کد خبر : 39135

ترامادول را کدام لژیونر وارد فوتبال ایران کرد؟


ترامادول را کدام لژیونر وارد فوتبال ایران کرد؟

در حال حاضر هیچ آمار رسمی از مصرف این ماده در دست نیست، ولی می‌توان گفت در بین ورزشکاران رواج پیدا کرده و باید جلوی آن را گرفت. درست است که این دارو جزو دارو‌های ممنوعه نیست، ولی نباید از سوی ورزشکاران مصرف شود.

به گزارش خبرورزشی، تنها چند دقیقه قبل از آغاز شهرآورد تهران خبری در فضای مجازی منتشر شد که اگر زیر سایه بازی استقلال و پرسپولیس قرار نمی‌گرفت، می‌توانست فوتبال ایران را منفجر کند.

خبر این بود که یکی از بازیکنان خارجی حاضر در شهرآورد، در تیم قبلی‌اش به خاطر مصرف ترامادول مؤاخذه شده بود.

باشگاهی که این بازیکن خارجی را در اختیار داشت، شتابزده و سراسیمه این خبر را تکذیب کرد، اما دقایقی بعد همزمان با آغاز بازی استقلال و پرسپولیس، نامه‌ای منتشر شد که نشان می‌داد ایفمارک محرمانه به یک باشگاه گزارش کرده در نمونه آزمایش این بازیکن خارجی ترامادول دیده شده است.

پیگیری این نامه و ماجرای وابستگی بازیکن مورد نظر به ترامادول در هیاهوی شهرآورد تهران به فراموشی سپرده شد، اما حالا در تیم لیگ برتری دیگری ترامادول دردسرساز شده است.

می‌گویند مربی یک تیم در ساک ورزشی بازیکن به طور اتفاقی بسته قرص ترامادول پیدا کرده و در تمرین گفته قصد دارد از تمام تیم آزمایش بگیرد و جالب اینجاست که وقتی این حرف را زده، هفت، هشت بازیکن تیم مستقیم و غیرمستقیم از او خواستند تست را به ۳ روز دیگر موکول کند. یکی گفت سرما خورده بودم، دیگری گفت بدن‌درد داشتم و آن یکی گفت کار دارم و...

متأسفانه ترامادول در فوتبال ایران رواج پیدا کرده است. جدا از تأثیر این داروی مخدر روی قوای جنسی افراد، آنچه فوتبالیست‌ها را به مصرف ترامادول ترغیب می‌کند، قرار نداشتن این دارو در لیست دارو‌های ممنوعه و دوپینگ است. گویا اگر ورزشکاری ترامادول مصرف کند، تست دوپینگ او مثبت نمی‌شود.

یکی از کارشناسان در این خصوص می‌گوید: فوتبالیست‌ها به دلیل پشت سر گذاشتن تمرینات سخت به خصوص در دوران بدنسازی، همیشه دچار کوفتگی بدنی و درد عضلانی هستند و گاهی در انتخاب داروی مسکن برای کاهش درد ناشی از تمرینات دچار اشتباه می‌شوند و، چون برخی از دارو‌های مسکن، نتیجه نمونه دوپینگ را مثبت می‌کند و در عوض ترامادول دوپینگ محسوب نمی‌شود، سراغ این دارو می‌روند و نمی‌دانند این دارو به نوعی مخدر و اعتیادآور است و به مرور زمان آن‌ها را گرفتار می‌کند.

اما این ترامادول از کجا وارد فوتبال ایران شد؟ می‌گویند ماجرا به حضور یکی از لژیونر‌های فوتبال ایران در اروپا برمی‌گردد. این لژیونر سابق که حالا به جرگه مربیان پیوسته، در دوره‌ای که در یکی از کشور‌های اروپایی بازی می‌کرد، دیده بود همبازیانش برای کنترل درد‌های ناشی از تمرینات سنگین گاهی ترامادول مصرف می‌کنند. او در یکی از اردو‌های تیم ملی این فرمول را به همبازیان ملی‌پوش خود گفت و آرام‌آرام این موضوع در فوتبال ایران پیچید و حالا با گذشت ۱۲، ۱۳ سال از آن دوران، ترامادول تبدیل به بحران شده است.

ایفمارک معمولاً اگر در نمونه آزمایش بازیکنی ترامادول پیدا شود، موضوع را محرمانه با باشگاه آن بازیکن درمیان می‌گذارد، ولی هیچ بعید نیست در آینده‌ای نزدیک، فدراسیون برای فوتبالیست‌هایی که ترامادول مصرف می‌کنند، محرومیت‌هایی در نظر بگیرد تا مانع رواج بیشتر این دارو در جمع بازیکنان فوتبال شود. پزشکان می‌گویند مصرف خودسرانه ترامادول مخرب است و اگر زیر نظر پزشک و در مقاطع کوتاه‌مدت و به قصد درمان استفاده نشود، عوارض خطرناکی دارد.


پزشکان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند

برای جلوگیری از شیوع مصرف ترامادول در فوتبال چه باید کرد؟

توحید سیف‌برقی: ترامادول هیچ مشکلی را حل نمی‌کند

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: مصرف ترامادول هیچ مشکلی را حل نمی‌کند بلکه باعث تحمل عوارض ناشی از این سوء مصرف و جایگزینی مخرب می‌شود که عمده‌ترین آن‌ها به اختلال در سیستم تنفسی، کلیه و کبد می‌گردد. ترامادول ممکن است سبب افزایش فشار خون و سردرد هم گردد. مصرف ترامادول آسیب‌های جدی به ورزشکاران وارد می‌کند. ترامادول هرگز گرفتگی عضلانی ورزشکاران را برطرف نمی‌کند و خطرناک و بسیار اعتیادآور است.

زهره هراتیان: باید سطح آگاهی ورزشکاران را افزایش داد

رئیس ایفمارک، در این خصوص گفت: در حال حاضر هیچ آمار رسمی از مصرف این ماده در دست نیست، ولی می‌توان گفت در بین ورزشکاران رواج پیدا کرده و باید جلوی آن را گرفت. درست است که این دارو جزو دارو‌های ممنوعه نیست، ولی نباید از سوی ورزشکاران مصرف شود. به نظرم باید در فوتبال هم مراکز مبارزه با مواد مخدر ایجاد شود تا سطح آگاهی ورزشکاران را افزایش دهیم چرا که خیلی‌ها از عوارض مخرب این دارو خبر ندارند و نمی‌دانند چطور وابستگی ایجاد می‌کند.

پرویز سیار: نباید خودسرانه مصرف کرد

پزشک و کارشناس امور پزشکی- ورزشی، در این خصوص گفت: ترامادول و امثال آن دارو‌هایی هستند که مصرف خودسرانه آن‌ها عوارض جبران‌ناپذیری برای ورزشکاران خواهد داشت. من نمی‌توانم بگویم هیچ‌کس مصرف نکند، اما مصرف باید تحت نظر پزشک باشد. چه بسا یک ورزشکار براساس تجویز پزشک به این دارو نیاز داشته باشد، ولی اگر ورزشکاری خودسرانه آن را مصرف کند باید توجیهش کرد و به او آموزش داد و نکات لازم را به او گوشزد کرد. اگر چه توصیه کردن به ورزشکاران باید کاملاً محترمانه باشد به طوری که در فرد مورد نظر اثر کند.

امین نوروزی: باید برای ورزشکاران روشنگری کرد

رئیس کمیته پزشکی باشگاه استقلال، در این خصوص گفت: مصرف این قبیل دارو‌ها برای ورزشکاران عوارض بسیار بدی خواهد داشت که بعضاً جبران آن بسیار سخت و ناممکن خواهد بود. باید برای ورزشکاران و فوتبالیست‌ها روشنگری کرد و به آن‌ها آموخت که نباید خودسرانه سراغ این دارو‌ها بروند و آن‌ها را مصرف کنند. ترامادول یا هر داروی اینچنینی اگر بنا به تجویز پزشک مصرف نشود و درباره عوارض سوء آن روشنگری نشود سلامت روحی و جسمی ورزشکاران را مورد هدف قرار خواهد داد.

احمد هاشمیان: باید طبق دستور پزشک باشد

رئیس پیشین کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: ترامادول برای مصرف‌کننده وابستگی شدید و اعتیاد ایجاد می‌کند، اما جزو لیست دارو‌های ممنوعه نیست و البته عوارض بسیار بدی هم دارد که از سایر مواد مخدر بیشتر است و عوارض زیادی روی کبد، سیستم عصب مرکزی و مغز، نخاع، پوست، قلب، سیستم عضلانی و... بر جای می‌گذارد. مصرف آن باید طبق دستور پزشک در شرایط خاص باشد و مصرف خودسرانه آن بسیار خطرناک است و وابستگی شدید روانی، جسمی و... برای افراد ایجاد می‌کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها