کد خبر : 4353

نظام رتبه بندی معلمان دقیقا چیست؟

نظام رتبه بندی معلمان دقیقا چیست؟

این لایحه به منظور ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقای شایستگی های حرفه ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راستای ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی آنان تهیه شده است.

با این نظام، رتبه های حرفه ای برای طبقه بندی معلمان در نظر گرفته می شود و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شغل و شاغل و در نتیجه حقوق و مزایا برای آنان لحاظ می‌ شود.

با این مصوبه اکنون لایحه نظام رتبه بندی معلمان در انتظار سپری کردن مرحله دیگری در هیات وزیران است تا پس از تصویب نهایی در اختیار نمایندگان ملت قرار گرفته و به سرانجام روشنی برسد و در ردیف قوانینی قرار گیرد که اجرای آن قطعی خواهد بود.

تصویب این لایحه در کمیسیون دولت با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه کشور روزنه امیدی برای فرهنگیان گشود و وعده سید محمد بطحایی که ۹ آبان ماه اعلام کرده بود مهم ترین اقدامی که برای معیشت معلمان در دستور کار قرار داده ایم طرح رتبه‌بندی است و به زودی این طرح در اختیار مجلس قرار می گیرد، محقق شد.

اکنون باید در انتظار گام دیگری از سوی دولتمردان در هیات وزیران باشیم تا با نهایی کردن رتبه بندی معلمان، این لایحه را به نمایندگان مجلس بسپارند. پیش از این اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از وزیر آموزش و پرورش خواسته بودند با جدیت طرح رتبه بندی معلمان را در دولت پیگیری کند تا با توجه به اینکه پیش نویس بودجه سال ۹۸ در حال آماده شدن است، لایحه رتبه بندی معلمان زودتر به صحن علنی مجلس آمده و تصویب شود تا بتوان اعتبارات مناسبی را در بودجه سال ۹۸ برای اجرایی شدن این طرح پیش بینی کرد.

نظام رتبه بندی معلمان چیست؟

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تدوین آن مدت ها زمان برده بود آذر سال ۱۳۹۰به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رییس جمهوری وقت ابلاغ شد. در مقدمه این سند آمده است: در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش کوشش شده با الهام گیری از اسناد بالادستی و بهره گیری از ارزش های بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی تبیین شود.

این سند مشتمل بر ۷ فصل و ۱۳۱ راهکار ذیل چشم انداز سال ۱۴۰۴ تنظیم شده و در زمان تنظیم مدل سه گام برای اجرای آن تصور شد؛ گام نخست تدوین سند و نقشه راه، گام دوم زمینه سازی برای اجرای سند و گام سوم اجرای احکام سند است. فصل ششم از این سند به ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه ‌ای منابع انسانی با تأکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم می پردازد و به طور مشخص هدف ۱۰ و راهکار عملیاتی ۱۰/۲ مقرر می دارد: استقرار نظام سنجش صلاحیت‌ های عمومی، تخصصی و حرفه ‌ای، تعیین ملاک‌ های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان براساس نظام معیار اسلامی.

بنابراین آموزش و پرورش از همان سال به تدوین طرح رتبه بندی معلمان همت گذاشت و لایحه ای اوایل تابستان سال ۹۲ توسط دولت به مجلس ارائه شد که بر اساس آن معلمان با در نظر گرفتن معیارهایی در چهار گروه طبقه بندی و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین می شد.

این طرح پس از بررسی به دلیل برخی اشکالات توسط مجلس به دولت بازگردانده شد و نمایندگان مشخص شدن منابع مالی برای اجرای آن را خواستار شدند. در ادامه بررسی طرح، مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند طرح رتبه بندی معلمان نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی ندارد؛ از این رو پس از کش و قوس ها درباره این لایحه، با هدف افزایش انگیزه همکاران فرهنگی و ارتقای شایستگی های حرفه ای معلمان در آخرین جلسه هیات دولت ۲۷ اسفند ۹۳ در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسید.

بر این اساس مرحله اول طرح رتبه ‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد و طی آن حقوق فرهنگیان میانگین تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت. با وجود این برای اعتباربخشی بیشتر و قانونی بودن اجرا و تامین اعتبار این طرح در قانون برنامه ششم توسعه (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰)، دولت مکلف شد طرح رتبه‌بندی را در مرحله نهایی در قالب یک لایحه تهیه کرده و به مجلس ارائه دهد. اکنون که کمیسیون امور اجتماعی دولت بررسی های خود را کامل کرده و نظر مثبت نسبت به نظام رتبه بندی معلمان دارد به نظر می رسد هر چه سریع تر هیات وزیران وارد عرصه شده و گام بعدی را بردارند تا این طرح هم سهمی از بودجه ۹۸ از آن خود کند و پشت درهای بهارستان نماند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها