مثل علی دایی و مهدی مهدوی‌کیا می‌توانند شانسشان را برای ورود به هیات رئیسه یا ریاست فدراسیون فوتبال امتحان کننند.

داوران هم می‌توانند بیایند

تغییر دیگر اساسنامه موردی است که برای جامعه داوری اتفاق خوشحال کننده‌ای است چرا که پیش از این داوران اجازه ثبت نام برای ریاست فدراسیون فوتبال را نداشتند که در اصلاحات جدید این حق هم برای داوران در نظر گرفته شده است که مثل سایرین بتوانند برای انتخابات ریاست فدراسیون ثبت نام کنند. البته این بخش شامل داورانی می‌شود که تجربه بین المللی بالایی داشته باشند.

انتصاب ارکان قضایی در مجمع

یکی از بزرگترین ایرادهایی که فیفا به اساسنامه فدراسیون فوتبال گرفته بود، انتصابی بودن ارکان قضائی فدراسیون توسط رئیس بود که در اصلاح جدید این ارکان شامل اعضای کمیته انضباطی، کمیته استیناف، کمیته اخلاق و کمیته حسابرسی توسط مجمع انتخاب خواهند شد.

حذف شرط 10 امضا برای کاندیداتوری

یکی از اشکالات عمده اساسنامه قبلی که به نوعی قدرت و نفوذ غیر مستقیم وزارت ورزش در آن را موجب می‌شد، شرط دشوار جمع آوری 10 امضا برای تایید صلاحیت کاندیدا بود که در اساسنامه جدید این تعداد امضا از شروط خارج شده و به 6 امضا رسیده که کار را برای ورود نامزدها راحت تر می‌کند.

نتیجه‌گیری:

به نظر می‌رسد اولیتماتوم غیر مستقیم و غیر رسمی که به مسئولان فدراسیون فوتبال داده شده (با وجود تکذیب دبیرکل فدراسیون) باعث شده تغییرات اساسنامه به سمت تبدیل شدن به آنچه مد نظر فیفاست سرعت و جدیت بیشتری به خودش بگیرد و تغییرات اساسی و کارگشا در آن شاهد باشیم که اگر مورد تایید فدراسیون جهانی واقع شود بدون شک ثمرات مثبتی برای فوتبال ایران به همراه خواهد داشت و کمرنگ شدن نقش دولت در فوتبال به سود این رشته ورزشی پرطرفدار است و باید منتظر باشیم تا ببینیم واقعاً نگرانی‌های فیفا به طور کامل در اصلاحیه جدید برطرف شده یا همچنان اشکالاتی به آن وارد خواهند کرد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها