کد خبر : 40018

مساله ای که حالا مهم شد ؛ قهرمان نیم فصل اول پرسپولیس بود یا سپاهان؟

مساله ای که حالا مهم شد ؛ قهرمان نیم فصل اول پرسپولیس بود یا سپاهان؟

پس از این که سازمان لیگ وجود 4 راه برای انتخاب قهرمان نیم فصل در صورت نیمه کاره ماندن مسابقات را تائید کرد، حالا کشمکش های هواداری آغاز شده است.

به گزارش ورزش سه، در روزهایی که شیوع کرونا هرلحظه افزایش پیدا می‌کند، موضوع ادامه لیگ برتر فوتبال ایران نیز یکی از مورد بحث ترین موضوعات در بین فوتبال دوستان ایرانی است. سازمان لیگ چند روز قبل برنامه 3 هفته آتی لیگ برتر را اعلام کرد که همگی در ماه فروردین بودند اما چند ساعت بعد، ستاد پیشگیری از کرونا، تمامی بازی ها تا اردیبهشت ماه را لغو کرد تا سازمان لیگ نیز مجبور به عقب نشینی شود.

حالا صحبت ها درباره تعطیلی ادامه لیگ، بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسند. این در حالی است که برگزاری 9 هفته با فاصله مسابقات 5 روز، در یک ماه و نیم امکان پذیر است و حتی اگر بازی ها از نیمه دوم اردیبهشت نیز آغاز شوند، در آخرین روزهای خرداد به پایان خواهند رسید. اما سهیل مهدی مسئولان برگزاری مسابقات سازمان لیگ، می‌گوید که طبق قانون باید 75 روز بین دو فصل فاصله باشد. در واقع اگر بازی ها 31 خرداد به پایان برسند، لیگ بعدی 13 شهریور آغاز می‌شود. همچنین او گفت که برای انتخاب قهرمان، قانونی وجود ندارد و نظر «هیئت رئیسه» و همچنین «نظرخواهی از باشگاه ها» راه های پیش رو خواهند بود.

سازمان لیگ در تلاش است تا این 75 روز را کاهش دهد تا بتواند هر طوری که شده بازی ها را ادامه دهد. بدون تردید تعطیلی مسابقات یک اتفاق بسیار ناخوشایند برای فوتبال ایران است اما در صورت لغو لیگ نوزدهم، قهرمان به چه شکلی انتخاب خواهد شد؟ مهدی تائید کرده که 4 راه در این بین وجود دارند که می‌توانند سرنوشت قهرمان لیگ را تعیید کنند. او اگر چه این 4 راه را شرح نداده اما به نظر می‌رسد یکی انتخاب قهرمان فصل گذشته به عنوان فاتح لیگ جاری باشد و دیگری نیمه کاره ماندن بدون انتخاب قهرمان. اگر از این دو راه بگذریم، به دو فرضیه ای می‌رسیم که جنجالی و مناقشه برانگیز هستند؛ اولی انتخاب صدرنشین فعلی به عنوان قهرمان و دومی هم اهدای جام قهرمانی به صدرنشین نیم فصل.

در راه نخست، پرسپولیس به عنوان صدرنشین قهرمان خواهد شد اما در صورتی که لیگ برتر تعطیل شود و سه راه نخست انتخاب نشوند، جام به چه تیمی می‌رسد؟ درباره انتخاب قهرمان نیم فصل نیز سه سازوکار مختلف وجود دارد.

1) نیم فصل اول طبق برنامه: 

طبق برنامه، نیم فصل اول برای پرسپولیس با دیدار مقابل پارس جنوبی آغاز شد و با تقابل با سایپا نیز به پایان رسید. برای سپاهان نیز دیدار با شاهین و پیکان، بازی اول و پانزدهم بود. اگر جدول بر اساس برنامه سازمان لیگ محاسبه شود، در پایان هفته پانزدهم، پرسپولیس 31 امتیاز، سپاهان 29 امتیاز و استقلال هم 29 امتیاز داشت. استدلال پرسپولیسی ها این است که یک نیم فصل زمانی به پایان می‌رسد که تمام تیم های لیگ با هم رودررو شوند و به عقیده آن ها بدیهی است که دو بار بازی با یک تیم، در یک نیم فصل ممکن نیست.

حالت اول (طبق تقویم لیگ؛ پرسپولیس قهرمان می‌شود) 

2) نیم فصل اول طبق انجام بازی ها:

در صورتی که جدول طبق تاریخ انجام بازی ها مشخص شود، جنجال ها بیشتر می‌شوند. در واقع اینجا پرسپولیس اعتقاد دارد که پیروزی 1-0 این تیم باید جایگزین برد مقابل نساجی شود اما هواداران سپاهان اعتقاد دارند که بازی با نساجی اساسا نباید محاسبه شود چرا که پس از هفته شانزدهم و به صورت معوقه برگزار شده است. حالا اگر جدول بر اساس زمان انجام 15 بازی محاسبه شود، پرسپولیس و سپاهان 31 امتیازی خواهند بود اما سپاهان به دلیل تفاضل گل صدرنشین می‌شود.

 

حالت دوم (طبق تاریخ مسابقات؛ سپاهان قهرمان می‌شود) 

3) نیم فصل اول طبق تعطیلی لیگ: 

نیم فصل اول (بر اساس تعطیلی) بعد از 16 بازی به پایان رسید. در پایان هفته شانزدهم پرسپولیس 34 امتیاز داشت، سپاهان 32 امتیازی بود و استقلال هم 29 امتیاز اندوخته بود. این در حالی است که نیم فصل لیگ برتر معمولا در 15 هفته خاتمه می‌یافت اما این بار برگزاری یک هفته اضافه، سبب شده تا جنجال های بسیار زیادی به خصوص در فضای هواداری ایجاد شود.

 

حالت سوم (طبق تعطیلی نیم فصل؛ پرسپولیس قهرمان می‌شود) 

در نهایت همانطور که گفته شد تلاش مسئولان سازمان لیگ این است که این فصل با انجام 30 بازی به پایان برسد و طبیعی است که خواست فوتبال دوستان نیز همین است. 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها