کد خبر : 43045

آخرین اخبار از جزئیات پرداخت وام به صنوف آسیب دیده از کرونا

آخرین اخبار از جزئیات پرداخت وام به صنوف آسیب دیده از کرونا

نائب رئیس اتاق اصناف گفت: تا ۲۰ اردیبهشت میزان پرداخت تسهیلات به بنگاه های آسیب دیده از کرونا مشخص می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، درستی نائب رئیس اتاق اصناف در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص تسهیلات حمایتی به اصناف آسیب دیده از کرونا تصریح کرد: از زمان شیوع کرونا تاکنون حدود سه ماه گذشته و بسیاری از اصناف و تولیدکنندگان با مشکلات متعددی مواجه هستند. مسئولان باید هرچه سریعتر پاسخگو باشند.

او ادامه داد: مقرر شده  ۷۵ هزار میلیارد تومان  اعتبار حمایتی در بحث کرونا اختصاص یابد که ۲۵ هزار میلیارد آن مربوط به وام یک میلیون تومانی می شود. باید مشخص کنند از ۵۰ هزار میلیارد تومان باقی مانده چقدر سهم اصناف است تا برای این موضوع برنامه ریزی مناسب داشته باشیم.

صنوف آسیب دیده از کرونا کدامند؟

درستی با اشاره به اینکه در فاز اول پرداخت تسهیلات حمایتی ۱۳ رسته اصناف  وام دریافت می کنند گفت: تالارهای پذیرایی، قهوه خانه ها، رستوران ها، آرایشگاه های مردانه و زنانه از جمله این صنوف هستند. همچنین تولیدکنندگان پوشاک بزرگترین ضرر را در این دوران دیده اند.

او افزود: به کارگاهایی که حق بیمه اسفند و فروردین و اردیبهشت را پرداخت کرده باشد تسهیلات تعلق می گیرد.

این مقام مسئول گفت: تا ۲۰ اردیبهشت میزان پرداخت تسهیلات به بنگاههای آسیب دیده از کرونا مشخص می شود.

او تاکید کرد: در پرداخت تسهیلات و عمل به وعده های داده شده باید سرعت به کار بدهند تا اعتماد اصناف کم نشود.

میزان تسهیلات به ازای هر فرد شاغل چقدر است؟

در ادامه برنامه ازوجی مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار در ارتباط تلفنی گفت: این تسهیلات حمایتی به یک میلیون کسب و کار آسیب دیده از کرونا که ۳ میلیون شاغل بیمه شده دارند پرداخت می شود. 

او ادامه داد: جلسه‌ای روز گذشته به دعوت بانک مرکزی با موسسات داشتیم تا وحدت رویه در پرداخت‌ها ایجاد شود و در زمان پرداخت‌ها مشکلی ایجاد نشود.

ازوجی با بیان اینکه مبنای پرداخت تسهیلات بیمه افراد شاغل است گفت: مبنای پرداخت تسهیلات شاغل بودن افراد  به استناد اینکه نیروی کار تعدیل نشود است  و باید اطلاعات بیمه شدگان در فروردین ماه ۹۹ در اختیار قرار گیرد . مبنا این خواهد بود که فرد آبان و آذر و دی ماه سال قبل (۹۸) فعالیت داشته است و متوسط شاغلین در نظر گرفته خواهد شد.

بنگاه های تعطیل شده در ایام کرونا به ازای هر فرد شاغل ۱۶ میلیون تومان تسهیلات می گیرند

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در فاز بعدی حمایت از مشاغل‌ غیررسمی نیز عملیاتی خواهد شد تصریح کرد: مبنای پرداخت تسهیلات به این صورت است که بنگاه‌هایی که در این ایام به اجبار تعطیل شده اند به ازای هر فرد بیمه شده ۱۶ میلیون تومان دریافت می کنند و به واحد‌های کسب و کاری که تعطیل نشده اند به ازای هر فرد شاغل به کار ۱۲ میلیون تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد.

او افزود: زمان بازپرداخت از مهر امسال و با سود ۱۲ درصد و به مدت ۲ سال خواهد بود.

ازوجی  گفت: این حمایت‌ها مشروط به حفظ اشتغال خواهد بود و از ۱۳ رسته نزدیک به ۵۵۰ زیردسته اعلام شده و دستگاه‌های مرتبط نیز اضافه شده است.

زنجیره تامین مواد اولیه تولید قطع شده است

روغنی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی در ارتباط تلفنی گفت: با توجه به آسیب‌های جدی کووید ۱۹ به اقتصاد کشور اعداد مختلف و متنوعی برای پرداخت تسهیلات حمایتی به کارآفرینان و تولیدکنندگان اعلام شده است.

او ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۲ ماه است که اصناف مختلف به دلیل کرونا با مشکلات متعددی مواجه شده اند اما هنوز حمایت ها عملیاتی نشده است. به نظر می‌رسد تسهیلات بیشتر در مرحله وعده و وعید باشد تا پرداخت.

روغنی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات صنوف مربوط به ۴ ماه آینده می شود چراکه اکنون  زنجیره تامین مواد اولیه  واحدهای تولیدی به دلیل نبود سرمایه اولیه و مشکلات حمل و نقل قطع شده است. هرچه سریعتر باید حمایت های وعده داده شده عملیاتی شود تا تولیدکنندگان در ماه های آینده با مشکلات جدی مواجه نشوند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها