کد خبر : 44454

همه چیز درباره تهدید جدی فیفا و شایعه تعلیق فوتبال ایران


همه چیز درباره تهدید جدی فیفا و شایعه تعلیق فوتبال ایران

فیفا فقط سعی می‌کند حقایق را آن طور که هست به ما نشان بدهد. اگر بحث تعلیق به میان می‌آید فقط به خاطر این است که بفهمیم در این فوتبال هیچ کار خاصی انجام ندادیم و در کجا قرار گرفته‌ایم.

به گزارش خبرورزشی، این برای نخستین بار نیست که فدراسیون جهانی فوتبال از مقر خود، فوتبال ایران را تهدید به تعلیق می‌کند. ما یک بار طعم تعلیق را در سال ۱۳۸۶ پس از برکناری محمد دادکان از ریاست فدراسیون فوتبال چشیدیم.

در سال‌های بعد نیز هر بار به بهانه‌ای چماق تعلیق بالای سر این فوتبال بود؛ اما با این همه هرگز به دنبال ایجاد زیرساخت‌های لازم و عمل به قوانین صریح فیفا نبودیم.

به نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا که برای بازرسی به ایران سفر می‌کردند، آمارهای غلط و مدارک جعلی دادیم و به عبارت بهتر، دروغ گفتیم تا فقط برای مدتی از شر قوانین جهانی فوتبال خلاص شویم.

لیگ را حرفه‌ای کردیم اما نه صدا‌و‌سیمای دولتی می‌توانست حق پخش را در یک مسیر صحیح بپردازد، نه قانون کپی‌رایت در هیچ زمینه‌ای وجود داشت.

درآمد باشگاه‌های دولتی نیز کاملا مشخص بود که از چه کانالی سرازیر می‌شود. در نتیجه ما از واقعیت‌ها خبر داشتیم اما آت و آشغال‌های خانه فوتبال را به ناچار زیر فرش پنهان کردیم تا مثلا آداب حرفه‌ای‌گری را رعایت کرده باشیم.

حالا ما صاحب چه فوتبالی هستیم؟

مشتی باشگاه های بدهکار و ورشکسته روی دست مدیران باقی مانده؛ لیگی که سر و شکل حرفه‌ای دارد اما عملا تیم‌های خصوصی در آن به ندرت پیدا می‌شوند. هیچ نشانه‌ای از تاسیسات حرفه‌ای از جمله ورزشگاه‌ها و زمین‌های تمرین مخصوص فوتبال در اینجا دیده نمی‌شود. درآمدها از کانال‌های دولتی است و فیفا به خوبی می‌داند دلیل شباهت زیاد کمیته انضباطی این ارگان جهانی به دادگستری، پرونده‌هایی است که بازیکنان و مربیان خارجی علیه فوتبال ایران تشکیل داده‌اند.

ایرادهای ماهیتی به اساسنامه فدراسیون فوتبال فقط یک روی سکه است؛ آن روی سکه حقایق محض فوتبال ایران است که ما سال‌هاست روی صورتش ماسک زده‌ایم تا از آشکار شدنش جلوگیری کنیم. باید به این باور رسید که مسئله این نیست عینک بدبینی را از روی چشم برداریم و همه چیز را در فوتبال کشور، گل و بلبل ببینیم! ما که می‌دانیم در این فوتبال چه خبر است؟ پس از این تهدید جدی فیفا دلخور نشویم و ادای آن‌هایی که قلب‌شان شکسته را درنیاوریم.

شاید حتی تعلیق تحمیلی فیفا هم چیزی را در فوتبال ایران درست نکند؛ ما قرار نیست فوتبالی شبیه قطر داشته باشیم. شاید هرگز قرار نیست صاحب کمپ فوق‌العاده‌ای مانند اسپایر شویم که بهترین تیم‌های دنیا در آنجا اردو می‌زنند یا هیچ وقت میزبانی جام جهانی را مثل قطری‌ها به ما نمی‌دهند. ما خیلی خوب جایگاه امروزی‌مان را در فوتبال دنیا می‌دانیم. فیفا فقط سعی می‌کند حقایق را آن طور که هست به ما نشان بدهد. اگر بحث تعلیق به میان می‌آید فقط به خاطر این است که بفهمیم در این فوتبال هیچ کار خاصی انجام ندادیم و در کجا قرار گرفته‌ایم؛ همین!

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها