کد خبر : 42773

صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF چیست و چه زمانی عرضه می شود؟

صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF چیست و چه زمانی عرضه می شود؟

صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله یا به اختصار ETF‌ های دولتی از تاریخ ۱۴ اردیبهشت تا ۳۱ اردیبهشت عرضه می‌شود که هر شخص حقیقی می‌تواند این سهام را بخرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان, وزارت امور اقتصادی و دارایی قصد دارد به نمایندگی از دولت باقی مانده سهام خود را در چند بانک و بیمه مطرح واگذار کند. واگذاری ها به گونه ای است که هر شخص حقیقی می تواند این سهام را بخرد.

طی چند روز گذشته وزارت امور اقتصادی و دارایی طی اطلاعیه‌ای فراخوان واگذاری  پذیره ‌نویسی واحد‌های سرمایه‌ گذاری صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله ( ETF ) واسطه‌گری مالی یکم را منتشر کرد.

پذیره ‌نویسی واحد‌های این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) از طریق کارگزاری ‌های بورس و سامانه‌‌های آنلاین معاملاتی و درگاه ‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌‌های منتخب و برای اشخاص فاقد کد بورسی، از طریق درگاه ‌های غیرحضوری و حضوری بانک ‌های منتخب صورت می‌ گیرد.

پذیره پذیره‌ نویسی از تاریخ ۱۳۹۹/۲/۱۴ و پایان پذیره ‌نویسی ۱۳۹۹/۲/۳۱ خواهد بود. همچنین هر واحد صندوق ۱۰ هزار تومان است که هر نفر با کد ملی تا سقف ۲ میلیون تومان می‌تواند خرید کند. که البته دولت برای افراد تا سقف ۲۰ درصد تخفیف در قیمت سهام  هم در نظر گرفته است.

کسانی که کد بورسی ندارند می‌توانند از طریق بانک‌های منتخبی که دولت تعیین می‌کند، به‌صورت اینترنتی و غیر حضوری خرید کنند و کسانی هم که کد بورسی دارند می‌توانند به روش آنلاین این سهم را بخرند.

این سهم‌ها تا ۲ ماه قابلیت فروش در بورس را ندارند و ارزش کلی که دولت بتواند از این راه تامین مالی کند، ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شده‌است که اگر از این عدد بالاتر رود، احتمال تشکیل صندوق دوم وجود دارد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها