کد خبر : 40147

از بزن بزن در رختکن تا تاوان میلیون‌ها دلاری! کابوس ۹۸ استقلال

از بزن بزن در رختکن تا تاوان میلیون‌ها دلاری! کابوس ۹۸ استقلال

سال ۹۸ برای استقلال چند روز است که تمام شده. سالی به معنای واقعی پر فراز و نشیب که بی‌شک نشیب‌هایش به مراتب بیشتر بود.

به گزارش خبرورزشی، از دعوا و جنجال در جدال مقابل پرسپولیس گرفته تا تظاهرات هواداران! از اخراج یک سرمربی خارجی گرفته تا محبوب شدن یک سرمربی خارجی دیگر. از رفتن مدیرعامل تا استعفای سایر مدیران.

استقلال در سال ۹۸ کلی سوژه داشت که به اتفاق مهم‌ترین آن‌ها را مرور می‌کنیم.

ناکامی در دربی‌ها

در حالی که ۱۰ روز از شروع سال جدید می‌گذشت، استقلال مقابل پرسپولیس صف‌آرایی کرد و در دیداری فوق العاده جنجالی با یک گل مغلوب حریف سنتی خود شد. اتفاقی که در آخرین روز تابستان نیز تکرار شد و آبی‌پوشان پایتخت دوباره با یک گل شهرآورد را واگذار کردند. نکته حائز اهمیت در هر دو بازی استقلال این بود که پنالتی خراب کرد. در جدال فروردین فرشید اسماعیلی توپ را هدر داد و در نبرد شهریور نیز علیرضا بیرانوند ضربه علی کریمی را مهار کرد.

کتک‌کاری در رختکن

استقلال امسال کتک‌کاری در رختکن را هم تجربه کرد. در بین دو نیمه شهرآورد فروردین میان فرشید باقری و بازیکنان خارجی کتک‌کاری شده و از طرف دیگر، مهدی رحمتی کاپیتان وقت آبی‌ها نیز به شدت مغضوب هواداران شد. طرفداران استقلال تأکید داشتند پنالتی‌زن تیم در آن بازی با دخالت مستقیم رحمتی عوض شد و اصلاً قرار نبود فرشید اسماعیلی پشت توپ قرار بگیرد. دامنه اعتراضات به رحمتی تا جایی بالا گرفت که او از همان مسابقه تا انتهای فصل نیمکت‌نشین شد و در نهایت هم از استقلال رفت.

اخراج شفر

دوران حضور وینفرد شفر در جمع آبی‌پوشان پایتخت بهار امسال به سررسید. پس از ناکامی مقابل پدیده در مشهد، مدیران وقت باشگاه استقلال به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند با سرمربی آلمانی خود ادامه همکاری دهند روی همین اصل شفر را برکنار کرده و سکان هدایت تیم را در اختیار فرهاد مجیدی گذاشتند. فرهاد در آن مقطع نتایج بسیار خوبی گرفت، اما در نهایت مدیریت باشگاه برای لیگ نوزدهم تیم را دست او نداد!

مرد ایتالیایی

از ابتدای تابستان دور جدید تمرینات استقلال با حضور یک سرمربی سرشناس آغاز شد. آندره‌آ استراماچونی سرمربی اسبق اینترمیلان حالا به جای هدایت آبی‌پوشان ایتالیایی، آبی‌های ایرانی را هدایت می‌کرد. تیم با استرا اصلاً خوب شروع نکرد و همان‌طور که نوشتیم، مقابل پرسپولیس هم مغلوب شد ولی با این وجود هیئت‌مدیره باشگاه استقلال پای استراماچونی ایستاد و در تصمیمی درست، او را برکنار نکرد.

اوج‌گیری

اندیشه‌های استراماچونی آرام‌آرام در استقلال جا افتاد و این تیم را به بهترین مجموعه لیگ برتر در نیمه دوم نیم‌فصل اول بدل کرد. آبی‌پوشان تمام رقبا را قلع‌وقمع می‌کردند. حریفان یکی پس از دیگری مقابل استقلال شکست می‌خوردند و حالا رؤیای قهرمانی برای هواداران نزدیک‌تر از هر زمان دیگری شده بود. رسیدن به صدر جدول و نمایشی که انصافاً طی یک دهه گذشته کمتر از استقلال شاهد بودیم. همه این‌ها خبر از موفقیت مجموعه می‌داد.

زوج فیل و فنجان

در کنار اوج‌گیری استقلال، این تیم صاحب بهترین زوج خط حمله لیگ برتر هم شده بود. مهدی قایدی و شیخ دیاباته هم خوب گل می‌زدند و هم خیلی خوب گل می‌ساختند. هماهنگی فوق العاده این دو نفر باعث شد تا رسانه‌ها به این زوج جدید لقب فیل و فنجان بدهند. همه چیز حکایت از آن داشت که استقلال شانس بسیار بالایی برای قهرمانی دارد و از میان قایدی و دیاباته هم یک نفر آقای گل لیگ می‌شود، اما ناگهان پس از بازی با شهرخودرو همه چیز عوض شد.

قهر استرا

آذرماه برای استقلال روزهای بسیار عجیب و غریبی را رقم زد. در حالی که همه آماده قرعه‌کشی فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا شده بودند، آندره‌آ استراماچونی به دلیل عدم دریافت حقوق معوقه و برخی مسائل دیگر، قهر کرد و شبانه از ایران رفت! ماجرا خیلی زود به یک بحران برای باشگاه استقلال بدل شد و کار به تجمع هواداران مقابل ساختمان استقلال کشید. کار تا جایی بالا گرفت که امیرحسین فتحی مدیرعامل وقت باشگاه مجبور شد از سمت خود کناره‌گیری کند. وزارت ورزش هم برای اینکه دوباره برچسب پرسپولیسی بودن به وزیر چسبانده نشود، علاوه بر بسیج کردن امکانات خودش، از وزارت امور خارجه هم خواست تا در این رابطه به کمک استقلال بیاید.

ماراتن مذاکرات

استراماچونی رفت تا ماراتن مذاکرات میان او و مدیران استقلال آغاز شود. گفتگوهایی که در رم و دوحه انجام شد و بالغ بر ۲۰ روز یکی از سوژه‌های اصلی ورزش کشور شده بود طوری که حتی صدای اعتراض محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان را هم به آسمان برد. در نهایت همان‌طور که می‌شد حدس زد، استرا حاضر به بازگشت نشد. البته در روزهایی که او رفته بود، جواد زرینچه هم کناره‌گیری کرد. سرپرست استقلال در توجیه این مسئله به خبر ورزشی گفت‌: من رفتم تا به همه ثابت کنم چشمم دنبال سرمربیگری نبود.

بازگشت دوباره فرهاد

وقتی استراماچونی اعلام کرد قطعاً بازنمی‌گردد، فرهاد مجیدی بهترین گزینه برای هدایت استقلال بود. مردی که بزرگ‌ترین ریسک زندگی ورزشی‌اش را انجام داد و جانشین مربی محبوب ایتالیایی شد. فرهاد در همان قدم اول اعلام کرد تمایلی به همکاری با ستار همدانی (سرپرست جدید تیم) ندارد و ترجیح می‌دهد با سعید رمضانی کار کند. مجیدی آمد و انصافاً تیمش در هفته‌های آغازین نتایج فوق العاده‌ای هم کسب کرد. استقلال فرهاد واقعاً زیبا بازی می‌کرد، اما شیوع کرونا و تعطیلی مسابقات تمام رشته‌های او را پنبه کرد.

حاجی رفت و برگشت

... و بالاخره اینکه آمدن و رفتن علی فتح‌الله‌زاده آخرین اتفاق مهم استقلال در سال است که دردسرهای عظیمی را طی آن تجربه کرد. فتح‌ا... زاده که علاقه‌اش برای مدیرعامل شدن در استقلال بر هیچ‌کس پوشیده نیست، این بار خیلی زود در باشگاه به بن‌بست رسید و طی کمتر از ۱۷ روز استعفای خود را تقدیم وزیر ورزش کرد تا استقلال در این روزهای کرونایی با دردسر مضاعفی مواجه شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها