کد خبر : 42665

در 40 روز اول سال 99 دلار بیشتر سود داد یا بورس یا سکه طلا و چقدر؟

در 40 روز اول سال 99 دلار بیشتر سود داد یا بورس یا سکه طلا و چقدر؟

وقتی در آخرین روز سال ۹۸، شاخص بورس در ارتفاع ۵۱۲ هزار واحدی به کار خود پایان داد، بسیاری رشد ۱۸۷ درصدی شاخص را یک استثنا و مختص سال رویایی می‌دانستند.

به گزارش دنیای اقتصاد، اما در سال جدید، یک چله رویایی‌ برای بورس تهران به ثبت رسید تا تزریق نقدینگی به این بازار، با قدرت بیشتری ادامه یابد. شاخص بازار در ۴۰ روز اول سال، با ثبت ۷۱ درصد رشد به کانال ۸۷۸ هزار واحدی رسید تا به راحتی تمامی بازارهای رقیب را پشت‌سر بگذارد.

با این حال مقایسه بازدهی بورس با بازارهای موازی، به‌خوبی از درجه جذایبت بازار سهام برای عموم جامعه خبر می‌دهد. در همین بازه ۴۰ روزه، نرخ دلار در بازار آزاد تنها ۴/ ۱ درصد رشد کرد. سکه اما با کمک اونس جهانی، توانست حداقل از دلار سبقت گیرد و بازدهی ۳/ ۶ درصدی را ثبت کند. بازدهی طلای ۱۸ عیار نیز از ۵/ ۷ درصد فراتر نرفت تا رشد ۴۰ روزه این دو بازار نیز به هیچ وجه با بازدهی بورس، قابل قیاس نباشد.

مقایسه بازدهی این سه بازار نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران آنها جاماندگان محض در رالی با سهامداران بورس بوده‌اند. البته رشد خیره‌کننده بورس موضوع بحث بسیاری از کارشناسان شده است؛ به‌گونه‌ای‌که برخی از آنان بر این باورند که همه متغیرهای تحلیلی از توجیه منطقی ادامه رشد قیمت‌های سهام باز مانده‌اند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها