کد خبر : 43454

نکات مهم برای ورثه مشمولان فوت شده سهام عدالت

نکات مهم برای ورثه مشمولان فوت شده سهام عدالت

از میان حدود ۴۹ میلیون مشمول سهام عدالت، بیش از دو میلیون مشمول، دیگر در قید حیات نیستند و طبق قانون، سهام عدالت این افراد به ورثه قانونی آن‌ها تعلق می‌گیرد. این موضوع در این روزها که بحث آزادسازی سهام عدالت مطرح است، اهمیت بیشتری یافته و ورثه متوفیانی که مشول سهام عدالت بودند باید حتما نکاتی را در این راستا بدانند.

به گزارش ایسنا، طبق آخرین آمار ۴۹ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۷۴۱ نفر مشمول سهام عدالت هستند که از این تعداد ۴۶ میلیون و ۵۶۷ هزار و ۳۴۹ نفر در قید حیات هستند. بر این اساس وراث مشمولینی که در قید حیات نیستند در صورتی می‌توانند از این طرح استفاده کنند که فرایند انتقال را انجام داده باشند. درواقع سهام عدالت مانند سایر دارایی‌ها بر اساس ورقه انحصار وراثت به نام وراث خواهد شد.

این مباحث درحالی مطرح می شود که چندی پیش اعلام شد براساس تصمیم‌گیری جدید سازمان خصوصی‌سازی، انتقال سهام عدالت افراد متوفی به وراث متوقف شده است. توضیحی که در مورد این توقف داده شد این بود که  از زمانی که بحث آزادسازی سهام عدالت مطرح شد لازم بود تا در یک مدت زمان معین تعداد مشمولین را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار اعلام شود و شرکت مذکور براساس تعداد اعلام شده باقی اقدامات را در دستور کار قرار دهد.

بنابراین اگر  انتقال سهام عدالت افراد متوفی متوقف نمی شد،   زمانی که وارث افراد متوفی به سامانه مراجعه می‌کردند تعداد افرادی که به شرکت سپرده گذاری اعلام شده بود تغییر می کرد. به همین دلیل برای جلوگیری از مشکلات احتمالی این اقدام به صورت موقت متوقف شد  تا پروژه آزادسازی سهام عدالت به اتمام برسد و بعد از آن وراث می‌توانند ظرف یک یا دو ماه آینده اقدامات قانونی را با مراجعه به دفاتر پیشخوان انجام دهند و بعد از طریق شرکت سپرده‌گذاری انتقال سهام آنها انجام خواهد شد.

البته افرادی که در حال حاضر نمی توانند روش مدیریت خود را از طریق سامانه انتخاب کنند به صورت اتوماتیک روش غیرمستقیم برای آنها انتخاب می‌شود اما بعد از انجام اقدامات مربوط به آزادسازی، وراث متوفی می‌توانند به میزان سهم‌الارث خود سهام عدالت را به نام بزنند.

به عبارت دیگر روش غیرمستقیم آزادسازی سهام عدالت برای مشمولان متوفی که کار انحصار وراثت آن ها انجام نشده است انتخاب می شود و وراث می توانند اقدامات انحصار وراثت را بعد از نهم خرداد انجام دهند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها