کد خبر : 43193

مدارس از ۲۷ اردیبهشت آماده بازگشایی هستند؟

مدارس از ۲۷ اردیبهشت آماده بازگشایی هستند؟

معاون وزارت آموزش و پرورش گفت:اگر وزارت بهداشت بحث سلامت دانش‌آموزان در صورت فعالیت مجدد مدارس را تأیید کند وظیفه ما ارائه آموزش به دانش‌آموزان است.

به گزارش تسنیم، احتمال بازگشایی مدارس در شهرهای کم خطر یا به اصطلاح سفید از 27 اردیبهشت مطرح است.

وزیر‌ آموزش وپرورش در این باره گفته است: "در جلسه اخیر ستاد ملی مبارزه با کرونا مأموریتی از سوی رئیس‌جمهور به وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت بهداشت و درمان و وزارت کشور داده شد که در مناطقی که مناطق کم‌خطر یا سفید نامیده شده موضوع بازگشایی مدارس را مورد بررسی قرار دهند و با در نظر گرفتن مخاطرات موجود و وضعیت سلامت دانش آموزان، گزارش نهایی را در جلسه آینده ستاد کرونا ارائه دهند تا در مورد آن تصمیم‌گیری شود‌.با توجه به وضعیت شیوع کرونا در استان‌های مختلف، ممکن است در بعضی از استان‌ها مدارس بازگشایی شوند و در برخی دیگر همچنان بسته بمانند. هم‌اکنون بیش از 130 شهرستان به‌عنوان مناطق کم‌خطر هستند و قطعاً اگر بازگشایی تصویب شود مدارس این شهرستان‌ها بازگشایی خواهد شد".

اما اگر قرار بر بازگشایی مدارس در 130 شهرستان باشد، آموزش و پرورش آمادگی رعایت فاصله گذاری اجتماعی و حفظ سلامت دانش‌آموزان را دارد؟

هم‌اکنون یکی از نگرانی‌های اصلی در بحث بازگشایی مدارس، تراکم بالای کلاس‌های درس و حضور دانش‌آموزان در نیمکت‌های سه نفره در کنار هم است که عملا امکان رعایت فاصله 1.5 تا 2 متری را ممکن نمی‌کند؟

 نگرانی‌هایی نیز از سوی والدین به ویژه گروهی که دانش‌آموز دبستانی دارند، مطرح است که در صورت بازگشایی مدارس آیا امکان رعایت موارد بهداشتی و از سوی دیگر حفظ فاصله گذاری اجتماعی از سوی این گروه از کودکان وجود دارد؟ حتی اگر نگران کلاس‌های درس هم نباشیم، در ساعات زنگ تفریح و حضور دانش‌آموزان در کنار هم چگونه می‌توان سلامت آنها را تضمین کرد؟

البته برخی نظرات نیز مطرح می‌شود که در صورت بازگشایی مدارس، دانش‌آموزان تقسیم شده و در دو گروه روزهای زوج و فرد البته با میزان ساعت کمتر به مدرسه بیایند.

همچنین نگرانی‌های جدی درباره وقفه آموزشی در مناطق روستایی و عشایری و آسیب به دانش‌آموزان این مناطق مطرح است. البته با همت معلمان و بازگشایی مدارس در این مناطق که به دلیل تعداد جمعیت کم دانش‌آموزان امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی وجود دارد، جریان آموزش حضوری در  جریان است.

آموزش و پرورش آماده است؟

در همین رابطه رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه آیا مدارس 130 شهرستان از 27 اردیبهشت آماده بازگشایی هستند به تسنیم گفت: تصمیم گیری نهایی در این‌ باره در سطح ستاد ملی کرونا گرفته می‌شود. اگر وزارت بهداشت بحث سلامت دانش‌آموزان در صورت فعالیت مجدد مدارس را تأیید کند وظیفه ما ارائه آموزش به دانش‌آموزان است.

وی افزود: ما برای هر دو شرایط بازگشایی مدارس یا ادامه تعطیلات آماده هستیم، اگر تصمیم ادامه تعطیلات باشد از طریق آموزش‌های تلویزیونی و فضای مجازی روند آموزش دانش‌آموزان و برگزاری امتحانات را پیگیری خواهیم کرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر هم وزارت بهداشت تأکید کند که مخاطره‌ای وجود ندارد و مدارس امکان بازگشایی دارند، این کار را انجام می‌دهیم و در اینباره باید پروتکل‌های لازم از سوی وزارت بهداشت به آموزش و پرورش ارائه شود. تشخیص این موضوع وظیفه تخصصی وزارت بهداشت است.

حکیم زاده در پاسخ به این پرسش که بألاخره آموزش و پرورش از وضعیت مدارس و امکانات خود بیشتر آگاه است مثلاً آیا امکان رعایت فاصله گذاری در کلاس‌های درس پرجمعیت وجود دارد؟ مطرح کرد: ما بازخوردها و امکان آسیب‌ها را ارائه می‌دهیم اما تصمیم نهایی توسط وزارت بهداشت گرفته می‌شود.

همچنین مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در اینباره گفت: وزارت بهداشت، کشور و آموزش وپرورش جلساتی را برگزاری می‌کنند و نتایج بررسی‌های کارشناسی آنها درباره امکان بازگشایی مدارس به ستاد ملی کرونا اعلام می‌شود تا در آنجا تصمیم نهایی گرفته شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها